Sport Medische Keuring

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Richard1974 schreef:Aan diegenen die een SMK niet nodig vinden: Ieder zijn eigen mening en alle respect daarvoor maar je kan jezelf ook afvragen waarom de verzekering een SMK gedeeltelijk c.q. geheel vergoedt. Primair om vroegtijdig aandoeningen te signaleren en daardoor normaal gesproken lagere behandelkosten te kunnen realiseren. M.a.w. omdat men dáár het nut er wel degelijk van inziet. Zou de verzekeraar niet van dit nut overtuigd zijn dan zou de SMK direct uit ieder willekeurig pakket geschrapt worden.
Helaas gaat dit niet op er is, de basisverzekering bevat wel meer zaken waar je wat vraagtekens bij kunt zetten. Daarbij is een keuring geen enkele garantie, het geeft een indicatie van je toestand op dat moment. Gezondheid en het hele circus er omheen is een ingewikkelde zaak, dat geldt ook voor leefstijl en dergelijke. Gezondheid is helaas niet te koop, soms werkt je DNA niet mee en kun je toch afwijkende waarden hebben ondanks je gezonde leefstijl, waaronder een te hoog cholesterol en een te hoge bloeddruk. En ja hoor ik heb ook zo een keuring laten doen het stelt je met name tussen de oren weer even gerust.
Tenslotte leidt vroegtijdige herkenning niet altijd tot lagere behandelkosten, ook hier zijn weer vele factoren van invloed, maar het gaat te ver om dat hier verder toe te lichten.
Richard1974
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 14 november 2010, 12:03

Ik beweer niet dat een keuring wat voor garantie dan ook geeft. Ik ben het dan ook zeker met je eens m.b.t. de toestand op dat moment. Maar áls er iets sluimert dan kán dit gesignaleerd worden. Wellicht had ik beter kunnen stellen dat dan éventueel erger voorkomen kan worden (en dus lagere behandelkosten ivm het vroege stadium van de aandoening). En als er iets aan het licht komt wat DNA-gerelateerd blijkt te zijn dan kun je hier rekening mee houden, alleen maar mooi toch? Maar zoals je zelf ook al zegt het gaat te ver om hier een hele verhandeling inclusief alle mitsen en maren te schrijven.

Ik ben in ieder geval van mening dat tijdens het klimmen van de jaren een periodieke SMK (bij frequent intensief sporten) een verstandige zaak is.
Hope this is what you wanted.
Hope this is what you had in mind.
Cuz this is what you're getting.
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Duidelijk verhaal, maar helaas klopt het niet helemaal. Het zit allemaal iets ingewikkelder in elkaar.
"En het blijkt dat secundaire preventie, medische check-ups en bevolkingsonderzoek niet tot een langere overleving leiden, maar wel tot gezondheidsverlies."
Hans van Maanen heeft daar een mooi boek over geschreven, voorkomen is duurder dan genezen, is ook wel technisch verhaal, maar het probleem is dat er meer kosten aan vast hangen.
Laatst gewijzigd door Peter243 op di 22 maart 2016, 09:27, 4 keer totaal gewijzigd.
amr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: za 8 augustus 2015, 22:32

Bij de KNWU is een dergelijke test verplicht bij het aanvragen van je licentie.
Daarom heb ik de keuring laten uitvoeren, het ging bij mij om de basis keuring, dus zonder inspanningstest maar met hartfilmpje.

Met name voor oudere of zeer fanatieke sporters vind ik zo'n keuring wel aan te raden. Mocht je latente hartproblemen hebben dan kan dit soms gediagnosticeerd worden.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Sport medische keuring, wanneer volgens mij echt 'zinnig':

Bij zeer fanatieke/professionele/wedstrijd-sporters die, om het maximale eruit te kunnen halen, willen/moeten weten hoe VO2 maxen, omslagpunten hartslag, etc. etc. zijn, zodat trainingen en vorderingen daarop kunnen worden afgestemd.
En bij oudere herintredende of beginnende sporters, die willen weten 'of het verantwoord' is, die willen weten hoe 'belastbaar' ze zijn.

Sport je echter van jongs af aan, leef je gezond, heb je gewoon een goede conditie, heb je geen klachten, en fiets je regelmatig zonder problemen in het rood of erg lang: waar heb je dan een sportkeuring nog voor nodig? Het feit dat je probleemloos intensief fietst is juist 'je wekelijkse keuring' waaruit blijkt dat het goed gaat.
Maar merk je dat er een knak in je conditie optreedt, krijg je ineens klachten bij inspannen etc., dan moet je dat zeker na laten kijken als die klachten blijven.
En dan zou ik eerst eens beginnen bij de huisarts, om eventuele pathologie uit te sluiten. Een algemene keuring eigent zich daar veel minder toe.
Stel, je huisarts heeft vervolgens pathologie uitgesloten, dan kan het vervolgens best zinnig zijn om iemand gericht door te verwijzen naar een sportarts. Om een sport-specifiek probleem daar te helpen oplossen. Dat kan gaan om overbelastingsklachten aanpakken, adviezen inwinnen over beter/anders trainen, over voeding, etc.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Bosi
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 29 november 2015, 18:27
Mijn mountainbike: Specialized CCC

Pro_Shifty, topsupport ken ik niet maar ik heb goede verhalen gehoord over Sportmax.

Zie smcsportmax.nl

Zit in Veldhoven en op de vijfkamplaan en doen naast sportkeuringen en inspanningstesten ook fietspositiemetingen.

Succes
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

aurelius schreef:Sport medische keuring, wanneer volgens mij echt 'zinnig':

Bij zeer fanatieke/professionele/wedstrijd-sporters die, om het maximale eruit te kunnen halen, willen/moeten weten hoe VO2 maxen, omslagpunten hartslag, etc. etc. zijn, zodat trainingen en vorderingen daarop kunnen worden afgestemd.
En bij oudere herintredende of beginnende sporters, die willen weten 'of het verantwoord' is, die willen weten hoe 'belastbaar' ze zijn.
Let wel op het onderscheid tussen 'sportmedische' keuring* en een inspanningstest**.

* = Kijken of je geen hart- en andere aandoeningen hebt waardoor je dood van je fiets zou kunnen lazeren.
** = bepalen omslagpunt, trainingszones tbv trainingsadvies.

Sportmedische keuring en inspanningstest KUNNEN prima tegelijk gedaan worden, maar dat hoeft niet per se.
Everybody bought a new bike!
silbertanne
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 22 mei 2012, 12:52
Mijn mountainbike: Scott Genius

Voor een KNMV-licentie voor wedstrijden in de motor enduro sport moet je verplicht iedere drie jaar worden gekeurd, en ik zelfs ieder jaar omdat ik boven de 40 ben. Dit jaar heb ik een uitgebreide test gedaan inclusief hartfilm en ademgasanalyse.
Hartafwijkingen kun je in de regel niet zelf opsporen en een hartfilmpje onder inspanning leek mij gezien mijn leeftijd niet zo verkeerd. Daarnaast is mijn vader op 51 jarige leeftijd overleden aan een hartinfarct tijdens het sporten (fitte sportieve man) dus ook vanwege de familiegeschiedenis verstandig om eens te doen.

De volledige test is uitgebreid en oa incl cholesterol meting. Daarnaast is het bepalen van je omslagpunt op een nauwkeurige wijze wel erg handig. Als je veel sport weet je ongeveer zelf wel waar je zit maar met de inspanningstest blijkt dit gewoon uit de grafiek. Erg handig; kort na de test heb ik de Midwinter marathon gelopen en ervoor gezorgd dat ik precies op of net onder die hartslag liep. Verbazingwekkend hoe lang je het dan relatief lang kunt volhouden zoalng je maar zorgt dat je hartslag niet boven dat omslagpunt komt. Tijdens de laatste twee tot drie kilometer had ik nog veel energie over om lekker te versnellen.

Als hobby sporter zou ik deze uitgebreide test niet ieder jaar doen maar boven de midden 40 is zo'n test iedere twee tot drie jaar niet zo verkeerd.
Plaats reactie