Antwoord op onderwerp
Auteur Bericht
 Berichttitel: Na een blaasonsteking
BerichtGeplaatst: ma 7 mei 2018, 10:05 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Scott Scale RC World Cup 2017, Cannondale CAADX crosser, Cannondale SuperSix EVO
Vraag ook bij de "buren" gedropt, maar als MTB'ers onder elkaar ook hier maar even droppen.

Afgelopen weekend (vanaf 4 mei) geconfronteerd met een acute blaasontsteking. Voelde me op donderdag 3 mei al wat minder, begin vd avond koud/warm/rillen etc. Dacht aan spontane griepaanval en van een gewoon bed een waterbed gemaakt en achteraf redelijk vaak naar toilet, maar kwartje nog niet gevallen.
Vrijdagmorgen in de loop vd ochtend beter gevoel en in de middag zelfs op de motor gestapt, maar toen ging het vlot slechter. Zal details besparen, maar rond 18:30u had in 39 graden koorts en in ziekenhuis idd blaasontsteking geconstateerd.
Voor 10 dagen een kuurtje gekregen (geen alcohol, boeit even minder) en langzaam komt er verbetering in. Ben nog niet top.
Van arts zou ik 24 uur zonder verhoging weer mogen fietsen, die vraag "moest" ik even stellen.
Inmiddels inderdaad meer dan 24 uur zonder verhoging, maar lijkt er op dat eea er best redelijk ingehakt is.

Dus eigenlijk de vraag aan anderen die dit hebben mee gemaakt:
- Hoe zijn jullie daar mee omgegaan?
- Nog bepaalde tips? (veel drinken is bekend)

Profiel   WWW

BerichtGeplaatst: ma 7 mei 2018, 19:06 
Extreme Biker
Extreme Biker
Mij is ooit verteld, Tijdens antiobiotica geen sport en het aantal dagen koorts maal twee geen sport. Herstelfase is van groot belang. Ondanks gevoel dat het wel weer kan staat het herstel toch nog onder druk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 7 mei 2018, 20:51 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Cube Ams Fully
De bijsluiter van je antibiotica lezen kan geen kwaad.
Ik heb ooit een kuur gehad voor blaasontsteking, die ik niet bleek te hebben, en dat middel greep ook aan op pezen. Sporten werd niet aangeraden. Ik kan me niet meer herinneren wat er dan precies bij de pezen zou gebeuren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 7 mei 2018, 21:33 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Canyon Lux 29", Tomac Carbide Sl 650b, Stumpie 26", 120mm Canyon Nerve 26"
Fred, over het algemeen geldt:
Als je ook ziek was met koorts, dan was er waarscijnlijk ook sprake van ‘weefselinvasie’, en oha krijgt een man dan 2 wkn antibiotica, ipv 10 dagen. Dan is er oha sprake van meer dan alleen maar een blaasontsteking. Bij mannen doet dan ook vaak de prostaat mee, of het nierbekken.
Lees bij thuisarts.nl maar eens ‘blaasontsteking’, ‘prostaatontsteking’ en ‘ nierbekkenontsteking’ erop na, en zie waarin je je evt herkent.
Dat je in dat geval nog niet opgeknapt bent is dan niet zo gek. Gewoon even wat fietsen mag als je koortsvrij bent, maar dat is wat anders dan sportief fietsen! (en bij een ontstoken prostaat wil je niet fietsen... pijn bij zitten op het zadel...).

Wat je individuele probleem betreft: overleg evt met je eigen HA, die jou en je situatie het best kan helpen inschatten. Welke kuur precies kreeg je? Nog niet of traag hersteld, toch verlenging naar 14 dagen nodig? Was er toevallig een urinekweek ingezet? Etc...

Hoe dan ook, beterschap!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 8 mei 2018, 12:55 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Scott Scale RC World Cup 2017, Cannondale CAADX crosser, Cannondale SuperSix EVO
Bedankt voor reacties :-q Belangrijkste is eerst herstellen en scheelt dat Fred 2.0 geen (wedstrijd)doelen gepland heeft die me zouden "dwingen" om te snel weer te fietsen.
(2 vd 5 doelen 2018 al gehaald en andere 3 tijd zat voor).
Bijsluiter idd een dingetje, maar heb wel eens het idee bij mee bijsluiters dat je dan bijna niets meer mag. Dat alcohol is vrij simpel, gewoon niet doen en smaakt de eerste kabouter na 10 dagen droogte stuk beter :winkie:
Mede daarom vroeg ik ook expliciet aan arts wat wel/niet mocht en in welke mate.
Verder zal ik zeker niet direct als een gek een UHR* of 100+ rit doen, maar even lekker stukje freewheelen en vogeltjes kijken of wat dan ook. Puur het idee van even bewegen, meer ook niet.

Verder inderdaad eind volgende week plasje inleveren bij huisarts en kijken wat dat op gaat leveren. Ik ga er van uit dat het lichaam zich een keertje vergist heeft en het uiteindelijk met een sisser afloopt. Beetje positief blijven kan nooit kwaad.

Profiel   WWW

Antwoord op onderwerp