zadelpijn wil maar niet over

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Toen ik nieuwe fiets samenstelde kreeg ik vraag hard of zacht zadel.
Ik vroeg wat ik me moest voorstellen bij "hard".
Dealer zei toen dat dat standaard was, zoals ik had op de fiets die ik wilde vervangen.
Ik zei dan ok "hard" is goed.
Dat bleek dus dat merk SQlab zadel te zijn.
Die van mijn vorige fiets bleek zachter, maar last van de SQlab had ik niet.
Enige dat ik erop wil aanmerken is dat de geul bij afkoelen savond en luchtvochtigheid vol condensatiewater komt te staan. Dat is soms wel vervelend. Klaarblijkelijk is het materiaal een goede warmtegeleider / isoleert niks.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

BadmonkeyNL schreef: wo 5 december 2018, 14:20 Geen idee of dit ook iets kan zijn. Mijn mtb heeft een vrij slacke zitbuishoek. Ik rij nu ook op een smarttrainer met een canyon racebike met een stijlere zitbuis hoek. Met het originele zadel was het drama, zadel van de MTB afgetrokken en op de racebike geplakt. Dit verlicht wel iets maar ik kan niet meer dan 2-3 uur zitten waar het op de mtb 7-8 uur dagritten prima gaat. Zitvlees is getraind, dat is het niet.

Ik zit nog uit te vogelen wat ik hier nog meer aan kan doen. Ik weet wel dat de nieuwe trend in zitbuishoeken niks voor mij is. Misschien is het testen van een bike met een slackere zitbuishoek ook eens het proberen waard. Ook even kijken wat je zitbot afstand is, ik kwam erachter dat dat tegen de 15 cm aan zat en heb dus ook brede zadels nodig. Die afstand is makkelijk te testen met alufoli op karton, gaan zitten. Dan zie je de drukpunten en kan je de breedte meten.

MTB heeft een WTB Volt zadel. Omdat de racebike ook door vrouwlief gebruikt gaat worden daar net een WTB KODA voor binnengekregen. Ben benieuwd of dat beter gaat. Vreemd is het wel.
De zitbuishoek zal er niet veel mee te maken hebben denk ik... Zolang de hoogte en de hoek van je zadel gelijk is. Eerder de diepere zit (lagere voorkant) op een racer legt misschien meer druk op de voorkant van je zadel, waardoor je daar last krijgt. Of door de diepere zit kantelt je bekken anders, waardoor de drukverdeling anders is. De positie van je zadel t.o.v je trapas (door o.a. de zitbuishoek) kan ook wel van invloed zijn op de stand van je bekken..
Plaats reactie