Tacx voor krachttraining met 2x10?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

Heb een MTB met met een 2x10 setup. Grote voorblad is 36T en achter gewoon 11-36T. Rijdt altijd prima, ben niet zo'n krachtrijder. Dus die 36T is voor buiten fijn. Nu heb ik een Tacx I-Magic geleend van een vriend van mij om eens te proberen. Wil op de Tacx o.a. krachttraining rijden: blokjes van 60RPM in Duurtempo 2. De Tacx stel ik dan voor die blokjes in dat hij maximale weerstand levert.

Nu ben ik deze winter nog niet heel erg fit, maar moet nu al op 1 na kleinste tandje (13) schakelen om de juiste hartslag zone te halen. Hij lijkt dus weinig vermogen op lage snelheid te kunnen leveren omdat ik met een relatief licht verzet zit. Zie veel mensen een oude racefiets er op zetten. Dan natuurlijk ook opgelost, want hebben meestal grote voorbladen. Maar die heb ik niet, plus hou van de redelijk rechtop zit die mijn MTB heeft. Dus niet zo happig op een racer die meestal dieper zit.

Iemand ideeën hoe dit op te lossen? Kom ik dan bij de duurdere Tacx-en (Genius) uit als ik dit wil? Of zijn er alternatieven?
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

Ok... dat blijft rustig :-)

Goedkoopste alternatief in de Tacx hoek lijkt de Bushido. Als ik de plaatjes goed lees bijna dubbele weerstand op lage snelheid als de I-Vortex. Ga er even vanuit dat de I-Magic wat betreft weerstand lijkt op de Vortex.
Stormgirl
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 23:27
Mijn mountainbike: Storm Buran Solano special

60RPM? Dat lijkt me niet zo slim voor de knieën om te doen...
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Hoezo niet?
Everybody bought a new bike!
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

Nou het is wel belastend. Dus zou hem niet 3x per week pakken ;-) Wel zorgen dat je beetje basis hebt. Wat meer info http://fr.energylab.be/energy-academy/k ... ining.html
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Belastend is wat anders dan slecht :wink:

24/7 in bed blijven is het minste belastend, maar toch niet goed voor je (rampzalig slecht zelfs) :lol:
Everybody bought a new bike!
Stormgirl
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 23:27
Mijn mountainbike: Storm Buran Solano special

Belasting wil je doen voor om je spieren te versterken, niet om je gewrichten op te roken.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Van een blokje krachttraining op de Tacx krijgen je knieën niks hoor. Traplopen of schaatsen zijn nog belastender (en ook daar krijg je niks van)

Als je per se je knieën wilt slopen kun je beter gaan voetballen, want dan loop je vroeg of laat wel een keer een meniscus- of bandletsel op.
Everybody bought a new bike!
Plaats reactie