Pijnlijke voeten bij langere ritten door drukpunten

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Ik heb de laatste 2 jaar veel last van pijnlijke voeten bij ritten van +3u. Ik heb al verschillende merken van schoenen en pedalen geprobeerd maar bij lange ritten krijg ik steevast last veroorzaakt door drukpunten ter hoogte van de cleats. Soms zelfs vrij pijnlijk en moet ik een rit inkorten (indien mogelijk) of een tijd pauzeren waarna de pijn snel weer terugkomt.

Enkel met mijn Northwave winterschoenen heb ik geen last maar daar rij ik natuurlijk liever niet mee in de zomer. Met mijn oude Shimano trail schoenen had ik er ook minder last van maar deze maken ze al een hele tijd niet meer.

Was dus aan het kijken naar Shimano XC61's maar deze hebben geen 'echte' carbon zool dacht ik en wss is de zool dus ook niet zo stijf. Zou een investering in een schoen met een volledige carbon zool een oplossing zijn?
Of iemand ervaring met de Shimano M200 trail schoenen, heeft deze een stevige en stijve zool bijvoorbeeld vergelijkbaar met winterschoenen?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Of juist Northwave zomerschoenen met eenzelfde stijve zool/leest?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
EJB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: zo 6 april 2008, 16:56
Mijn mountainbike: 11ANTs
Contacteer:

Ik heb in het verleden ook last gehad van de problemen die jij omschrijft, bij mij was het probleem verholpen met een betere schoen met een goede stijve zool. Inmiddels ben ik weer een paar schoenen verder en heb nu de Shimano XC61 die mij erg goed bevallen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je kunt het in de schoen (zool) zoeken, maar ik weet niet wat voor pedalen je gebruikt?
Pedalen met een groter steunoppervlak kunnen je wellicht ook helpen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

kermit schreef:Je kunt het in de schoen (zool) zoeken, maar ik weet niet wat voor pedalen je gebruikt?
Pedalen met een groter steunoppervlak kunnen je wellicht ook helpen.
Momenteel Crankbrothers (Candy's en Eggbeaters), heb ook Tima Atac en Shimano XT's geprobeerd. Zeker de Time Atac's hadden een vrij groot platform en dat helpt wel maar lost het probleem niet op. Zou flats kunnen gebruiken maar liever niet :wink:, ben ook nogal fan van het Crankbrothers systeem .
Laatst gewijzigd door Gary Visser op di 1 maart 2016, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

aurelius schreef:Of juist Northwave zomerschoenen met eenzelfde stijve zool/leest?
Voor zover ik kan terugvinden hebben die winterschoenen een stijfheidsindex van 8, denk dat je dan wel ongeveer bij carbon zolen terechtkomt? Heb Northwave Scorpions gehad maar die zool was dus zeker niet stijf genoeg. Zou nieuwe schoenen graag eerst een ritje willen testen maar dat gaat de winkel niet graag hebben vermoed ik :roll: .
Richard1974
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 271
Lid geworden op: zo 14 november 2010, 12:03

Ik bezit geen aandelen maar ik heb zeer goede ervaringen met deze zooltjes

https://secure.yoursole.com/us/mens/foo ... hin-sport/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ze zijn me destijds door een fysiotherapeut aangeraden en gaan behoorlijk lang mee. Uiteraard vormt een goed stevige (carbon) schoenzool de basis (ps ik heb zelf ook eggbeaters).
Hope this is what you wanted.
Hope this is what you had in mind.
Cuz this is what you're getting.
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

EJB schreef:Ik heb in het verleden ook last gehad van de problemen die jij omschrijft, bij mij was het probleem verholpen met een betere schoen met een goede stijve zool. Inmiddels ben ik weer een paar schoenen verder en heb nu de Shimano XC61 die mij erg goed bevallen.
Die M200 schoenen waar ik had over had zijn volgens de site van Shimano nog 1 graad stijver dan de xc61 schoenen, misschien die dan toch een kans geven, mogelijk in combinatie met een inlegzooltje zoals Richard hierboven aangeeft.


Afbeelding
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Gary Visser schreef:
aurelius schreef:Of juist Northwave zomerschoenen met eenzelfde stijve zool/leest?
Voor zover ik kan terugvinden hebben die winterschoenen een stijfheidsindex van 8, denk dat je dan wel ongeveer bij carbon zolen terechtkomt? Heb Northwave Scorpions gehad maar die zool was dus zeker niet stijf genoeg. Zou nieuwe schoenen graag eerst een ritje willen testen maar dat gaat de winkel niet graag hebben vermoed ik :roll: .
Lees even het stukje over fietsschoenen, misschien heb je er iets aan.
https://www.futurumshop.nl/blog/archief ... beren.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Mike123 schreef:
Lees even het stukje over fietsschoenen, misschien heb je er iets aan.
https://www.futurumshop.nl/blog/archief ... beren.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt voor de tip!
Plaats reactie