Zadel te smal?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Aan de hand van de handleiding op de site van Mantel heb ik een zadel gekocht van 13cm breed, oftewel maat S.
Dit omdat mijn zitbotjes 9,5cm uit elkaar staan en je daar 2 a 2,5cm bij op moet tellen.
Ik zou dus aan een zadel van 12cm voldoende moeten hebben.
Nu ervaar ik toch dat als ik op het zadel zit dat het lijkt alsof ik te ver naar de zijkanten zit.
Het voelt alsof de zitbotjes precies op de rand van het zadel zitten.
Is het zadel dan toch te smal of horen de zitbotjes aardig aan de rand van het zadel te zitten?
Gebruikersavatar
floris Zwitserland
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 10:03
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 2015,voorheen:Cannondale super raven 2000sl
Contacteer:

ff laten opmeten bij een goede fietsenzaak, vrij simpel maar doeltreffend instrument, een soort plankje , ik ben bij een spezalized dealer geweest, die hebben ook fijne zadels vind ik.
Vandaag weer eens heel hard, langs de sportschool gefietst
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

+1
Je hebt ook diverse vormen zadels: Rond, halfrond en vlak.
Welk zadel heb je nu?
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik gebruik nu nog het originele zadel wat op de Canyon geleverd wordt.

Afbeelding

Ik heb inmiddels een Selle Italia SLR Flow en een Bontrager Montrose Comp geprobeerd.

Afbeelding

Afbeelding

Bij beiden heb ik het idee op de rand van het zadel te zitten met de zitbotjes. Bij het zadel van de Canyon ook, maar in iets mindere mate. Volgens mij omdat dit zadel wat vlakker is.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Kan ook dat gat in het midden zijn, ik heb nl hetzelfde gevoel met een SI flight flow.
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Heb je er ook last van of is het alleen maar het gevoel?
Het kan namelijk ook wennen zijn.

Zelf heb ik bij een specialized dealer een meting laten doen en daarmee een zadel gekocht met de omruil garantie mocht het probleem niet opgelost worden. Het zadel was even wennen maar het probleem van pijnlijke zit was wel opgelost. Tevens een goed fietsbroek (pasvorm en kwaliteit zeem) wil ook een handje helpen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16782
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zoals gezegd heeft ook de vorm veel invloed. Zo zit ik zelf niet lekker op vlakke zadels, ik heb liever een zadel dat ietsje ronder is.

En ik zie dat die twee zadels een gleuf hebben. Die is bedoeld om bepaalde delen te ontlasten, maar je gewicht wordt dus wel gedragen door een kleiner oppervlak als bij een gewoon zadel. Dat kan extra drukpunten opleveren. Ik heb twee gleufzadels gehad maar daar ben ik snel van genezen, zit voor mij absoluut onprettig.

Het komt er toch op neer dat niks zo persoonlijk is als een zadel, waar een ander fijn op zit zegt niks.
Er zijn genoeg winkels die testzadels hebben liggen, daar zou ik eens gaan kijken. Kun je een paar ritjes maken met een zadel voordat je je geld uitgeeft. Misschien iets duurder dan kopen via internet, maar als je een miskoop voorkomt is dat verschil snel terugverdiend...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Vorsprung durch Pedantik.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik had speciaal een zadel met een gleuf besteld omdat het zaakje onderin na een uurtje fietsen aardig gevoelloos werd. :(
Ik ben gisteren meerdere malen op internet tegengekomen dat zo'n sleuf toch een beetje een work-around is en zeker niet ideaal.
Bij mij in het dorp zit een LBS die zadelmetingen doet, dus daar ga ik maar eens even langs.

En ja, kopen op internet kan, maar als je het zadel gebruikt hebt vervalt het recht op retourneren. Echt goed testen kan je het dus niet.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

awinkel schreef:En ja, kopen op internet kan, maar als je het zadel gebruikt hebt vervalt het recht op retourneren. Echt goed testen kan je het dus niet.
Dat is niet per se waar.
Vorsprung durch Pedantik.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik zag een reactie op de site van Mantel staan van iemand die het zadel had getest, dit toch terug wilden sturen, maar dat Mantel het niet accepteerde omdat het gebruikt zou zijn.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Ze kunnen roepen wat ze willen, uiteindelijk hebben ze zich aan de wet te houden.
Vorsprung durch Pedantik.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

En jij moet maar net zin hebben om ze daarvan te overtuigen. Choose your battles.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

That's the spirit!
Vorsprung durch Pedantik.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Net zadelmeting laten doen en zadels blijken inderdaad te smal te zijn.
Plaats reactie