Zadel te hoog gezet na bikefitting?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Vorige week heb ik bikefitting laten doen, wat zeker goed geholpen heeft.
Ik heb o.a. veel meer controle over de fiets en kan beter het tempo vasthouden.
Wel heb ik het idee dat het zadel iets te hoog staat.
De hoogte is bepaald aan de hand van de hoek van de knie.
Als ik nu mijn hak op het pedaal wil zetten lukt dit niet en blijft er een afstand van rond de 1 a 1,5 cm over.
Is dit wellicht bij meer bikers die een bikefitting hebben laten doen het geval?
Ik kom op internet de stelregel tegen dat als de hak op je pedaal staat je been dan gestrekt of in een zeer lichte hoek moet staan.
Dus niet dat je blokken aan je schoenzool moet monteren om bij de pedalen te kunnen. :D
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

Meestal doe ik mijn binnenbeenlengte min 13 cm vanuit het hart van de crank. Dit zit meestal prefect voor mij.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik heb mijn fiets ook afgesteld dmv een bikefitting. Is mij nog nooit echt opgevallen dat ik niet met de hak op de pedaal kan, zal dat morgen eens even checken. Maar wat geeft je het idee dat je zadel te hoog staat dan? Of is het alleen omdat dat je die "stelregel" in je gedachten hebt?
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Als je vindt* dat je zadel te hoog staat, moet je 'm lager zetten. :-q

*maar alleen als je dat ECHT vindt. Stelregels als hakken op pedalen, elleboog-vingertoppen tussen zadel en stuur, wel/niet je voornaaf kunnen zien etc, daar doen we niet aan

Weet natuurlijk niet hoe je op de fiets bent gezet, maar bikefitting gericht op racefietsen mikken op de positie waarin je het meest efficiënt trapt, terwijl je op de mtb vaak wat lager wilt om beter controle over je fiets te hebben en iets meer met je gewicht te kunnen spelen.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Dice Oldskool schreef: Is mij nog nooit echt opgevallen dat ik niet met de hak op de pedaal kan, zal dat morgen eens even checken.
Net even op de fiets gestapt en ik kan mijn hak ook niet op de pedalen zetten. :-q
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Ik heb ook een bikefitting laten doen, en daar werd gezegd als het niet goed is moet je weer terug komen.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1395
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Het zal ook een kwestie van wennen zijn. Ik had na mijn bikefitting (bg fit) ook het gevoel dat ik te hoog zat en "op mijn tenen" fietste.
Maar nu ben ik er aan gewend en zit ik heerlijk op mijn fiets.
Het is wel zo, dat dit soort fitting-programma's vooral bedoeld of ontwikkeld zijn zijn voor wegrenners.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Vandaar ook dit topic. :-)
Ik moet er erg aan wennen en heb ook het idee op mijn tenen te fietsen. Ook niet gek aangezien het zadel zeker 4cm omhoog gezet is...
De houding is daar heel anders door geworden, wat overigens wel een heel positief effect heeft tijdens het fietsen.
Ik vroeg mij af of het wellicht toch te hoog gezet was, omdat ik overal de stelregel lees dat je hak op het pedaal moet kunnen staan. Dat is dus niet altijd het geval.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als ik mijn hak op mijn pedaal zet dan lukt dat net. Vrij gestrekt been dus. Klimt met name lekker, een hogere zadelstand. Op afdalingen en op echte trails gebruik ik mijn dropper om juist wat lager te kunnen zitten.

Als je zadel echt te hoog staat ga je dat vanzelf merken: dan ga je zittend 'waggelen' op je zadel, kun je last krijgen van je hamstringaanhechtingen, bilspieraanhechtingen.
(Zit je te laag en moet je teveel 'stoempen' vanuit je heupen, dan ga je vanzelf last krijgen van je aanhechtingen rond voorkant knie, knieschijf).

Bikefitting (meting, getallen) is ook maar relatief, een richtsnoer, niet perse meteen perfect.
Veel hangt af van hoe soepel je bent in je bekken, je rug, je voorkeurshouding/smaak, etc. etc.
Van waar (welk terrein) je fietst en hoe je fietst (veel zitten, aktief uit zadel), etc.

Uitkomst van een Bikefitting is een uitgangspunt, vandaar kun je dus rustig verder gaan finetunen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

4 cm is echt enorm, je zat dus kennelijk veel te laag. Ik denk dat je dus echt moet wennen aan de nieuwe positie. Ik ga er toch vanuit dat ze geen fouten hebben gemaakt bij de bike fitting.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ga ik ook vanuit. Zal vooral dus gewenning zijn.
Mijn knieën moeten er volgens mij ook aan wennen... Zijn na 2 ritten wat gevoelig rondom de knieschijf.
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

ja lijkt me logisch... je gebruikt andere spieren, minder op de bovenbenen, ik denk dat je het ook in je kuiten gaat voelen.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Klopt helemaal. :-)
Ik heb het zadel inmiddels een cm minder hoog gezet.
Als ik meer aan de nieuwe hoogte gewend bent gaat het zadel weer verder omhoog.
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

meestal raden ze je het ook aan om het geleidelijk te doen als het verschil echt groot is, wat hier het geval is :wink:
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

De "hak op pedaal" methode hanteer ik al zo'n 25 jaar naar volle tevredenheid.
En wat is hier het praktisch nut van?
Plaats reactie