Blessuregevoel aan voeten..

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Ik rijdt met FiveTen Freerider schoenen op flatpedals en deze combi bevalt prima, maar ik merk dat ik na wat langere ritten of het rijden op wat heftiger terrein vaak wat blessure-achtige verschijnselen in mijn voeten krijg..
De gevoeligheid komt tijdens/kort na het rijden opzetten en houdt enkele dagen aan, het voelt ook wat ontstoken aan(denk ik)
Ik heb even wat voet anatomie gegoogled en kan dus melden dat de pijn vooral in het gebied van de middenvoetsbeentjes, scheepvormige en wigvormige beentjes zit.

Volgens mij ontstaat dit door een onjuiste drukverdeling.. dus misschien is dit op te lossen dmv goede inlegzolen die de holle ruimte onder de voet opvult, zodat het gehele voetbed goed aansluit.
Het is niet dat ik verga van de pijn ofzo, ik kan er gewoon mee lopen en fietsen enz. maar het kan niet de bedoeling zijn :-{

Is hier iemand bekend met soortgelijke problemen of goede ervaring heeft met bepaalde inlegzolen? Ik hoor 't graag :-q
'BUILT not Bought '
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Grappig en goed dat je het zegt, dit klinkt wel een beetje bekend, ja.

Ik heb dan niet het blessure-achtige gevoel maar wel vermoeidheid en soms tintelen in m`n voeten van de Freeriders. Bij langere ritten, m.n. op de weg als grip niet heel noodzakelijk is, pak ik (onbewust) altijd m`n andere schoenen en heb ik geen last.

Deze volgen we even.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Zijn je pedalen concaaf of juist niet? En sta je verkrampt op de pedalen, of juist ontspannen?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Het zijn de Saint pedalen, en omdat ik van wat bewegingsvrijheid houd, heb ik de buitenste pinnetjes op de kortste stand staan, met de vulringetjes er nog onder.. het oppervlak is dus nagenoeg recht.
Voor mijn gevoel zit ik in het geheel wel soepel op de fiets dus mijn voeten ook, zou ik denken..maar misschien dat ik in sommige situaties bepaalde spieren verkramp..
'BUILT not Bought '
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Ken het gevoel ook ja, ik heb er hier ook eens een topic over geopend. 'Body Geometry' inlegzooltjes van Specialized hebben mij goed geholpen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik heb ook de zooltjes van Specialized, de blauwe. Ooit aanbevolen bij een bikefitting en dmv de aparte inlays worden mijn voeten goed ondersteund. Wellicht dat deze ook voor jouw je probleem oplossen.
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Dank jullie :-q
Aankomende week eens informeren bij Rings of ze daar een meting kunnen doen zodat ik gelijk de goede zool heb. Ik ben benieuwd..
'BUILT not Bought '
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Afgelopen week bij Rings langsgeweest en mijn voeten laten meten, daaruit kwamen de blauwe inlegzooltjes..
Dus vrijdag al even uitgeprobeerd en gisteren de hele dag goed kunnen testen, in het begin voelt het wat raar aan zo'n bult onder je voeten, maar binnen no time voelde ik er niks meer van, en ik heb nu gewoon 0,0 last van mijn voeten!! :D
Aan de redelijk flexibele FiveTen schoenen ligt het dus niet.. anders zouden trouwens veel mensen deze klachten hebben :P

Dit had ik dus al veel eerder moeten doen, want het probleem heb ik al jaren(in meer of mindere mate)
Even aankijken of het zo blijft, maar ik verwacht van wel.. een aanrader dus als je dit soort pijntjes hebt!
'BUILT not Bought '
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Goed nieuws dus. Ik stond er eerst ook wat sceptisch tegenover maar ik zou nu niet meer zonder ondersteunende zooltjes willen fietsen. :-q
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Absoluut! Hier dezelfde scepsis, maar ben nu eigenlijk al overtuigd :wink: nogmaals dank voor 't advies!
'BUILT not Bought '
Plaats reactie