Drinken tijdens winterrit

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Bij ritten die niet langer duren dan ongeveer 2 uur drink ik vaak uit een bidon.
Omdat het weer de laatste tijd nogal frisjes is wordt de inhoud van de bidon dat uiteraard ook.
Het drinken van ijskoude drank bevalt mij niet zo heel erg goed...
Hoe doen jullie dit? Ik zie meer dan genoeg mountainbikers en wielrenners tijdens de winter met bidons rijden, maar kan mij niet voorstellen dat iedereen ijskoude drank zit te drinken.
Dit valt nou eenmaal niet altijd zo goed tijdens het sporten...
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Rugzak (camelbak) werkt prima.
Of kleine slokjes die je niet direct doorslikt (gaat goed, tenzij je hoog in je hartslag zone, lees hijgen zit)
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15560
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik heb meestal een Camelbak bij me maar voor korte ritjes neem ik ook nog wel eens een bidon mee. Ik heb geen moeite met (ijs)koud water maar de meest eenvoudige oplossing is water warm meenemen. Er zijn ook mensen die een thermosfles meenemen voor een kopje thee onderweg in de winter.

Als het echt koud (flinke vorst) is doe ik mijn (vrij kleine) Camelbak onder m'n jas, dan blijft het water drinkbaar. Het ziet er niet uit maar het werkt wel.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

In de winter gaat George dan ook Georgimodo door het leven :bier: :winkie:

Ok, slecht, sorry...
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Zegt Kapitein Iglo... :winkie:
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik denk dat ik voor de kortere tochten dan ook maar overschakel op de camelbag.
Van huis vertrekken met warm water in de bidon heb ik ook al geprobeerd, maar het koelt behoorlijk rap af.
En aangezien het lichaam drinken met een temperatuur van 15 graden het beste kan hebben...
Gezien de verhalen over de goede verzorging bij de Drenthe200 wilde ik deze rit ook met bidons gaan rijden, maar dat wordt dan ook maar een camelbag.
Laatst gewijzigd door awinkel op ma 7 november 2016, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Heeft Kapitein Iglo ook een bochel :o :bier: :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Van de gluhwein? :-D
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

korte ritjes (max +/- 1 uur) neem ik geen drinken mee.. zijn de ritjes langer dan heb ik een Camelbak waar ik lauw water in doe.. als ik dan wat gedronken heb blaas ik het water weer terug de Camelbak in zodat de slang niet bevriest en/of dat ik niet begin met een koude slok voordat het lauwe weer komt... Camelbak zit tegen mijn warme ruggetje dus blijft vrij lang lekker op temperatuur :-q
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Ik heb vroeger ook wel eens last gehad van een bevroren bidon.
Dat drinkt ook niet :( En likken aan het tuutje is ook niets.
Dus vandaar de camelbak. Dat bevalt een stuk beter.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15560
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef:In de winter gaat George dan ook Georgimodo door het leven :bier: :winkie:

Ok, slecht, sorry...
Er is zelfs een 'instant Quasimodo' Camelbak die ingebouwd in een ondershirt, blijft het ook wel warm:

Afbeelding
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

DromedarisPak :lol: :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Als het vriest dan doe ik wat zout er bij in de bidon. In de winter drink ik minder en ik heb er geen last van dat het drinken koud is.
jorryt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 1 november 2016, 17:48

Domme vraag: Als je het water dat je mee hebt zout maakt is dan meteen het nut van het water dan niet weg?

Maar echt warme thee mee in een bidon wil wel redelijk lang warm blijven. Maar een camelbag is eigenlijk de oplossing.
kontroll
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: do 5 november 2015, 20:03
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 (2016)

jorryt schreef:Domme vraag: Als je het water dat je mee hebt zout maakt is dan meteen het nut van het water dan niet weg?
Hoe dat zo?
als je zweet, verlies je niet alleen vocht, maar ook (in mindere mate) natrium. Dus beetje zout bij het water lijkt me geen kwaad te kunnen.

Primaire doelstelling van drinken tijdens een inspanning lijkt me om het vochtniveau op pijl te houden, niet zozeer om de dorst te lessen (want ik denk dat je dit bedoelt: water met zout dat iets minder dorstlessend is)
Plaats reactie