**Hoe trainen:Merida Dutch Cross Country Tocht/ Drenthe 200

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
ruijtersfotografie
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 27 mei 2016, 23:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7.9 (green), 203Hc-Storm, Hope Pro4/NoStance Flow ex, Cema-BB KMC,Crankbrother pedalen
Contacteer:

Hoe kun je het beste trainen voor Merida Dutch Cross Country Tocht (±455km in 24uur) of Drenthe 200?

Ik woon in het z-limburg dus klimmen is niet zo het punt en max 110km. Behalve limburg ga ik naar de Eifel om iets zwaarder te kunnen gaan. Maar dan is het ± 80km
Maar een behoorlijke afstand en lang intensief is toch andere koek.

Wie heeft ervaring?
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik denk dat slim trainen! en uren maken handig is.
Je kent jezelf dan ook automatisch.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Vooral leren redelijk ontspannen lang op de fiets te zitten. Zo te horen is je conditie prima en moet je vooral om kunnen gaan met "eindeloos" op de fiets zitten. Al zal de Drenthe200 wellicht net zo lang voor je duren als 110km zuid Limburg. Voor de Merida trans Nederland zou ik vooral veel uren op de racefiets/wegmtb trainen. De route daarvan lijkt vrij veel asfalt te hebben. (Itt de TNNZ)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ga het uit testen hoeveel kilometers rijden je leuk vind op een dag. En inderdaad een ontspannen houding op de fiets is een grote voorwaarden.

Alleen kilometers draaien gaat je opbreken. Dus interval, sprintjes e.d. op nemen in je trainingen.

En vergeet core stability niet!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als je 90-110km/1850-2000hm -met slecht weer- in Zuid Limburg kunt fietsen, kun je ook de platte 200 van Drenthe volbrengen. Zitvlees, de lange duur met name, goed materiaal (licht!), comfortabele houding, goede kleding zijn dan van belang. Je zit zo 10 uur in het zadel.
Als het min 1 is, windstil, vaal zonnetje, bevroren ondergrond, wordt het genieten.
+3 en modder kan de hel betekenen...
Nu nog/pas gaan trainen voor eind dec. brengt weinig meer, de meeste duurarbeid had er al op moeten zitten.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
ruijtersfotografie
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 27 mei 2016, 23:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7.9 (green), 203Hc-Storm, Hope Pro4/NoStance Flow ex, Cema-BB KMC,Crankbrother pedalen
Contacteer:

Al bedankt voor de reacties. Drenhte zou ook pas 2017 zijn.

±6 uur op de bike in de Eifel met modder. Gardameer Italy flink wat klimwerk op de bike.
Was zelf ook aan het denken om lange tocht op souplesse te maken maar ook wat klimwerk erin.

Laatst toertocht gereden die vrij vlak was. 50km in Echt. Merkte dat dan meer constante spanning er is. Van de bijna 3u , een 2 uur een hartslag 90-100% gefietst waar ik me toch lekker bij voelde. Na het douche zelf gevoel had of ik niet gefietst had.
Laatst gewijzigd door ruijtersfotografie op za 19 november 2016, 01:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Goede conditie, uiteraard naar je eigen maatstaf, is een plus :-q

Nu op dezelfde dag als de komende Drenthe 200km ook 200km gaan fietsen. Dan kun je testen waar je nu staat. Als je van huis uit vertrekt kun je makkelijker weer terug naar huis als je na xx km denk ik heb er genoeg van. (hoogte meters zou ik wel aanpassen :wink: )
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Jurriaan schreef:Goede conditie, uiteraard naar je eigen maatstaf, is een plus :-q

Nu op dezelfde dag als de komende Drenthe 200km ook 200km gaan fietsen. Dan kun je testen waar je nu staat. Als je van huis uit vertrekt kun je makkelijker weer terug naar huis als je na xx km denk ik heb er genoeg van. (hoogte meters zou ik wel aanpassen :wink: )

Idd drenthe heeft weinig tot geen hoogtemeters..
Wel lange modderbanen :winkie:
Gei-Kek
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: za 9 januari 2010, 00:33
Mijn mountainbike: On-One Inbred

ruijtersfotografie schreef:Hoe kun je het beste trainen voor Merida Dutch Cross Country Tocht (±455km in 24uur) of Drenthe 200?

Ik woon in het z-limburg dus klimmen is niet zo het punt en max 110km. Behalve limburg ga ik naar de Eifel om iets zwaarder te kunnen gaan. Maar dan is het ± 80km
Maar een behoorlijke afstand en lang intensief is toch andere koek.

Wie heeft ervaring?
Vanaf z. limburg plat als een pannekoek naar het noorden fietsen.
Dat dan veel uur lang.
Dan nog langer.
Dan langst.

Lage hartslag en km.
Als je dat 20 uur volhoud dan 24u/dan 28u enz.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮ otb-koning ╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

What do you mean i ain't kind, just not your kind.

Liever te dik in de kist als weer een feesie gemist
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Retourtje Noord Limburg verhard is inderdaad 200km en plat als een pannekoek, voila.
Als beloning doe je als keerpunt de leuke vaste route van Horst, zodat je ook nog een paar bochten tegen komt :-q .
Rustig 4 uur heen, uurtje Horst, 4 uur terug.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie