Bandgevoel om hoofd na (wat langere) MTB rit...oorzaak?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Wiel-Maat schreef: Denk dat ik toch ook ff langs de LBS ga voor het idee, eens horen wat hij m.b.t. de helm er over te zeggen heeft.
Ik kan je met 2 vingers in de neus vertellen wat zijn oordeel zal zijn, een nieuwe helm door hem geleverd.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Heb je de binnenschaal wel goed afgesteld staan?
Staat deze te laag dan drukt de band achter in je nek als je sportief op de fiets zit en je hoofd wat naar achteren (omhoog) kantelt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bij minder dure helmen is die binnenkant vaak niet afstelbaar (in hoogte bedoel je toch?)
Maar ik denk dat je niet snel een afstelmechanisme vindt dat in je nek drukt, hooguit bij de combinatie van een ver op het achterhoofd doorlopende (am)helm en zeer diepe zithouding.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dice Oldskool schreef:
Wiel-Maat schreef: Denk dat ik toch ook ff langs de LBS ga voor het idee, eens horen wat hij m.b.t. de helm er over te zeggen heeft.
Ik kan je met 2 vingers in de neus vertellen wat zijn oordeel zal zijn, een nieuwe helm door hem geleverd.
Die kans is inderdaad erg groot. Waarom het niet simpeler aanpakken?
Bij uitzondering eerst een rit zonder helm doen. Blijft de hoofdpijn ook zonder helm, dan weet je dat het daar dus niet aan ligt.
Daarna rit zonder camelbak: idem.
Steeds 1 ding tegelijk veranderen, en je bent snel een stuk wijzer.

Dadelijk heb je een nieuwe helm, want natuurlijk wil je LBS je proberen te helpen, maar lag het niet aan de helm, zit je nog met je hoofdpijn (of dat zeurend gevoel, ik moet het toch even 'een' naam geven). Wil je sowieso een nieuwe helm, dan is er natuurlijk geen man overboord. Passen en uitproberen is het devies, op ieder potje past een dekseltje. Verstelbaar binnenwerk vergroot wel het draagcomfort, de meeste merken hebben -met oplopende prijzen- heel mooi verstelbare mechanismes ontwikkeld.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

In reactie op de vorige 4 posts (thx voor de input sowieso)...

Mijn helm heeft wel n binnenschaal, maar niet zo een die in hoogte verstelbaar is, alleen in wijdte. En ja, wellicht als ik naar de LBS ga wil hij me n nieuwe (dus duurdere) aansmeren, maar ik heb de laatste tijd genoeg gekocht (of nog in bestelling) op mtb gebied dus mijn budget laat dat toch niet echt toe in die zin. :wink:

Vandaag ff een rit geprobeerd met de schaal vd helm flink wat wijder - en ook zonder rugzak want ik wilde dat ook meteen ervaren - en ik moet zeggen dat het bandgevoel nagenoeg weg is, maar toch niet echt helemaal afwezig. Om half 2 van de fiets gestapt en een paar uur niks gevoeld maar nu rond kwart voor 6 begin ik het toch weer licht te merken.

Ik ben geneigd te zeggen dat t toch de helm is die het veroorzaakt hoewel die al veel losser zat en de klacht ook wel echt minder is. Ik merkte zonder rugzak weinig verschil in bv ademvrijheid, wel in t algemeen natuurlijk wat vrijer in bewegen maar ik vond dat verschil niet enorm verbeterend werken. Heb n uur gereden, niet echt lang maar wel ff gas gegeven het 2e rondje.

Ik zou volgende keer nog wat langer kunnen rijden en dat eens mét rugzak kunnen doen en dezelfde helmafstelling, of bv eerst zonder helm en met rugzak. Inderdaad om zo alle meespelende factoren te beoordelen als je ze in- of excludeert.

Ik hou u op de hoogte, wordt vervolgd! :-q
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Wiel-Maat schreef:maar nu rond kwart voor 6 begin ik het toch weer licht te merken.
Pavlov/placebo/fantoom. :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat hoeft niet, mijn klachten komen soms ook pas enkele uren na het fietsen opzetten.
Soms voel ik al tijdens de rit iets op komen zetten, soms niet en dan begint het later en soms heb ik nergens last van.

Lastig een patroon te ontdekken, wat ik wel weet is dat intensief fietsen de kans op hoofdpijnklachten bij mij duidelijk vergroot. Dit speelt overigens al jaren en mijn klachten zijn migraine-gerelateerd.

Ik verlang nog weleens terug naar de tijd dat ik mezelf helemaal leeg kon rijden zonder meer last te hebben dan alleen maar moe zijn...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ja irritant wel, dat er lastig n patroon te ontdekken is. Maar ik heb nog n aantal factoren uit te sluiten, dus kan nu nog geen volledig onderbouwde conclusie trekken.

Lijkt me best vervelend als het echt migraine achtig is, dat kan toch je fietsplezier op t moment zelf al beïnvloeden. En om nou naar de pijnstillers te grijpen is ook niet wat je wil denk ik.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Even n update; vandaag n rondje Zeist gedaan...het plan was meerdere, maar het was daar nogal nat, natter dan ik had gedacht iig, en ik had geen zin in n plassentour dus t bleef bij 1. Ik heb dezelfde lossere helmafstelling gehanteerd zoals eerder geprobeerd. Wel met camelbak gereden trouwens.

Maar dus geen klachten gehad. Ik heb nu toch meer en meer t idee dat t aan de helm ligt, die toch wat te strak zat. Het kan ook nog liggen aan de lengte vd rit, omdat m'n hoofd nog niet lang genoeg de helm op heeft gehad om de klacht te veroorzaken, want ik heb met deze lossere afstelling nog geen langere ritten gedaan; dat moet ik nog gaan checken. Maar vooralsnog lijkt t een verbetering. Blij mee iig, eens zonder bandgevoel de avond in na n ritje. Was verder trouwens erg mooi met die herfsttinten nu in t bos en t weer was ook perfect! :-q
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Ik herken het vervelend gevoel, al zakt het voor mijn gevoel wel sneller af. Zelf heb ik ook niet zo'n dure helm dacht iets van 60 euro. In het begin geen probleem maar het kwam na verloop van tijd. Voor mijn gevoel zijn de stoffen pads in de helm iets ruwer geworden denk door het zweet. Heb toendertijd gelezen dat een bandanna het zweet op vangt waardoor je helm schoner blijft. Een mooie bijkomstigheid is dat het irritante gevoel ook verdween, ook bij ritten waarbij ik de helm langer als 3 uur op heb. Mogelijk kan het ook gedeeltelijk komen dat hierdoor de helm opnieuw afgesteld moet worden.
Mijn helm staat naar mijn idee niet strak om mijn hoofd afgesteld maar wel zodanig dat de ring m'n hoofd redelijk goed volgt (kan er geen vinger meer tussen krijgen).
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

MdBruin schreef:Ik herken het vervelend gevoel, al zakt het voor mijn gevoel wel sneller af. Zelf heb ik ook niet zo'n dure helm dacht iets van 60 euro. In het begin geen probleem maar het kwam na verloop van tijd. Voor mijn gevoel zijn de stoffen pads in de helm iets ruwer geworden denk door het zweet. Heb toendertijd gelezen dat een bandanna het zweet op vangt waardoor je helm schoner blijft. Een mooie bijkomstigheid is dat het irritante gevoel ook verdween, ook bij ritten waarbij ik de helm langer als 3 uur op heb. Mogelijk kan het ook gedeeltelijk komen dat hierdoor de helm opnieuw afgesteld moet worden.
Mijn helm staat naar mijn idee niet strak om mijn hoofd afgesteld maar wel zodanig dat de ring m'n hoofd redelijk goed volgt (kan er geen vinger meer tussen krijgen).
Thx voor je input! En toch wel frappant wat je schrijft over dat die bandana de klacht verminderde; dat strookt dan eigenlijk niet met mijn bevinding dat de klacht minder wordt nadat ik de helm juist lósser afstelde. Je zou immers zeggen dat de helm met bandana als extra laag ertussen strakker gaat zitten...niet ieder hoofd is natuurlijk hetzelfde en kennelijk werken verschillende soorten aanpak anders uit per individu.

Ik heb ook wel zo'n binnencap (niet echt n bandana, wel hetzelfde idee) maar die gebruik ik alleen als t echt koud is; ik zou dus deze winter nog moeten gaan proberen of m'n klacht dan weer terugkomt. En in de zomer zweet m'n hoofd ook niet zodanig dat ik dat ding nodig heb en ik vind t dan ook te warm.
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Vandaar ook mijn opmerking dat mogelijk het ook gedeeltelijk komt door het opnieuw afstellen. Qua dikte van de bandana valt het nog wel mee. Heb er een die net zo dikte is als een katoenen zakdoek. Doe deze dubbel bij de rand van de helm.
In de zomer vind ik het wel fijn, niet zo'n last meer van het zweet wat in je ogen kan lopen.
Ieder natuurlijk wat hij of zij prettig vind.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Als je in de zomer je banadana nat maakt, is het juist heerlijk...!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Kapitein Iglo schreef:Als je in de zomer je banadana nat maakt, is het juist heerlijk...!
Banadana, dat klinkt zo mogelijk nóg exotischer dan het normaliter al klinkt.

"Met je banadana een ritje langs de Copacabana....."
Afbeelding


:winkie:

Nee hoor zonder dollen, ieder zijn ding...ik heb dan die cap die ik in de winter draag.
Voor mijn idee is het losser afstellen van de binnenschaal toch al een oplossing. Eens kijken hoe zich dat in de winter ontwikkelt en of het probleem terugkomt als ik die cap ook ga dragen.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Wiel-Maat schreef:Eens kijken hoe zich dat in de winter ontwikkelt en of het probleem terugkomt als ik die crap ook ga dragen.
Zal wel dan he. :roll:
Plaats reactie