Afvallen, klimconditie verbeteren, ftp en hartlslag 50+er

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Even een pagina terug:
futura schreef:2weken geleden voor het eerst de Alpe du Zwift gereden en deze gisteren nogmaals gedaan. (doel 10.000 ft Spring Cycling Mission, sta nu op 75%)
Ik kom op karakter en conditie naar boven maar daar is alles mee gezegd, de hartslag op de stukken van 10-13% loopt op naar de 160.
Wat is daar vreemd aan? Dat op stukken van meer als 10% je hartslag oploopt? Als je nog lichtere verzetten over hebt is het volgens mij een kwestie van een tandje terug en wat rustiger naar boven.

Klopt het dat je geen ervaren klimmer bent? (Op lange klims bedoel ik, dus hooggebergte-werk).
De meeste mensen met weinig of geen ervaring op dergelijke klims maken de fout te hard te gaan. Zeker in het begin van een lange klim moet je eigenlijk het gevoel hebben flink over te hebben. Dus rijd een of twee versnellingen lichter dan je (op dat moment) misschien aan zou kunnen. In de tweede helft van de klim ben je jezelf dankbaar voor die beslissing ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

kermit schreef:Even een pagina terug:
futura schreef:2weken geleden voor het eerst de Alpe du Zwift gereden en deze gisteren nogmaals gedaan. (doel 10.000 ft Spring Cycling Mission, sta nu op 75%)
Ik kom op karakter en conditie naar boven maar daar is alles mee gezegd, de hartslag op de stukken van 10-13% loopt op naar de 160.
Wat is daar vreemd aan? Dat op stukken van meer als 10% je hartslag oploopt? Als je nog lichtere verzetten over hebt is het volgens mij een kwestie van een tandje terug en wat rustiger naar boven.

Klopt het dat je geen ervaren klimmer bent? (Op lange klims bedoel ik, dus hooggebergte-werk).
De meeste mensen met weinig of geen ervaring op dergelijke klims maken de fout te hard te gaan. Zeker in het begin van een lange klim moet je eigenlijk het gevoel hebben flink over te hebben. Dus rijd een of twee versnellingen lichter dan je (op dat moment) misschien aan zou kunnen. In de tweede helft van de klim ben je jezelf dankbaar voor die beslissing ;-)
Kan ik ook Bevestigen.
Fietste laatst een bergje van 700m in Hongarije omhoog op de mtb.
Werd onderweg ingehaald door 3 racefietsen die er een flinke vaart tegenaan trapte.
Halverwege nog 1 die daar net voor me wegreed, na waarschijnlijk even rust of zo.
Moest me wel inhouden om niet achter de racefietsen aan te jagen en er een wedstrijd van te maken.
Had van tevoren gekeken hoe lang de klim was en in de laatste 3km alle registers open.
Alle 4 ingehaald en als eerste boven.
Down met 68km/h was ook even leuk om te zien dat ze zich niet helemaal safe voelde op het Hongaarse gatenkaasje en liever in de remmen knepen.
:lol:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Rogi
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 2 juni 2014, 20:48
Mijn mountainbike: Isaac

:-q
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Omdat er gevaarlijke kuilen in de route HV liggen :winkie: en het vandaag regende voor de 4e x de Alpe du Zwift gefietst op de Neo en 5 minuten van mijn pr gehaald.

Dit had ik echt nooit verwacht, had zelfs nog por voor een 2e x....zou het aan de twee dagen rust liggen??
Daarnaast vloog ik begin mei over de "bultjes" in het Estrelgebergte.

Op naar UHR9, de volgende uitdaging en daarna ga ik weer windsurfen :bier:
Edwinmtb
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 4 januari 2015, 22:06
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

en daarna ga ik weer windsurfen :bier:[/quote]

En dat is ook erg leuk om te doen :D
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Van de week bijna herintreder windsurfen geworden, kon mij er niet toe zetten en heb de mtb gepakt en een heerlijke sessie op LV/HV gehad! Windsurfen blijft toch te veel gedoe.....

Klimmen/ Alpe du Zwift:
Kermit schreef het al: ik maakte ook de fout door in het begin mijzelf op te blazen en met te veel weerstand te fietsen.
Daarnaast moet je de knop om kunnen en willen zetten, pijn willen lijden....je warmte goed kwijt kunnen.
Begin nu rustiger met minder weerstand, temperatuur max ca 23 graden, ventilator op mijn lijf gericht en probeer mijn maximale hartslag rond de 150 te houden.
De Alpe du Zwift nu 6x gedaan tussen 4april: 1.26u en 21 september:1.13u

UHR9:
Mijn Nerve staat nu een kleine maand bij Canyon voor een servicekwestie, op mijn spartaanse reservefiets de Scalpel 26er houd ik het maximaal 75km uit.
Of er ooit een UHR9 komt.....
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Als je wilt komt die UHR9 er. Stel je zelf dat doel train er voor en tada.
Plaats reactie