Enkelbanden

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Jarsiv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: do 4 september 2008, 14:22
Contacteer:

Heb een vraagje, heb ongeveer 2 weken geleden mijn enkelbanden waarschijnlijk geschuurt(dik ei er op). 1 week drukverband en nu 2,5 week gips. Hoe lang zou het duren voordat ik weer op de bike kan(7 maart komt mijn nieuwe canyon). Heeft iemand ervaring
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

7 maart kun je wel weer fietsen, is nog een maand.
Toen ik mijn enkelbanden had gescheurd, moest ik na het gips oefeningen gaan doen (therapie).
Bijvoorbeeld: op een bal met een schijf er om heen voor het balans, op een been staan en toe gegooide ballen vangen, een soort van lopend squad en daarnaast buiten de therapie om joggen/lopen 1 min./2 min.
Dit mocht ik uitbouwen tot 45 min.
Alles om de enkelbanden sterk te maken.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Gips? Doen ze dat nog? De meeste problemen heb ik altijd gehad nadat ik gegipst was. Vastzittend gewricht zonder krachten op de omliggende structuren maakt het niet snel beter. (Maar is wel een stuk makkelijker voor de hulpverleners...)
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

reaction 67 schreef:Toen ik mijn enkelbanden had gescheurd, moest ik na het gips oefeningen gaan doen (therapie).
Bijvoorbeeld: op een bal met een schijf er om heen voor het balans, […]
Lolobal! :lol:
een soort van lopend squad
Uitvalspassen, noemen we dat.
PaneVino schreef:Gips? Doen ze dat nog? De meeste problemen heb ik altijd gehad nadat ik gegipst was. Vastzittend gewricht zonder krachten op de omliggende structuren maakt het niet snel beter. (Maar is wel een stuk makkelijker voor de hulpverleners...)
Als je bereid bent daarvoor te betalen, kun je ongetwijfeld het soort zorg krijgen dat topsporters hebben. Zo niet, dan doe je het maar wat in het standaardpakket zit.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Tenzij de boel totaal afgescheurd is, drukverband, boel stabiel zetten en hoog houden. Dat 1-2 dagen en daarna weer rustig bewegen in combinatie met wat koelen en hooghouden. Van rustig bewegen overgaan naar staan en baseren. Na een aantal dagen moet je alweer een stapje kunnen zetten. Paar sessies per dag en erna hooghouden met wat koelen. Moet jij eens opletten hoe snel je herstelt. Binnen 2-3 weken ben je weer de oude.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Ik had mijn enkelbanden afgescheurd en ben er 4 maanden zoet mee geweest. Niet om je te demotiveren ofzo.

Tijdens kickboksen gebeurd en na 4 maanden kon ik weer een lesje volgen. Kut blessure. Mijn voet was zo paars als het maar zijn kon en hij was zo dik als een poot van een olifant.
#Skraleanjers
Jarsiv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: do 4 september 2008, 14:22
Contacteer:

Flexibel gips hebbn ze gedaan omdat voor tape de enkel nog te pijnlijk. Is flexibel en met wat ruimte dus kan enkel een beetje bewegen. En nu ook belasten
CarverS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 448
Lid geworden op: vr 15 juli 2011, 21:08
Mijn mountainbike: Canyon XC6 XT + Trek Farley Saso

Gewoon onbelast fietsen kan al weer vrij snel. Na twee tot drie maanden mtb'en. Zwaar belast Mtb'en is wat anders. Met name klimmen op kracht gaat in het begin nog niet: je ontbeert kracht, stabiliteit en het doet pijn. Totaal herstel rond de 560 dagen. Ik ben nu 10 maanden na een rupture en kneuzing maar ben er nog niet. Mtb gaat goed, echter totale enkelflexie is nog niet waar die zijn moet. Ook nog pijn in de enkel met snowboarden in softboots. Met name bij voorvoetbelasting.
Plaats reactie