Hulp bij aanschaf (tweedehands) Tacx

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hugofietst
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 15:10
Mijn mountainbike: Scott Scale 940

Bonjour,

Zoals (bijna) iedereen rijd ik in de winter veel minder dan in het voorjaar en de zomer. Dit om twee redenen: het weer (in combinatie met trailrespect) en de tijd dat je kunt rijden (zon op).

Nu merk ik dat ik echt enorm terugval in die periode en om die reden wil ik eigenlijk deze winter wel eens een Tacx proberen. Echter, ik zie door de bomen het bos niet, ik heb geen idee over compatibiliteit met mijn fiets en wil ook niet meteen honderden euro's lichter zijn.

Dus graag jullie hulp, kennis en meningen. Ik zou graag een Tacx kopen die meer biedt dan alleen 'een standaard zodat je zelf kunt trappen'. Ik heb wel eens wat gelezen over van die dingen die je dan kunt instellen op een bepaald parcours (soms zelfs dat je op een scherm kunt zien waar je rijdt) fietst en dat je dus merkt dat hij zwaarder wordt als je klimt. Echter, dit lijkt me een dure versie.

Ook wil ik weten of ik mijn fiets (Scott Scale 940 2016 (29er) zomaar in al die apparaten kan hangen? Of alle tacx-wielen zomaar passen...

Kunnen jullie eens aangeven wat jullie me zouden adviseren? Uiteraard wil ik mijn slag slaan via Marktplaats of iets dergelijks.

Alvast dank.

Groet,
Hugo
Laatst gewijzigd door Hugofietst op do 25 augustus 2016, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
1. Fiets verkleed als mountainbike
2. Specialized Hardrock Sport 29
3. Scott Scale 940
Gebruikersavatar
Bike2Sport
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 20 oktober 2014, 15:57
Mijn mountainbike: Stevens M8 Race, Merida TFS 900, Cube LTD SL 29 2014
Contacteer:

Hi Hugo,

Ik heb begin dit jaar een Vortex Smart aangeschaft, dit wegens voorste kruisband reconstructie en ik toen nog niet mocht mountainbiken :-D
Als ik het zo lees dan ben je op zoek naar een interactieve trainer, eentje met een elektro of motorrem. Deze past automatisch de weerstand aan aan het parcours, anders moet je dit handmatig doen. Daarnaast heb je de max. hellingshoek voor het nabootsen van het parcours, hoe hoger dit is hoe realistischer het is als je video's gaat rijden.

Verder heb je alleen een speciale trainerband nodig, fiets past hier gewoon in. Dus of bandje (steeds) wisselen of extra wiel aanschaffen. Snelspanner wordt meegeleverd bij de Tacx.

Op http://www.tacx.com" onclick="window.open(this.href);return false; is hier wel meer info over te vinden.
http://www.Bike2Sport.nl
Online Mountainbike winkel voor Fietskleding, Accessoires, Onderdelen, Onderhoudsmiddelen en Gereedschap

http://www.facebook.com/bikesport
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Voor zover ik weet van mijn eigen Tacx Satori is dat de Tacxen een eigen snelspanner gebruiken om
de bike in de trainer te fixeren. Dus je eigen 5 mm. snelspanner moet eruit en dan die van de tacx erin.

Van wat ik heb gezien heeft jou Scale een gewone 5 mm. QR aan de achterkant dus qua maatvoering
is dat geen probleem.
Edit:
Ik zie dat Tacx ook hulpmiddelen voor 142x12 assen etc heeft uitgebracht. Dus compatibiliteit is bijna
maximaal met zo goed als alles.

Helaas kan ik niets zeggen over de automatische versies, ik heb er eentje ooit op MP gekocht met 10
weerstandsniveau's. Wel een oude pc met monitor en Netflix/YouTube/Spinningles streamen via internet.

Heb je het Tacx verzameltopic al eens doorgelezen?
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... hilit=tacx" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
Hugofietst
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 15:10
Mijn mountainbike: Scott Scale 940

Dank beiden,

Met dit en de informatie die ik op http://www.tacx.com" onclick="window.open(this.href);return false; vind, blijkt inderdaad dat ik een Vortex Smart (of mooier/beter/duurder) wil. De nieuwprijs gaat me veel te ver dus maar eens op zoek naar zo'n ding op Marktplaats ofzo.

Mocht iemand er nog een in de aanbieding hebben, houd ik me aanbevolen.
1. Fiets verkleed als mountainbike
2. Specialized Hardrock Sport 29
3. Scott Scale 940
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Ik heb begin dit jaar een Vortex Smart aangeschaft en heb daardoor mijn conditie enorm kunnen verbeteren, daarnaast ook nog eens ruim 20kg af gevallen.

De Vortex is op zich een goede trainer waarbij je er wel op moet letten dat je de smart en als het kan full connect (met tacx trainersoftware 4 met usb ontvanger ) neemt want dat maakt tacxen een stuk leuker.
Je virtueel afbeulen met de sofware van cycleops, trainerroad en zwift maken dat ik indoorfietsen leuker vind dan op de racert stappen.
Mijn racefiets laat ik dan ook op de trainer staan.

Overigens is de software van Tacx een drama en kun je ook zonder deze software, zelf had ik een voorkeur voor cylceops omdat deze ook draait onder android.
Tablet in de stuurhouder en gaan, je moet voor deze software overigens wel betalen na een trailperiode.
Trainerroad is sinds kort ook beschikbaar in android, heb ik nog niet geprobeerd.

Het grootste nadeel van de Vortex vond ik het doorslippen van de achterband als ik hellingen boven de 2% wilde fietsen ondanks het feit dat ik er een trainersband van Tacx op had liggen.
Hij maakt ook nog eens behoorlijk veel herrie en het kalibreren vond ik een crime.

Op de site van dcrainmaker kun je een hoop informatie vinden waarbij de Vortex Smart de beste prijs/ prestatie heeft de Wahoo Kicker en Tacx Neo Smart het hogere segment vertegenwoordigen.

De Vortex is inmiddels verkocht en ik heb nu een direct drive aangeschaft, de Tacx Neo Smart.
Kost een sloot geld maar hij is veel stiller, slipt niet meer door en kalibreren hoeft niet meer.
Merk wel dat de wattage weergave enorm fluctueert, moet daar nog eens induiken.
Gebruikersavatar
Bike2Sport
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 20 oktober 2014, 15:57
Mijn mountainbike: Stevens M8 Race, Merida TFS 900, Cube LTD SL 29 2014
Contacteer:

Netjes van de 20kg! :-q

Heb zelf geen last van doorslippende achterband..had je hem wel goed afgesteld staan?
Maakt nu trouwens ook niet meer uit :D Neo Smart is ook mooi! Veel plezier hiermee
http://www.Bike2Sport.nl
Online Mountainbike winkel voor Fietskleding, Accessoires, Onderdelen, Onderhoudsmiddelen en Gereedschap

http://www.facebook.com/bikesport
Kamino
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 1 november 2015, 13:01

Bike2Sport schreef:Netjes van de 20kg! :-q

Heb zelf geen last van doorslippende achterband..had je hem wel goed afgesteld staan?
Maakt nu trouwens ook niet meer uit :D Neo Smart is ook mooi! Veel plezier hiermee
Heb zelf ook een Tacx Neo en ben ik erg tevreden over. Mits je bereid bent om dat geld ervoor te betalen is het wat mij betreft de beste keuze na het testen van meerdere modellen.
Gebruikersavatar
Hugofietst
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 15:10
Mijn mountainbike: Scott Scale 940

Even gegoogled en die valt af. Ver boven budget! :lol:
1. Fiets verkleed als mountainbike
2. Specialized Hardrock Sport 29
3. Scott Scale 940
Gebruikersavatar
Bike2Sport
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 20 oktober 2014, 15:57
Mijn mountainbike: Stevens M8 Race, Merida TFS 900, Cube LTD SL 29 2014
Contacteer:

Hugofietst schreef:Even gegoogled en die valt af. Ver boven budget! :lol:
Anders naar een tacx demo centre gaan, kan je ze meteen testen..
Of wachten op de bike motion (eind oktober), staan ze ook vast wel. Vorig jaar iig wel, evenals andere merken.
http://www.Bike2Sport.nl
Online Mountainbike winkel voor Fietskleding, Accessoires, Onderdelen, Onderhoudsmiddelen en Gereedschap

http://www.facebook.com/bikesport
Gebruikersavatar
Hugofietst
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 15:10
Mijn mountainbike: Scott Scale 940

Dat gaat me allemaal net te ver. Ik ben me aan het oriënteren over wat welk model nu inhoudt. Ik wil geen enorme (vaste) opstelling bouwen en ik wil niet handmatig de weerstand moeten regelen. Ik wil graag een vooraf bepaalde route kiezen zodat ik weet wat ik ga rijden en dat de weerstand automatisch tijdens het fietsen aangepast wordt. En ik zou het leuk vinden om dan beeld te hebben van waar ik rij (op een tablet of telefoon) maar dat is geen vereiste.

En ik heet geen Nino Schurter of Peter Sagan dus ik hoef ook geen apparaat van 1500 euro.

Volgens mij kan ik met een Tacx Vortex Smart al prima uit de voeten. En dan het liefst wen tweedehamdsje (vanwege de prijs).
1. Fiets verkleed als mountainbike
2. Specialized Hardrock Sport 29
3. Scott Scale 940
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Even wat tegengas: ik vond zo'n ding verschrikkelijk. Bak herrie, saai, warm, yech.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Hugofietst
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 15:10
Mijn mountainbike: Scott Scale 940

En met "zo'n ding" bedoel je de Tacx Vortex Smart in het bijzonder of een Tacx in het algemeen? Over geluid heb ik namelijk een en ander gelezen en dat ik niet zeker ben dat het me gaat bevallen, is de reden dat ik niet direct een nieuwe wil kopen. Warm krijg ik het buiten ook als ik doortrap! ;-)
1. Fiets verkleed als mountainbike
2. Specialized Hardrock Sport 29
3. Scott Scale 940
uni
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 10:04
Contacteer:

Ik ben ook meer van lekker naar buiten maar na alle regen van afgelopen winter heb ik op koningsdag en 2ehands tacx swing gekocht voor een tientje.
Lekker eenvoudig 7 standen weerstand samen met een youtube filmpje meer is niet nodig wat mij betreft.
Het geluid dat eraf komt valt wel mee vind ik (maar ik werk in een smederij dus ik kan wat doof zijn :winkie: )
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Hugofietst schreef:En met "zo'n ding" bedoel je de Tacx Vortex Smart in het bijzonder of een Tacx in het algemeen? Over geluid heb ik namelijk een en ander gelezen en dat ik niet zeker ben dat het me gaat bevallen, is de reden dat ik niet direct een nieuwe wil kopen. Warm krijg ik het buiten ook als ik doortrap! ;-)
Sorry voor het late antwoord - ik bedoelde een Tacx in het algemeen. Enne, onderschat rijwind niet als verkoelende factor. Je kunt natuurlijk een ventilator neerzetten maar da's toch niet hetzelfde.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Hugofietst
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 15:10
Mijn mountainbike: Scott Scale 940

Heb gekeken en kom toch wel aan de 400 euro plus voor een Vortex met wiel en band. En dat vind ik toch wel erg veel voor iets waarvan ik niet zeker ben of ik het leuk ga vinden. Dan maar naar buiten!
1. Fiets verkleed als mountainbike
2. Specialized Hardrock Sport 29
3. Scott Scale 940
Plaats reactie