Vo2max app

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Hoi, heeft iemand zo'n app al eens gebruikt en klopte dat een beetje? Ik heb het net eens geprobeerd en werd er niet vrolijk van. 15 jaar ouder dan mijn leeftijd kwam er uit en ik ben al bijna 50. Genoeg te verbeteren dus. O ja als vo2max is 39 volgens die app
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
dhunter
All rounder
All rounder
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 14 februari 2014, 11:21

Heeft jouw telefoon ook een gasademanalysefunctie? Zo niet dan is dit waarschijnlijk even nauwkeurig als je buurman een willekeurig getal onder de 100 laten kiezen...
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Daarom was ik nou net nieuwsgierig of de formule die ze gebruiken ook de werkelijkheid iets benaderen. Dus als iemand die zijn waarde weet dat appje ff invult. Niet omdat het moet....
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Heb je een voorbeeld van 'dat appje' want ik heb geen idee wat je bedoeld. Zoals dhunter zegt is er maar 1 manier om je vo2max te weten te komen, en dat is testen. Maar er is wel een wetenschappelijke formule ontwikkeld om je vo2max uit te rekenen op een accurate manier. Hiervoor moet je wel een step test doen om je vermogen @ vo2max te weten te komen. In mijn geval is dat 350watt, wat volgens de formule uitkomt op een vo2max van 68 ml/kg/min ofzo.

Maar ja, wat heb je er aan? Hartslag of nog beter, vermogen is waar je mee kan trainen. Vo2max cijfers kan je niks mee, behalve vergelijken en huilen omdat die van de profs zo hoog zijn. Het lijkt me overigens niet dat een app je vermogen op vo2max goed kan schatten, dus de kans is redelijk groot dat er onzin uit komt.

Bron: https://www.youtube.com/watch?v=TWgPR8pb2do" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door nversteege op do 27 oktober 2016, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Oh ja, die berekening in m'n vorige post lijkt aardig te kloppen. Vorig jaar heb ik zo'n ademgasanalyse laten doen en daar kwam 300watt uit de step-test en een gemeten vo2max van 55,5 ml/kg/min. Volgens de berekening van de vorige post komt er 55,9 ml/kg/min uit.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

De app het vo2 max en staat in de play store. Maar t zal wel niks zijn.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Ja daar ga ik mijn telefoon niet mee vervuilen ;)

Past eens wat screenshotjes anders. Wat voor info moet je allemaal invullen in die app?

Nog korter antwoord: nee, met een smartphone app kun je je VO2max niet meten of ook maar enigzins betrouwbaar schatten.
Everybody bought a new bike!
Plaats reactie