Max HR steeds moeilijker te halen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Dndeef
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 24 maart 2016, 23:07

Hallo Allemaal,

Ik heb een vraag wat betreft het halen van mijn max hartslag.
Sinds het begin van dit jaar ben ik na mijn blessure het mountainbiken en spinnen weer op gaan pakken.
Voorheen trainde ik nooit met een hartslag meter maar ben daar ook vanaf het begin van dit jaar mee begonnen.

Wat mij opvalt is dat ik toen ik net weer begon met spinnen/mountainbiken ik snel aan een hartslag van 192/193 zat.
Nu een paar maanden later haal ik die hartslag nog maar met heel veel pijn en moeite. Meestal blijf ik nu zo rond 185/186 hangen, mijn benen verzuren dan waardoor het lastig word om mijn hartslag omhoog te krijgen.. Is dit een teken dat mijn conditie beter word of juist een teken van oververmoeidheid? Ik voel me overdag gewoon fit en kan na trainingen goed mijn bed uit 's morgens waardoor ik zou zegge dat ik niet oververmoeid ben maar juist mijn conditie beter aan het worden is, alsof mijn hart 'sterker' is als mijn benen en daardoor mijn max HR moeilijker te halen is.

Mijn vraag is dus of dit een normaal verschijnsel is en het dus juist een teken is dat ik fitter aan het worden ben?

Alvast bedankt!
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Hoeveel rust pak je? Doe eens een week niets.

185 is overigens al een heel hoge hartslag. Wil je conditie en duur opbouwen dan kun je beter in een lagere zone trainen. Max hartslag is daarnaast (oa) afhankelijk van je leeftijd
StAlTiCa
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Het enige wat ik kan bedenken is dat je hartspier getrainder en stugger is geworden waardoor je max wat lager komt.
Is je rust hartslag ook veranderd? Een lagere rust smorgens duidt op een betere conditie, maar volgens mij gaat je max daarmee niet omlaag.. Een sportarts of cardioloog kan je vast het goede uitgebreide antwoord hierop geven.
life starts @ 150bpm...
NoChain
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: di 26 januari 2016, 18:12

Bij oververmoeidheid merk je dit bij eender welke hartslag. Als je normaal gezien bij wat losrijden aan 140 zit kom je dan maar aan 130 of zelfs 125. Dus ook je max ga je niet halen.
Het verschil is dus echt wel groot te noemen, door conditie te trainen gaat je hartslag aan een bepaalde snelheid lager worden maar dit gaat met 1 of 2 slagen, niet met 10 tov de vorige rit. Oververmoeidheid is dus heel makkelijk waarneembaar, alleen moet je het willen zien ... daar ligt vaak het probleem.

Je maximale hartslag is niet trainbaar (zakt met de leeftijd maar dit is zéér persoonsgebonden) maar het is wel zo dat je ongetraind zéééér vlot naar je max gaat. Het laatste anderhalf jaar sport ik terug frequenter maar vroeger ging ik vlot tot 190, hartslag 185 voelde helemaal niet aan alsof ik tegen mijn limiet zat. Dit geeft de valse indruk dat je goed in conditie bent. Toen ging ik iedere rit wel eens tot 190.

Nu ben ik veel beter in conditie. Dan stijgt de hartslag minder snel en nu kom ik vaak niet hoger als 183 zowat. Ik raak nog wel aan 190 hoor maar daarvoor moet ik echt minutenlang zwaar gas geven. Dat doe ik bijna nooit, vroeger was 30 seconden goed bergop genoeg om aan 190 te komen.

Wat mij betreft zal het dus gewoon aan je verbeterde conditie liggen.
Richard1974
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 14 november 2010, 12:03

Er zijn natuurlijk talloze boeken over geschreven maar als je een beknopte en duidelijke inleiding in deze materie wil dan kan ik het volgende aanraden:

https://www.bol.com/nl/p/trainen-met-de ... 017455158/" onclick="window.open(this.href);return false;

De auteur is (inmiddels was jarenlang) de trainer van Sven Nys. Is het volledig? Nee. Kun je hiermee op beginnersniveau inzicht krijgen in waar je mee bezig bent? Ja.
Hope this is what you wanted.
Hope this is what you had in mind.
Cuz this is what you're getting.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Bij koud weer gaat het ook allemaal wat lastiger (mijn ervaring).
poiuytr
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 670
Lid geworden op: ma 22 april 2013, 11:31

Rayb81 schreef:Bij koud weer gaat het ook allemaal wat lastiger (mijn ervaring).
Bij koud weer moet het juist makkelijker zijn, aangezien je hartslag met warm weer (laten we zeggen boven de 20 graden) lager ligt met dezelfde inspanning. Met koud weer moet je energie verbruiken om alles warm te houden.
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

poiuytr schreef:
Rayb81 schreef:Bij koud weer gaat het ook allemaal wat lastiger (mijn ervaring).
Bij koud weer moet het juist makkelijker zijn, aangezien je hartslag met warm weer (laten we zeggen boven de 20 graden) lager ligt met dezelfde inspanning. Met koud weer moet je energie verbruiken om alles warm te houden.
Klopt volgens mij niet helemaal.
http://www.hardloopschema.nl/?p=vragen- ... 20hartslag(zones" onclick="window.open(this.href);return false;)?
Ghizz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 16:12

Zover ik weet blijft je hr lager als het koud is :-q
poiuytr
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 670
Lid geworden op: ma 22 april 2013, 11:31

Peter243 schreef:
Rayb81 schreef:Bij koud weer gaat het ook allemaal wat lastiger (mijn ervaring).
Bij koud weer moet het juist makkelijker zijn, aangezien je hartslag met warm weer (laten we zeggen boven de 20 graden) lager ligt met dezelfde inspanning. Met koud weer moet je energie verbruiken om alles warm te houden.
Klopt volgens mij niet helemaal.
http://www.hardloopschema.nl/?p=vragen- ... 20hartslag(zones" onclick="window.open(this.href);return false;)?[/quote]

Even ingelezen en ik zit fout inderdaad. Ik dacht juist altijd dat het andersom was.
Plaats reactie