Techniek training

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

De meeste trainingstopics die ik voorbij zie komen gaan over met name uithoudingsvermogen, cardio, snelheid. Allemaal heel belangrijk.. maar zonder goede techniek heb je een stuk minder aan dat uithoudingsvermogen.

Ik zou van dit topic een soort van verzamel topic willen maken voor verschillende techniek trainingen die je eigenlijk direct in de nabijheid van je huis kan doen.. Op een parkeerplaats, of het lokale park. FF naar de track gaan zit er denk ik voor velen niet in, kost toch al gouw een paar uur zo niet ene halve dag.. En nu het ook heel vroeg donker wordt is het helmaal lastig.. Een uurtje buiten spelen moet voor iedereen wel te doen zijn. Na het eten, gewoon in je kloffie naar buiten met je fiets om een uurtje wat oefeningen te doen.

k denk dat ik daar heel veel baat bij kan hebben..

De vraag is alleen, wat zijn een beetje leuke en zinvolle oefeningen?

Hier heb ik er een paar gevonden, voor bochtjes, evenwicht en bunny hoppen..

https://youtu.be/Sk-jPYs-HpU" onclick="window.open(this.href);return false;

Je kan hier natuurijk nog eindeloos me variëren, maar hebben jullie meer ideeën?
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

Wat je goed op straat kan doen zijn eigenlijk alle trial basistechnieken. Veel kan ook prima op een gewone mountainbike, maar beter een niet te grote met minder vering en geen klikpedalen. Pas op, zeer verslavend! http://www.trashzen.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Eigenlijk alles wat onder urban biking valt, kun je oefenen natuurlijk.

Trappen (af, maar ook op), dropoffs (stoepranden, steeds hoger), trial skills oefenen inderdaad...

Als je beschikt over een paar simpele pionnen, kun je ook parcourtjes uitzetten om je kijk en bochtentechniek bij te schaven.

En als je mazzel hebt, kun je zelfs rock gardens oefenen
Afbeelding
(hier midden in de stad, buiten winkeltijden mag je hier legaal fietsen :-q )
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
The Borg Cube
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 18 september 2009, 20:20
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.0 CF SLX ltd

helemaal waar, techniek oefenen kan nooit kwaad. Balans, core stabiliteit, reflexen moet je blijven stimuleren.

Op weg naar de trail rij ik altijd in de lengte over een stoeprand over een meter of 50. Die loopt van laag naar hoog en is 15 cm breed. Blijft leuk, hoe snel ga je, hoever moet je vooruit kijken, wat doet de wind.
Het blijkt toch lastiger om in een rechte lijn te rijden op zo'n randje dan op de weg.
Collect memories not stuff.
Don't blame the trail for your fail.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Hier word veel geoefend van en naar de track. manuals bunny hops etc.. gewoon op de vlakke weg.. trail skills zou ik inderdaad met flats aanleren.. als je ze onder de knie hebt kan dat ook prima met klikpedalen
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Wat ik nog wel eens doe is een "achtje" rijden in een parkeervak.
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

niels.o schreef:Hier word veel geoefend van en naar de track. manuals bunny hops etc.. gewoon op de vlakke weg.. trail skills zou ik inderdaad met flats aanleren.. als je ze onder de knie hebt kan dat ook prima met klikpedalen
Mensen halen het heel vaak door elkaar, maar trail is iets anders dan trial. Pure trial (street en competitie) is volgens mij de enige fietsdiscipline waarbij nooit (*) klikpedalen gebruikt worden. O ja, en bij kunstwielrijden ook niet.

(*) Zeg nooit nooit.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

harmen schreef:
niels.o schreef:Hier word veel geoefend van en naar de track. manuals bunny hops etc.. gewoon op de vlakke weg.. trail skills zou ik inderdaad met flats aanleren.. als je ze onder de knie hebt kan dat ook prima met klikpedalen
Mensen halen het heel vaak door elkaar, maar trail is iets anders dan trial. Pure trial (street en competitie) is volgens mij de enige fietsdiscipline waarbij nooit (*) klikpedalen gebruikt worden. O ja, en bij kunstwielrijden ook niet.

(*) Zeg nooit nooit.
sorry ik bedoelde trial. Ik zeg niet dat ze ze gebruiken... maar dat op een mtb je diezelfde handelingen ook prima met klikpedalen kunt uitvoeren. Mits je ze onder de knie hebt :wink:
1 van de grotere trial rijders van NL rick koekoek woonde altijd bij mij om de hoek. Zijn pa deed het met de motor hij op de fiets. Nu hij verhuisd is zie ik ze niet vaak meer oefenen. Alleen op de di.avondtraining hier in het dorp :wink: Dus ja ik ken het verschil prima. Ik bedoelde te zeggen dat het wel zou kunnen..De meeste bmx rijders rijden ook ingeklikt :wink:
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Goed idee techniek training. Bij mountainbiken vallen de stoempers al gauw door de mand. Zeker met de steeds uitdagender wordende mtb routes.

Rock garden training volgen. Woon je in Utrecht of omgeving, vanaf 21 januari geef ik een reeks van 8 lessen.
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

niels.o schreef:sorry ik bedoelde trial. Ik zeg niet dat ze ze gebruiken... maar dat op een mtb je diezelfde handelingen ook prima met klikpedalen kunt uitvoeren. Mits je ze onder de knie hebt :wink:
Het idee van trial is toch ook juist dat je het randje opzoekt van wat (je) kan. Daarom krijgen deelnemers bij wedstrijden ook zo'n kaart voor de strafpunten ;)
1 van de grotere trial rijders van NL rick koekoek woonde altijd bij mij om de hoek. Zijn pa deed het met de motor hij op de fiets. Nu hij verhuisd is zie ik ze niet vaak meer oefenen. Alleen op de di.avondtraining hier in het dorp :wink:
Je kunt Rick Koekoek ook op facebook volgen. Is best leuk.
Dus ja ik ken het verschil prima. Ik bedoelde te zeggen dat het wel zou kunnen..De meeste bmx rijders rijden ook ingeklikt :wink:
Op zich zegt dat niet zoveel, want BMX is ook heel veelzijdig. 't Is maar net hoe en wat. Maar goed, laten we de pedalendiscussie maar niet overdoen hier. http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =1&t=41549" onclick="window.open(this.href);return false;
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Jurriaan schreef:Goed idee techniek training. Bij mountainbiken vallen de stoempers al gauw door de mand. Zeker met de steeds uitdagender wordende mtb routes.

Rock garden training volgen. Woon je in Utrecht of omgeving, vanaf 21 januari geef ik een reeks van 8 lessen.
In Zoetermeer zit dr ook 1 die man kan perfect uitleggen over hoe je de juiste technieken onder de knie krijgt :-q zit hier geloof ik ook op het forum
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

Deskundige uitleg en clinics zijn natuurlijk prima, en kan ik ook iedereen aanraden, maar daarnaast is het zinvol om zelf een oefenroutine te hebben. Dat was ook het idee van de topic starter denk ik. Veel mensen fietsen wel veel, maar oefenen heel weinig gericht om nieuwe dingen te leren. Het spectrum van dingen die je onder de knie kan krijgen is dan veel smaller. Sommige dingen komen vanzelf naar je toe, maar andere moet je nou eenmaal gaan halen.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Jurriaan schreef:Goed idee techniek training. Bij mountainbiken vallen de stoempers al gauw door de mand. Zeker met de steeds uitdagender wordende mtb routes.

Rock garden training volgen. Woon je in Utrecht of omgeving, vanaf 21 januari geef ik een reeks van 8 lessen.
Interresant woon in A'foort. Wil je hier of per pb meer info geven.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

meeste winst valt te behalen tussen de oren.. omdat er vaak angst is gaat men zachter en daar wordt het alleen maar moeilijker van (je zit gespannen op de fiets wat alles behalve de bedoeling is).. met snelheid obstakels nemen maakt het ZOVEEL makkelijker.. stuur een richting opzetten, vasthouden, gas op die lolly en enjoy the ride :-q
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Angst is inderdaad de grootste vijand die je moet overwinnen.

Oefeningetjes die je, bijvoorbeeld thuis, leuk met een groepje kan doen:
Met pionnetjes of whatever een kort parcours uitzetten waarbij je in korte bochtjes om die pionnetjes moet slalommen; binnen de groep ga je dan dit parcours een wedstijdje doen wie het snelst of juist het traagst dit parcours aflegt zonder daarbij pionnetjes om te gooien.
Zo'n parcours kan je eindeloos uitbreiden door hindernissen toe te voegen waar je over moet hoppen of dingen op de pionnen te plaatsen die je op moet pakken terwijl je fietst.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie