trainen in de winter

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
maurice mtb utrecht
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 15 oktober 2010, 21:06
Mijn mountainbike: 2011 trek fuel ex 5 xo afgemonteerd kona stinky

hoi allemaal

ik zit met het probleem dat ik chronish pijnklachten heb en dat erger word met koud en vocht net zoals reuma ik kan de komende maanden daardoor niet mtben ben opzoek naar alternatiefen om voorbrijde op het volgende seizoen jullie nog tips?

iemand ervaring met krachtraining gericht op uithoudings vermogen?

spinnen? lees veel verhalen dat spinnen te explosief is dat je er niet veel baat bij hebt

duurtraining op.cardio aparaten?

gr maurice
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Herken het van het koude en vochtige weer. Echt lastig en vervelend.
Het hangt er een beetje van af van welke plekken je last hebt, maar heb je het al eens met kleding warmer te kleden?

Kracht training zal nooit helemaal het cardio gedeelte over kunnen nemen.
Spinning heb ik zelf nog nooit gedaan maar wel bijvoorbeeld mijn conditie opbouwen op de hometrainer. Dit zou je kunnen doen als je al bij een fitnesszaal een abonnement hebt. Eventueel kan je als je dit niet hebt kijken naar een fiets trainer als bijvoorbeeld de tacx waar je je eigen mountainbike in kunt plaatsen.
Gebruikersavatar
Tacoos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 21:09
Mijn mountainbike: Trek Rumblefish Elite

Vorig jaar heb ik nav een aanbieding drie maanden een sportschool abonnementje genomen in de winter, ook omdat ik met dat natte weer van vorig jaar niet zo'n zin had in fietsen.

In overleg met de trainer daar gekozen voor een basis schema kracht training, ook bovenlijf etcetera.
En daarnaast stond ik dan een uurtje op de cross trainer met een interval programma.
Dat deed ik 2-3x per week.
Groepslessen als spinning had ik geen zin in.

Na die drie maanden reed ik overal merkbaar sneller en kon ik ook langer door.
Dus voor mij heeft t gewerkt. Alleen was ik het na die drie maanden ook wel beu, ben liever buiten, mits het weer meezit dan :D
NoChain
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: di 26 januari 2016, 18:12

Ik heb vorige winter een smarttrainer gekocht, abonnement van Zwift er bij en ik was vertrokken. Het is de beste fiets-gerelateerde aankoop in jaren moet ik zeggen. Uiteindelijk rijd je er zo intensief op als je zelf maar wil. Ik probeer in de winter ook wat stabilisatie-oefeningen te doen, ik zeg probeer want ik zou het wat vaker moeten doen :).

Het is geen schande om de winter al eens binnen te blijven. Na je 2 uurtjes rijden is het douchen en klaar, als je met de mtb het bos in duikt ben je wel wat langer bezig achteraf. Ik toch zeker, mijn fiets moet er altijd uitzien alsof hij net uit de showroom komt :D
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 592
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Mijn mountainbike: In opbouw.

Ja, je kunt krachtoefeningen gebruiken om een beter uithoudingsvermogen te krijgen op de fiets.

Ik heb afgelopen tijd veel gelezen en daarvoor een winter getest met squatten op een speciale manier. Mijn zwakste punt was langdurig hoog vermogen leveren. Na enkele trainingen ging ik al vooruit.

Ene p. Tucker post een stuk van een teamcoach hier.
http://www.bikeradar.com/forums/viewtop ... t=12753875" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.fitness-science.nl/nieuws/in ... hterhaald/" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je het helemaal doorleest en dan onderin op de 7 dagen 1000x swing drukt kun je nog een interessante test lezen.
Oooeeessss
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Wij doen van de vereniging uit in plaats van spinning', RPM dat is meer een interval.
Plaats reactie