Thermo sokken

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Hallo,

Ik had al even gelezen maar kon zo geen recent topic meer vinden. Ik heb tijdens het fietsen snel last van koude voeten. Vooral bij lange tochten en wanneer het rond het vriespunt is lijkt het alsof ik geen voeten meer heb tijdens het fietsen. Is heel vervelend en erg pijnlijk.

Nu ben ik er ook al wel achter dat ik zelf wat foutjes gemaakt heb die wellicht al een verschil gaan maken.
- Schoenen te strak
- Dubbele sokken waardoor mijn schoenen nog strakker zitten

Nu ga ik proberen om dunnere sokjes aan te doen maar dan meerdere laagjes. Ik hoor echter ook dat er echt goede winter sokken zijn die erg warm zijn, water/wind dicht etc.

Hebben jullie goede tips met sokken die je echt helpen tijdens de hele koude perioden. Komende zondag ga ik een mtb toch fietsen van boven de 100km en heb graag warme voeten. Ik ga dit jaar nog geen winterschoenen kopen. Daar maak ik volgend jaar wel een topic voor.

Ik hoor graag jullie tips.
#Skraleanjers
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik heb ook altijd last van koude tenen. Te strak zittende sokken helpen daar iig niet mee. Zelfs met een combinatie van sealskinz sokken en overschoenen heb ik er nog last van als de temperatuur rond of onder het vriespunt ligt. Het enige wat bij mij echt helpt zijn dus de winterschoenen maar daar heb je nu niets aan.

Merino wollen sokken zijn ook warm, Sealskinz ook maar zoals ik net al vertelde helpen ze mij niet maar wellicht bij jouw wel. Insmeren met vaseline of een boterhamzakje om je voeten zijn ook een paar noodgrepen.
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Dice Oldskool schreef:Ik heb ook altijd last van koude tenen. Te strak zittende sokken helpen daar iig niet mee. Zelfs met een combinatie van sealskinz sokken en overschoenen heb ik er nog last van als de temperatuur rond of onder het vriespunt ligt. Het enige wat bij mij echt helpt zijn dus de winterschoenen maar daar heb je nu niets aan.

Merino wollen sokken zijn ook warm, Sealskinz ook maar zoals ik net al vertelde helpen ze mij niet maar wellicht bij jouw wel. Insmeren met vaseline of een boterhamzakje om je voeten zijn ook een paar noodgrepen.
Dankje, ja volgend jaar komen er winterschoenen 100%. Ik ga een paar sealskinz bestellen en dan kijken of het werkt. Boterhammen zakjes meenemen mocht ik ze nog gaan gebruiken.

Dankje
#Skraleanjers
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5894
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

1. Sokken en schoenen voor de rit op de verwarming leggen. 10 a 15 min. is voldoende.
2. Koop specifieke wintersokken (o.a. Craft, AGU, Castelli).
3. Zorg dat de binnenkant zool t.h.v. de cleatbevestiging goed afgedicht is (stukje duct tape o.i.d.)
4. Thermo overschoenen (ben zelf zeer tevreden over Gore-Bike wear).
5. Gehwol warmtebalsem.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
EJB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: zo 6 april 2008, 16:56
Mijn mountainbike: 11ANTs
Contacteer:

Ik gebruik soms warmte pleisters, die plak je op de sok en geven een aantal uren warmte af. Is voor mij voldoende om een lange tocht zonder ijsklompen te rijden
. Vorig jaar nog bij mantel gekocht, maar ook wel eens bij Perry sport gezien.
Gebruikersavatar
floris Zwitserland
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 10:03
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 2015,voorheen:Cannondale super raven 2000sl
Contacteer:

warmte inlegzolen die gebruik mijn vriendin altijd bij het skieen, bij de aldi voor een prikkie

Afbeelding
Vandaag weer eens heel hard, langs de sportschool gefietst
poiuytr
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 670
Lid geworden op: ma 22 april 2013, 11:31

Pro_Shifty schreef:Hallo,

Ik had al even gelezen maar kon zo geen recent topic meer vinden. Ik heb tijdens het fietsen snel last van koude voeten. Vooral bij lange tochten en wanneer het rond het vriespunt is lijkt het alsof ik geen voeten meer heb tijdens het fietsen. Is heel vervelend en erg pijnlijk.

Nu ben ik er ook al wel achter dat ik zelf wat foutjes gemaakt heb die wellicht al een verschil gaan maken.
- Schoenen te strak
- Dubbele sokken waardoor mijn schoenen nog strakker zitten

Nu ga ik proberen om dunnere sokjes aan te doen maar dan meerdere laagjes. Ik hoor echter ook dat er echt goede winter sokken zijn die erg warm zijn, water/wind dicht etc.

Hebben jullie goede tips met sokken die je echt helpen tijdens de hele koude perioden. Komende zondag ga ik een mtb toch fietsen van boven de 100km en heb graag warme voeten. Ik ga dit jaar nog geen winterschoenen kopen. Daar maak ik volgend jaar wel een topic voor.

Ik hoor graag jullie tips.
Vorig jaar in de winter amper kunnen fietsen omdat ik ook altijd koude tenen had.
Heb drie paar overschoenen door de jaren heen geprobeerd, verschillende sokken, zomerschoenen echt volledig afplakken met ductape etc.
Niks heeft uiteindelijk geholpen vorig jaar in de lente goed de deals in de gaten gehouden en uiteindelijk voor 111€ paar Northwave Artic GTX schoenen op de kop kunnen tikken. Je moet winterschoenen niet in het najaar kopen maar in juist in het voorjaar. Nu willen alle shops van die dingen af.

Tip voor nu; kleed je bovenlichaam, benen etc ook goed, dit wil het proces van koude tenen doen vertragen.

http://www.futurumshop.nl/futurumshop-m ... kken.phtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik gebruik deze thermo sokken in de winter en najaar, dik tevreden over. Dezelfde kwaliteit als mijn Castelli sokken die flink duurder waren.
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

midden in de zomer ergens een paar winterschoenen aanschaffen dan. Enige idee welk merk ernstig brede schoenen heeft? Ik heb namelijk extreem brede poten
#Skraleanjers
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Let met SealSkinz op: die dingen zijn écht waterdicht. Dat betekent dat ze vocht (spat-/regenwater) van buitenaf buitenhouden; maar vocht van binnenuit (zweet) ook binnenhouden. En in combinatie met rijwind kan dat voor behoorlijke afkoeling zorgen. Onder m'n SealSkinz draag ik daarom (dunne) "normale" sportsokken, vanwege het vochttransport.
Vorsprung durch Pedantik.
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Pro_Shifty schreef:
Dice Oldskool schreef:Ik heb ook altijd last van koude tenen. Te strak zittende sokken helpen daar iig niet mee. Zelfs met een combinatie van sealskinz sokken en overschoenen heb ik er nog last van als de temperatuur rond of onder het vriespunt ligt. Het enige wat bij mij echt helpt zijn dus de winterschoenen maar daar heb je nu niets aan.

Merino wollen sokken zijn ook warm, Sealskinz ook maar zoals ik net al vertelde helpen ze mij niet maar wellicht bij jouw wel. Insmeren met vaseline of een boterhamzakje om je voeten zijn ook een paar noodgrepen.
Dankje, ja volgend jaar komen er winterschoenen 100%. Ik ga een paar sealskinz bestellen en dan kijken of het werkt. Boterhammen zakjes meenemen mocht ik ze nog gaan gebruiken.

Dankje
Ik heb zelf ook winterschoenen, naast dat ze warm zitten zijn ze ook waterdicht. Als het echt te koud word gaan bij mij ook overschoenen over de winterschoenen heen, afgelopen winter heb ik nog geen overschoen in mijn handen gehad laat staan dat ik ze aan had.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Altijd in de winter last van koude voeten gehad. zo koud dat ze gevoelloos werden en pijn deden bij het opwarmen. Heb er korte metten mee gemaakt door een maat grotere winterschoenen aan te schaffen en dikke lange sealskinz. Geen problemen meer. Mogelijk ook door een met fleece gevoerde winterbroek. De kou in je voeten schijnt vaak te komen door onderkoeling van je benen. De bloedtoevoer wordt minder.
Sealskinz zijn overigens in tegenstelling to wat alien zegt ademend. Ik heb geen enkel probleem met vocht dat er niet uit kan en heb dat nooit van anderen gehoord/gelezen. Ze geven het zelf ook aan.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

pietervl schreef: Sealskinz zijn overigens in tegenstelling to wat alien zegt ademend. Ik heb geen enkel probleem met vocht dat er niet uit kan en heb dat nooit van anderen gehoord/gelezen. Ze geven het zelf ook aan.
:-q
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Ik heb Thermosokken van Sealskinz gekocht. Vrij prijzig voor een paar sokken (40 euro volgens mij).

Ik ben een aantal dagen later gaan fiets in Mill en heb daar 115 km gefietst en heb het op verschillende plaatsen koud gehad, behalve bij mijn voeten. Die waren op een gegeven moment lekker warm. Dus dat was lekker fietsen.

Die sokken + mijn schoenen een stuk losser gedaan was de oplossing!
#Skraleanjers
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ik heb toen ik mijn Mavic winterschoenen bestelde gelijk een paar Mavic thermossokken erbij gedaan. Waren iets van 12,-. Lijkt niet heel erg bijzonder, maar ik heb sindsdien nooit meer koude voeten of zelfs maar ook koude delen (tenen, buitenkanten) van mijn voeten gehad. En dat had ik daarvoor wel.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik red me prima met:
Northwave Celsius water- en winddichte winterschoenen (tot 15 graden ook nog lekker in herfst/lente) icm
wandelsokken (die zijn iets dikker dan fietssokken).
Is het kouder dan -5, dan mijn oude neopreenoverschoenen als extra laag eroverheen.
En, pure verwennerij, de grote truc: zo'n 'pad' die lekker warm wordt zodra je hem uit de verpakking haalt omdat 'ie dan met O2 in aanraking komt. Bij Decathlon relatief goedkoop.

Vorig weekend voor het eerst echt koude voeten gehad... toen 4 uur gefietst bij rond het vriespunt, waarvan 3 uur in de regen... Op een gegeven moment begon het water toch via de enkelmanchetten te lekken, kwam er water in de waterdichte schoenen, liepen de warme pads ook onder... tsja...
Gelukkig een uitzondering.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie