Pijnlijke polsen tijdens het fietsen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Tot nu toe heb ik alleen gereden met blote handen aan mijn stuur, maar ik krijg tijdens het fietsen last van pijnlijke polsen. Ik rijd met een hardtrail met vering in de voorvork. Wat kan ik doen om mijn polsen minder te belasten? Helpen wellicht bepaalden mountainbikehandschoenen?
Tips zijn erg welkom. Alvast bedankt.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Stuur anders kantelen, remhendels goed afstellen e.d. zodat je polsen niet in een knik zitten.
Handschoenen zullen niet helpen tegen pijnlijke polsen, maar zijn wel prettig om goed grip te houden op je handvatten. Ook met zweterige handen, of zand tussen je handen en de handvatten. :-)
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

polsen klinkt mij als verkeerde houding of een fiets die niet juist op maat/niet juist afgesteld is.. leun je veel op je handen/polsen?
Laatst gewijzigd door kingjoop op ma 31 oktober 2016, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Hoe lang mountainbike je al ? Kan een kwestie van wennen zijn , ik had er ook een beetje last van in het begin. Maar het kwam bij mij ook omdat m'n zadel iets te hoog stond. Ik had een Thudbuster LT zadelpen en daardoor kwam m'n zadel een paar cm te hoog uit. Ik kon hem niet lager zetten. Met een andere zadelpen waarmee het zadel lager kon ging de pijn in de polsen weg.
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Ik mountainbike nog niet zo lang. Uit jullie reacties maak ik op dat de polsen in rechte lijn met mijn armen moet zijn. Ik zal er de volgende keer opletten en eventueel mijn handremmen en stuur aanpassen.
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Ergon GP handvaten helpen ook om je polsen rechter te houden tijdens het fietsen. Voorkomt ook tintelende vingers. Plus alle voorgaande tips.
Gebruikersavatar
MisterG300
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 8 april 2016, 10:44

Kijk ook eens naar de breedte van je stuur, daar kun je ook mee "spelen". Ik ben onlangs breder gegaan en merk dat ik daar voordeel mee heb tov druk op polsen/schouders.

Wat ook kan helpen is kijken naar de stand van je zadel, teveel voorover gekanteld kan extra druk zetten op je polsen omdat je bovenlijf wat meer naar voren wordt gedrukt.
JanJanssen98765
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 18 april 2016, 15:39

Als je twijfelt of je setup goed is, kun je het beste wat foto's maken en hier uploaden.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Wizzy82 schreef:Ik mountainbike nog niet zo lang. Uit jullie reacties maak ik op dat de polsen in rechte lijn met mijn armen moet zijn. Ik zal er de volgende keer opletten en eventueel mijn handremmen en stuur aanpassen.
Een zoveel mogelijk rechte lijn inderdaad; helemaal recht zal anatomisch lastig worden, gezien de gemiddelde afstelling van een MTB. Maar iig geen knik naar rechts of links met je pols.
Verder kan het ook te maken heb met evt. spanning op je polsen...probeer je armen/polsen ontspannen aan het stuur te houden en voorkom een verkrampte houding; zo kan je beter schokken opvangen als je wat meer technische stukken rijdt en/of grote wortels cq kuilen op je pad treft. Dit kan zeker ook schelen bij het belasten van je polsen.

Hopelijk kan je vermindering van je klachten bewerkstelligen...succes ermee! :-q
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

En, zeker als je net begint met mountainbiken, werk aan je core!
Door een sterke core-body kun je beter gewicht van je armen halen. Daardoor heb je minder last van je polsen.

Misschien staan je remhendels verkeerd, je stuur te laag, je zadel verkeerd gekanteld of zit je verkrampt op je fiets.
Meestal laat je de afstelling door de LBS doen, maar ervaring leert dat de gemiddelde LBS lang niet altijd een goede afstelling van je mountainbike voor elkaar weet te krijgen.

Om eea uit te sluiten zou je een clinic kunnen volgen, waarbij je de vragen bij je instructeur neerlegt. Die kan vaak genoeg vertellen over pijntjes en afstelling van je fiets :-q

Je kunt hier ook een paar (actie) foto's plaatsen, zodat we van achter ons toetsenbord eens kunnen kijken of we verbeterpunten zien natuurlijk :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
ger--nl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 21:12

Had in het begin ook wat last ervan. Was bij mij kwestie van wennen en niet gelijk lange ritten maken.
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Bedankt voor het advies. De route die ik vooral ga rijden is de blauwe en groene route in de Maashorst bij Uden. De blauwe heb ik inmiddels gedaan en die is zo'n 30 km. De groene route is ongeveer even lang. Voor een verhuizing deed ik de route van 5 km in Reek en wel eens rondje in de Langenboomse bossen (achter de motorcrossbaan liggen mooie paadjes met bultjes). Het zou gaaf zijn als ze daar ook een route zouden kunnen maken. Misschien in combinatie met de Molenheide in Mill.
Marvel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 10 januari 2013, 17:21
Mijn mountainbike: Scott Scale Expert 29er

Mocht het helemaal niet overgaan dan zou ik je willen adviseren met je fiets langs een bikefitter te gaan. Zij kunnen vrij snel zien normaal gesproken waar een eventueel probleem veroorzaakt wordt in de afstelling.
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Probeer ook met gebogen ellebogen te rijden. Hierdoor kan je de klappen opvangen welke anders op je ellebogen en polsen terecht zouden komen.
erikleene
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 18 november 2016, 08:00
Mijn mountainbike: Specialized EPIC

Rij je wel eens met iemand anders ? die zou ook even kunnen kijken naar je houding. Anders idd langs een bikeshop gaan. Kunnen snel zien of je goed zit of niet
Plaats reactie