stuur 'pakt'niet lekker

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Na verloop van tijd pakt mn stuur niet meer lekker beet. Bij de duim zeg maar. Handen staan niet natuurlijk. Dan rij ik verder met alleen mn handpalmen op het stuur, dat gaat wél maar geeft geen controle.
Zou een stuur met een backsweep het oplossen? Stuur wat ik nu heb heeft wel wat, maar niet zicht- of voelbaar.
Zoja, welke sturen gebruiken jullie zoal?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Al eens een beetje gedraaid?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Na verloop van tijd?
Dus eerst wel?
Er veranderd dus wat aan jouw en niet aan je machine.
Misschien tijd voor wat kracht-training van je bovenlijf?
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Wat heeft bovenlichaam krachttraining daar in te maken Hans?
Dat je minder op je stuur gaat hangen door een sterker bovenlijf?
Laatst gewijzigd door Rayb81 op ma 8 februari 2016, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
floris Zwitserland
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 10:03
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 2015,voorheen:Cannondale super raven 2000sl
Contacteer:

Afbeeldingandere handvatten mss eens proberen
Vandaag weer eens heel hard, langs de sportschool gefietst
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Wil je gewoon een reden hebben om een ander stuur aan te schaffen?
Ben je meer gaan fietsen: vaker of langer?

Zou eerst zoals hierboven aan gegeven proberen met andere handvaten en het stuur draaien.
Als dat het niet brengt, opzoek naar iets anders.
Iets met meer backzweep, dan wat je nu hebt.
Gebruikersavatar
hag.peters
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 16 april 2012, 12:36
Mijn mountainbike: Specialized Epic S-Works
Contacteer:

De meeste problemen worden veroorzaakt door de juiste houding. Zorg dat vanaf het moment dat je op de fiets stapt de polsen in de juiste (rechte) lijn staan ten opzichte van je schouders. Hierdoor vang je automatisch alle klappen op met je armen op en niet met je handen/polsen. Door de ontlasting hiervan zul je veel minder snel dat 'niet pakkende' gevoel krijgen.
Vaak zie je dat wanneer de vermoeidheid toe neemt de polsen naar beneden draaien met als gevolg de extra belasting op polsen en handen wanneer je de klappen op moet vangen. Je geeft zelf al aan "na verloop van tijd..." Zoals Hans al aangaf, er is in die tijd niets veranderd aan de fiets.
www.mtbcollege.nl Maatwerk in mountainbiken
MarclaCross
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 13 november 2015, 13:46

Ik had hetzelfde probleem. Ik kwam erachter dat mijn zadel een beetje voorover hing en dat ik continu de neiging had naar voren te glijden en dit tegenhield met mijn polsen/handen.
peerke35
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 5 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: trek Superfly FS7 2014

Zelf ben ik een tijdlang aan het zoeken en experimenteren geweest voor ik een juiste combinatie van stuur met handvatten gevonden had dat voor mij goed werkte. Had eerst teveel backsweep, toen weer een stuur zonder, wat ook niet lekker was, vervolgens een tussen maatje en dat werkt voor mij goed. zelfde geldt voor de handvatten. uiteindelijk een fijne combinatie gevonden.
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Probleem voelt alsof mn handen het stuur niet natuurlijk pakken zeg maar. Té recht voor mn gevoel. Dat ik mn handen moet forceren. Misschien ook niet raar. Natuurlijk staat de duim naar voren met de rest vd vingers. Maar de duim moet nu aan achterkant stuur.
Dat gaat tijdje goed, maar na half uur ofzo ga ik het voelen. Betreft alléén duimregio. Verder niet.
Heb nu vlg mij 5gr backsweep en standaard (dun)foam handvaten (gazelle)
Zadel staat recht.
Heb liever geen ander stuur, want dat verandert ook de houding weer wat. Afstand zadel stuur. En die is cruciaal voor mij. Bovendien vind ik backsweep sturen helemaal niet mooi staan, dus nee, ik zoek zéker geen excuus voor ander stuur :winkie:
Laatst gewijzigd door venom op wo 10 februari 2016, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom045
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: wo 9 december 2009, 13:03
Mijn mountainbike: Superfly

SQLab maakt ergonomische sturen. Ik ben van mijn pols- en elleboogklachten af dankzij dit stuur. En heb er ook ergonomische handvatten op.

Ze hebben momenteel 3 type mtb sturen (ook te koop bij bijvoorbeeld Bike Components). Misschien kan je er eens over lezen op hun website: http://shop.sq-lab.com/MTB/Lenker/.

Afbeelding
Afbeelding
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Ben erachter dat het helpt als ik niet mn duim om het stuur forceer, maar zo horizontaal mogelijk hou (parallel aan het stuur zeg maar. beetje rustend tegen de shifters). veel natuurlijker, minder spanning.
heb ook ergon grips besteld. ben benieuwd
Plaats reactie