Doorzitten

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Stumpjumper one
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 25 november 2013, 17:22

Aangezien de meeste routes geen biljard lakens zijn heb in gauw last van doorzitten. De huid van mijn zitvlak (zitbeen) gaat snel stuk. Smeren met chamois creme is niet afdoende en het kan niet aan de broekjes liggen. Soms beplak ik bij lange of meerdaagse evenementen het zitvlak af met pleisters. Dit is vaak een heel gepruts.
Hoe voorkom ik deze lichte vorm van decubitus?
poiuytr
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 670
Lid geworden op: ma 22 april 2013, 11:31

Wat versta je onder lange ritten?

Creme smeren hoort niet normaal te zijn. Al eens een andere merk/ type zadel of broekje geprobeerd?
Gebruikersavatar
floris Zwitserland
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 10:03
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 2015,voorheen:Cannondale super raven 2000sl
Contacteer:

Meer afwisselen door te gaan staan, decubitus onstaat als je te lang op 1 plek zit of ligt zodat de huid niet kan ademen, waarom ligt het niet aan je kleding? en mss een ander zadel en staat die wel op de goede hoogte, ik opper maar iets, of hga bij een dermatoloog lang, mss is je huid te dun en blijft het een probleem vooordat je van alles hebt gekocht
Vandaag weer eens heel hard, langs de sportschool gefietst
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Is het echt doorzitten (decubitus)?
Of is het een gevolg van schuren en is het dus een schaafwond (excoriatie)?

In het eerste geval zou ik er een arts naar laten kijken.
In het tweede geval moet je op zoek naar een betere combinatie achterwerk-broek-zadel. Aan je achterwerk verander je niet veel, maar een betere broek die beter past (vaak een duurdere helaas) kan wonderen doen. Past het zadel goed bij jou, of moet je aan een ander zadel?

Zinkzalf al geprobeerd?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Stumpjumper one
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 25 november 2013, 17:22

Gisteren de route van Sleen gereden dit is ongeveer 32km. Bij elke kuil waar het voorwiel induikt ga ik al van het zadel. Na een km of 20 begint de ellende al
poiuytr
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 670
Lid geworden op: ma 22 april 2013, 11:31

Stumpjumper one schreef:Gisteren de route van Sleen gereden dit is ongeveer 32km. Bij elke kuil waar het voorwiel induikt ga ik al van het zadel. Na een km of 20 begint de ellende al
Hoelang mountainbike je al en wat voor afstanden rij je gemiddeld genomen? Wat voor broek heb je nu en wat voor zeem zit hier in?
Normaal moet je een rondje van 32km als je een beetje getraind bent makkelijk kunnen fietsen zonder een zeer gat te krijgen. Maar we hebben wat meer informatie nodig om je goed advies te geven.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

En praten we over een recreantentempo of over racen van hoog niveau?
Stumpjumper one
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 25 november 2013, 17:22

Ik fiets al zo'n 15 jaar, Ben ook niet de jongste, 56 jaren Jong :-D . Ik ben geen adleet maar fiets best wel door.
Ik fiets op een harttail met een specialized phenom zadel, deze komt bij de fiets. Het zadel is vrij hard. Fietsen doe Ik wekelijks als het weer het toelaat, beneden de 30km ben ik niet tevreden.
Een Assos broekje vind ik best wel prijzig maar als dit de oplossing zou zijn ga ik er voor
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ben je mager van bouw? Dus weinig beschermend vet/spek bij het zitvlak?
Zit de kapotte huid precies tpv je zitknobbels, dus op het contactoppevlak met het zadel?

En een goede passende zadel/zeem combi, icm een (bv Assos-) chamois zou normaliter moeten volstaan.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Stumpjumper one
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 25 november 2013, 17:22

Ben inderdaad niet een van de dikste maar ook niet mager.
Wel heb ik de knoop doorgehakt en een Assos broekje gekocht!
Trek88
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 3 januari 2016, 20:00
Mijn mountainbike: Trek Superfly 5 Nice!

Heb je wel goed breed zadel gekocht?
Waar je boten op af steunen op de zadel.
Had zelf ook nog wel is last van schuren en vond het nooit fijn zitten.
Totdat ik brede zadel heb gekocht!
Heb je wel eens je boten van je kont op een kussen gehad voor de brede zadel meting ?
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Stumpjumper one schreef:Ben inderdaad niet een van de dikste maar ook niet mager.
Wel heb ik de knoop doorgehakt en een Assos broekje gekocht!
Waarschijnlijk heb je er een potje Assos Chamois crème bij gekregen.
Voor de rit wat aanbrengen op de plaatsen waar je bij het rijden last van ondervind.
Hopelijk is de vrij dikke zeem van Assos de oplossing. Zo niet doe je er verstandig aan (zoals reeds werd aangegeven) een zadelmeting te laten uitvoeren.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Stumpjumper one
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 25 november 2013, 17:22

Allemaal goede en bruikbare tips, thanx :-q
Een bekken meting zou inderdaad ook nog niet zo'n gek idee zijn. Eerst het broekje afwachten.
Stormgirl
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 23:27
Mijn mountainbike: Storm Buran Solano special

Mogelijk ten overvloede, maar draag je ondergoed in ne fietsbroek? Dan kan ook zulke problemen opleveren.
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Sudo creme, goede ervaringen. Bij mij ligt het verschil dan bij 60+ kms, maar dan begint het toch ook. Zeker als ik twee dagen achter elkaar fiets. Proberen kost niet zoveel als een andere broek. Maar een goede broek is wel zijn geld waard. Zorg dat de zeem goed zit en niet dubbel kruipt tijdens het fietsen.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Plaats reactie