ideetjes voor trainingen met jeugd

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Tiger1050
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 19 september 2011, 15:07
Mijn mountainbike: Zeewolde

Hallo allemaal,

toch maar eens een berichtje aan wagen.

Ik ben trainer van de jeugd in zeewolde, het gaat om meisjes en jongens van 8 tot 16 jaar, elke zaterdag een groepje van rond de twintig jeugdleden(ligt een beetje aan het weer).

Nu ben ik benieuwd of er hier nog meer trainers(ouders) zijn die wel eens een training mee doen, en wat voor trainingen en spelletjes doen jullie dan?, het wordt na 5 jaar wel steeds moeilijker om trainingen en spelletjes te bedenken.

Ons schema ziet er als volgt uit,
1e zaterdag: spelletjes en techniek
2e zaterdag: conditie en techniek
3e zaterdag: Route in zeewolde fietsen
4e zaterdag: toertocht/route in de buurt
(Dan hebben we af en toe een gast optreden, maar dat is soms wel een grote hap uit het budget)

Nu dus de eigenlijke vraag, wat voor spelletjes,conditie trainingen doen jullie of wat voor spelletjes zie je misschien wel bij je eigen zoontje of dochter op de training

m.v.g. arius
enthousiast trainer jeugd mtb zeewolde
Mijn vrouw zei of de fiets er uit of ik .....................................................................................................................soms mis ik haar
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Leuk! Dit topic ga ik zeker volgen.

Mijn vraag aan jou: over welke hulpmiddelen heb je de beschikking?
Een paar planken, pilonnen, stukken schuim (oud matras) of zelfs een hondenspeeltje kunnen je enorm helpen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Tiger1050
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 19 september 2011, 15:07
Mijn mountainbike: Zeewolde

ik heb zelf altijd een stapeltje pionnen, honden speeltje(kip en een hamburger) en drie stokjes van 30cmlang en 4 cm dik bij me.

Voor techniek training kan ik een beroep doen op de atletiek vereniging waar we goede contacten mee hebben, daar kunnen we bokjes, linten, matrassen e.d. van lenen.
Mijn vrouw zei of de fiets er uit of ik .....................................................................................................................soms mis ik haar
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Met pionnen kun je natuurlijk allerlei behendigheidsparcoursen uitzetten, van een denkbeeldige acht (van de motorlessen, ga er vanuit dat je die kent gezien je forumnaam) tot een spelletje voetje van de vloer in een vierkant.

De kip gebruik ik altijd voor het oefenen van de bunny-hop. Die piept natuurlijk als je er overheen rijdt, dus weet je gelijk of het gelukt is om je wiel(en) van de grond te krijgen natuurlijk.
Ook kun je daarmee een soort van tikkertje doen, door de kip tussen een hand en handvat aan de kop beet te houden. Als een ander erin slaagt de kip te laten piepen, ben je getikt.

Voor balans en behendigheid kun je ook een slakkenrace houden, kinderen hun eigen bidon van de grond laten rapen en allerlei andere balans spelletjes.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
pex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 296
Lid geworden op: di 1 december 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Evil Sovereign

Slalommen, Bidon fietsend op de grond of paaltje zetten en deze weer terugpakken.
Veldje uitzetten en tikkertje op de fiets doen degene die afgetikt worden moeten een strafrondje fietsen.
Over een boomstammetje heen springen
Slingerparcoursje uitzetten tussen de bomen en ze deze laten fietsen met zo min mogelijk te remmen zelfde rondje kun je naderhand gebruiken om ze een klein wedstrijdje te laten rijden zo zien ze ook dat de kortste weg niet altijd de ideale rijlijn is. etc.

Fietsvoetbal erg leuk techniek voor de techniek. In spelvorm vergeet je bijna dat je met de fiets bezig bent en vooral kort draaien en keren leer je veel van.
Met 2 personen achtjes rijden en elkaar proberen in te halen. Eenvoudig met 2 bidons op 10 meter van elkaar op (bij voorkeur nat grasveld).
Zo langzaam mogelijk rijden zonder voeten aan de grond.
Schouder duwen (2 aan 2)

sur place oefeningen: zo lang mogelijk stil (of bijna stil) blijven staan zonder voet aan de grond te zetten (bijbrengen van de techniek die hier bij hoort: remmen gebruiken en kracht op je pedalen zetten)
Oefening waarbij je een cirkel trekt in het zand waarbij de leerlingen een rondje moeten fietsen binnen de cirkel. Als dat lukt maak je de cirkel steeds kleiner totdat de cirkel zo klein is dat men het stuur haaks moet zetten en het bijna een sur place oefening wordt.
Steil stukje bos opzoeken (als je het kan vinden in NL) en oefenen om gewicht naar achter te verplaatsen in de afdaling (met kont boven achterwiel dus), zodat men niet naar voren dreigt te vallen.
remoefeningen: leren om niet bang te zijn om je voorrem stevig te gebruiken, leren om voor de bocht te remmen ipv in de bocht enz enz.

Nog een leuke, "kings court"; maak een kleine cirkel (diameter +/- 8 meter) waarbinnen het groepje van 8 moeten fietsen en de grond niet mogen raken met de voeten.
Ze mogen elkaar afsnijden, raken met de schouders, maar handen blijven op het stuur, net zolang totdat er eentje als laatste over is.
-You don't have to be great to start, but you have to start to be great!
-Bicycle. Circles turning circles. The most efficient machine on the planet. Complex by design - simple by nature. As life ... well, as it should be!
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1067
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Heb niet elke letter in de post hierboven gelezen, dus misschien staat 'ie er wel bij: bidon wegslippen met je achterwiel (en dan doorrijden, dus geen hele rare slidings). Wellicht mtb-technisch gezien niet helemaal oké, aangezien blokkeren van je remmen natuurlijk uit den boze is, maar het is wel leuk en stoer!
(Zelf ook wel eens wat meegefietst met jeugdtrainingen)
jorryt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 1 november 2016, 17:48

Pex heeft alle leuke oefeningetjes wel genoemd. Misschien een driehoek maken van bidons en daar omheen fietsen als een rondje. Dit 1vs1 als wedstrijdje doen is ook leuk. Mooi binnendoor duiken enzo.
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 592
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Mijn mountainbike: In opbouw.

https://m.youtube.com/watch?v=YL_F0YCStNg" onclick="window.open(this.href);return false;

In dit filmpje laten ze wat andere dingen zien. Ik zag ook een Duits filmpje over jeugd renners die voor de race een behendigheidsparcours af moesten leggen. Trackstands, korte bochten, de standaard bidon oppakken.
Oooeeessss
Tiger1050
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 19 september 2011, 15:07
Mijn mountainbike: Zeewolde

dat is ook leuk.

Vanwege de koude en ijzel, heb ik gisteren pas de eerste training van het jaar weer gedaan,ik had een paar pallets geleend bij onze sponsor, en daar wat hindernissen van gemaakt, ik zal straks even wat foto's uploaden, de mannetjes vonden het super leuk.
Mijn vrouw zei of de fiets er uit of ik .....................................................................................................................soms mis ik haar
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

ttf's (technical trail feature's) gaan bouwen. Bijvoorbeeld een wip, gebouwd met tuinhek scharnieren. Vind ik nu na al die jaren nog steeds leuk.
Stapel pallets zijn inderdaad top om op te rijden en af te rijden.
Plank op de grond leggen en daar over heen rijden. Vervolgens de plank vervangen door een balk. Daarna de blak wat hoger leggen. Of een 2de blak nemen en daar blokjes onder schroeven

Alle technical sections uit deze video

Succes and have fun.
Tiger1050
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 19 september 2011, 15:07
Mijn mountainbike: Zeewolde

Dat is ook een mooi filmpje, hier kan ik wel weer wat uithalen.
Mijn vrouw zei of de fiets er uit of ik .....................................................................................................................soms mis ik haar
Tiger1050
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 19 september 2011, 15:07
Mijn mountainbike: Zeewolde

De training van afgelopen week.

Afbeelding
Afbeelding
Mijn vrouw zei of de fiets er uit of ik .....................................................................................................................soms mis ik haar
Tiger1050
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 19 september 2011, 15:07
Mijn mountainbike: Zeewolde

Ik doe ook wel eens de mannen laten gooien met een grote dobbelsteen, aan de nrs zijn dan oefeningen verbonden, b.v als ze 1 gooien 100 meter sprint en rustig weer terug, bij 6 kun je ze dan b.v een rondje laten fietsen van een km op stevig tempo, hier kun je van alles op bedenken.

Zaterdag doe ik ook de dobbelsteen meenemen, dan laat ik ze op de nrs een oefening doen, die met techniek te maken hebben, b.v nr 1 is surplace van 5 sec, nr 4 is vanuit stilstand tegen de dijk op, en zo verder.

Dan doe ik nog wat conditie, een mooie ronde uitzetten, ik rijdt zelf voorop als ik op het de fluit blaas moet de gene achter me een rondje inlopen( lekker de hartslag omhoog) heeft hij dat gedaan,(dan heeft hij weer rust)dan gaat de volgende, dit een keer of twee.
Mijn vrouw zei of de fiets er uit of ik .....................................................................................................................soms mis ik haar
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ziet er leuk uit op de foto's!
Mijn zoon komt binnenkort ook eens langs.
Hij heeft het er al een half jaar over dat hij ook op mountainbiken wil en afgelopen december is hij 8 jaar geworden. :-)
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Tiger1050 schreef:De training van afgelopen week.
Afbeelding
Denk aan je actiepercentage :-q :wink:
Everybody bought a new bike!
Plaats reactie