Bandgevoel om hoofd na (wat langere) MTB rit...oorzaak?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Het speelt al een tijdje en ik heb het eigenlijk een soort van weggewuifd, maar ik vind het toch wel irritant worden: ik heb dus na een wat langere rit (en echt korte ritten doe ik eigenlijk niet, dus in principe altijd) een soort bandgevoel om het hoofd. Het komt altijd pas na enige tijd als ik mijn helm af heb gedaan en is geen hoofdpijn, maar wel een zeurend gevoel; dit houdt aan gedurende de avond en is dan na een nacht slaap weer weg. Maar het is toch wel vervelend genoeg om er vanaf te willen of iig te verminderen en ik vraag me af of er hier mensen zijn die dat gevoel kennen en wat ze er tegen doen?

Even voor het beeld: Ik heb een Specialized align helm, deze dus:

Afbeelding

...en dat is op zich een prima helm. Ik heb hem niet te strak zitten, dat zou ik wel merken als dat zo is want dan gaat het irriteren tijdens de rit. Ik kan altijd nog een ruime vinger tussen mijn kinband en kin steken; wat ik altijd begrepen heb is dat de minimale beweegruimte die de kinband moet hebben zodat de helm goed zit. Verder zit de helm zodanig dat als hij met de band los op mijn hoofd zit, ik mijn hoofd ondersteboven kan houden zonder dat hij afvalt, wat ook een criterium zou moeten zijn dat hij goed zit en de binnenschaal niet te los (maar ook niet te vast).

Zou het ontstaan van dit gevoel puur met de helm op zich te maken hebben? Het is niet een topmodel Speci (50 euro) maar heeft op zich toch een standaard kwalteit zou ik zeggen. Een duurdere helm wordt veelal lichter en misschien zijn er nog iets meer mogelijkheden tot aanpassing van de pasvorm/schaal, maar of dat zoveel uit zou maken om deze klacht te voorkomen? Ik vraag het me toch af.

Ik ben dus erg benieuwd of er mensen zijn die dit herkennen en/of een idee hebben wat er aangepast zou kunnen worden om dit bandgevoel te voorkomen; ik heb op dit moment zelf geen lumineus idee wat een passende oplossing zou zijn.

Thx alvast! :-q
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik ken het probleem niet maar het lijkt mij toch de pasvorm van je helm te zijn. Enige mogelijkheid om dit uit
te sluiten is om een andere helm die qua maat goed moet zijn even te proberen.
wilco..
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 13:17
Mijn mountainbike: specialized camber comp 29

ik heb dat gevoel ook, maar dat heb ik ook al als ik een gewone cap op heb gehad, heb er verder geen last van
leven is net een neus, je moet eruit halen wat erin zit

specialized camber

strava profiel
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

In de jaren 80 teveel hippe zweetbandjes om gehad?

Is de helm qua omtrek in te stellen? Daar al mee gespeeld?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Of het aan de helm ligt? Bij hoge uitzondering eens zonder rijden. Houd je dan toch last van hoofdpijn, dan heeft de helm er dus niets mee te maken.

Bandvormige hoofdpijn komt ook voor bij (spier)spanningshoofdpijn, fietshouding en een ontspannen zit zijn er van invloed op, voldoende vochtintake. Als het niet aan je helm blijkt te liggen kan je huisarts hier evt wat meer duidelijkheid over geven.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gei-Kek
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: za 9 januari 2010, 00:33
Mijn mountainbike: On-One Inbred

Heeft het ook met inspanning te maken?
(veel/weinig zweten)
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮ otb-koning ╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

What do you mean i ain't kind, just not your kind.

Liever te dik in de kist als weer een feesie gemist
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Is altijd lastig zoeken maar probeer eerst wat makkelijke zaken uit te sluiten. Probeer eens een helm van een fietsmaat, of rij met je helm op een rustig tempo, helmmutsje eronder.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Thanx voor alle reacties! :-q

@Dice: qua andere helm: volgens mij had ik het met mijn vorige helm ook al, een giro, maar ik zou dat nog eens kunnen checken omdat ik dat niet zeker meer weet.

@BB; nee geen zweetbandjes in de jaren '80 :winkie: ...de helm is qua omtrek wel af te stellen, maar veel losser moet ik hem volgens mij niet dragen omdat ie dan niet genoeg steun meer geeft. Kan nog proberen iets te tweaken.

@Aurelius: let wel, het gaat hier niet om bandvormige hoofdpijn, maar 'gewoon' een bandgevoel zonder echte pijn. Meer een zeurend gevoel dus. Zou idd eens kunnen proberen zonder helm, maar dat druist toch tegen m'n gevoel in en omdat ik anderen er (soms) ook op aanspreek die geen helm dragen voelt dat toch wat raar. :wink:

@Gei-Kek: nee het heeft naar mijn idee geen relatie met (de mate van) inspanning, omdat ik het bij intensieve maar ook bij minder intensieve ritten heb (die dan over het algemeen wel dezelfde lengte zijn). Ik ben trouwens over het algemeen ook niet echt een 'hoofdzweter' , dan moet het echt heel warm zijn.

Ik ga het wel ff checken met die oude helm die nog wel goed is overigens (en een klein stukje zonder helm rijden dan misschien, dan roep ik onderweg wel tegen mensen dat ik met een experiment bezig ben :D ) om uit te kunnen sluiten of het aan de huidige helm ligt.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Heb je tijdens of na het fietsen wel eens kramp? Hoeveel drink je normaal op een dag en hoeveel drink je tijdens je MTB ritten?
Het zou ook nog van een (licht) vocht tekort kunnen komen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nou zit er bij jou nog wel een aardige dos haar onder die pet... niet dat je die direct moet afknippen maar misschien zorgt dat wel voor een iets minder goede passing van de helm?

Ofzo?

Misschien?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

Ik herken het gevoel wat je beschrijft: ik heb het eens gehad toen ik een aantal dagen achter elkaar een pet/hoed droeg terwijl ik helemaal geen pettendrager of hoedendrager ben. En toen kreeg ik ook last van een soort gelijk gevoel.

Ik neem alleen aan dat jij met langere ritten geen tochten bedoeld van meerdere dagen. Ik zou het toch zoeken in een te strak zittende helm. Ga eens een keer fietsen met een iets lossere omtrek van je helm, kijk of dat scheelt. En anders wat anderen al aangeven (hoewel het tegen de regels is), fiets eens een keer zonder helm, hopelijk voel je dan of het aan het dragen van de helm ligt of dat je de oorzaak toch ergens anders moet zoeken.

Had je er na de trailride in Zoetermeer bijvoorbeeld ook last van?? (Is meer voor mijn beeldvorming).
"Righty tighty, lefty loosey."
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

@Mac: nee, nooit last van kramp eigenlijk. En qua vochtintake drink ik sowieso al vrij veel en tijdens een rit ook zeker n liter of meer (camelbak). Dus een vochttekort lijkt me toch niet aan de orde.

@Iglo: op zich wel n punt, dat haar. Zou ik es na kunnen vragen bij de LBS waar ik die helm kocht, of dat nog invloed kan hebben. Of misschien heeft de kapper nog n briljante oplossing met n kek kapsel wat onder de helm kort is en daarbuiten lang? :D nou ja dat laatste weet ik nog zo niet, maar fijn dat jullie meedenken! :-q

@Drutz, zie nog net je bericht binnenkomen; is niet tijdens meerdaagse tochten, maar van n paar uur. En na Z'meer ook idd. Dat van die pet werd hier ook al genoemd en misschien is idd als het te strak zit toch de oorzaak. Ik ga ff wat dingen proberen. Thx.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als eerste toch een keer zonder helm/met de helm "te" los rijden om die als oorzaak uit te sluiten. Maar als je helm niet knelt vermoed ik dat het daar niet aan zal liggen.

Ik heb zelf ook regelmatig last van hoofdpijnklachten, een milde migraine-vorm zeg maar. Geen knallende koppijn, maar een irritant zeurend gevoel (en bijbehorende klachten als gevoeliger voor prikkels als licht, geur en geluid).

Als ik echt intensief rijd weet ik zeker dat die klacht gaat optreden na de rit, maar ook bij rustiger rijden kan het soms gebeuren dat ik na de rit last krijg. Ik drink vrij veel, bij de Zoetermeer-ride bijvoorbeeld een kleine 2 liter weggeklokt :)

Ik vermoed dat het eerder met de houding te maken heeft, wellicht niet ontspannen genoeg (al had ik er vroeger geen last van, maar als je ouder wordt krijg je sowieso sneller last van kraakjes en piepjes die er vroeger niet waren... ik ben 54). Mijn stuur staat ongeveer op zadelhoogte en mijn racefiets wordt al niet eens meer gebruikt omdat ik die diepe zit niet meer aankan zonder klachten.

Maar goed, dat is meer mijn probleem omschrijven en niet zozeer een oplossing aandragen voor het jouwe... ;-)

Ik zou iig eens goed naar je houding kijken, vooral naar je nek/schouderpartij en probeer erop te letten dat je ontspannen zit en goed ademt tijdens het rijden. Da's nog lastig, want als je lekker aan het raggen bent of iets technisch aan het rijden bent gaat de aandacht automatisch naar andere dingen als je houding en ademhaling uit...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Óf natuurlijk... juist nog strakker. Dan voel je niks. ;)
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

@Kermit, prima hoor om je eigen verhaal ook ff te beschrijven, no worries; en wat de betreft de klacht van het hoofd sowieso relevant. Maar wat ik er zo uit lees is dat je die hoofdpijn dan sowieso al hebt, of is het ook echt bike-gerelateerd, dus na afloop van fietsen?

Wat betreft m'n houding: dat zou nog best kunnen... Hoewel ik niet verkrampt rij, voor mijn gevoel dan; armen ontspannen en licht gebogen en geen opgetrokken schouders. Een ander zou dat best anders kunnen observeren, hoewel ik dat van degene waarmee ik regelmatig fiets (en die ook op de Z'meer ride was) nog nooit hoorde en als hij iets aan mij ziet wat dat betreft, dan zegt hij dat wel. Zal toch nog eens vragen aan hem of hij nog iets waarneemt als we weer es samen rijden.

Ademen is iets waar ik op zich wel goed op let (in de cadans van je pedaalslag mee ademen) maar dan toch op de stukken waar je in een flow kan zitten; op echt technische stukken kan je niet meer continu op je adem letten (ik niet iig) want dan ben je meer met de trail bezig.

Echt aantonen of de helm de klacht veroorzaakt is idd misschien alleen mogelijk als ik een stuk zonder helm zou rijden, maar om dat nou een hele trail ronde te doen...ik vind dat toch wat tricky. Maar dan blijft het de vraag of je dan lang genoeg zonder helm rijdt om hetzelfde gevoel te krijgen. Of bv eenzelfde lengte zonder en met helm gaan rijden en kijken of er al verschil is, dat is wellicht de beste test. Mijn eerste idee is wel dat het langere tijd dragen van een helm het probleem veroorzaakt; hoeveel comfort er bij een betere helm te behalen valt en of het daarmee op te lossen is, dat blijft nog even de vraag.

@BB: klinkt als een strak plan...maar toch ook weer niet. :D
Plaats reactie