Hoger eindigen tijdens wedstrijden

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

Rayb81 schreef:Ja dan zullen mijn trainingen niet goed zijn, ben namelijk nooit kapot na een training.
Ook niet na een interval training.


Enige waar ik voldaan van terug kom zijn lange MTB ritten en lange duurtrainingen 100+.

Overigens heb ik wel plezier in iedere rit hoor, dat zeker wel.
Maar ik klooi idd maar wat aan, dat is wel waar.

Puntje voor komend seizoen om alles wat gestructureerder aan te pakken.
Probleem is echter dat ik graag doe waar ik zin in heb.
Dat kan de ene keer MTBen zijn, maar de andere keer een lekkere lange rit over de weg, of gecombineerd MTBen met een flink stuk over de weg.
En hier heb je meteen het punt waarom je niet hoger eindigt in wedstrijden.
Als je nooit stuk gezeten hebt is jou lichaam dit niet gewend. Die weet niet wat hem overkomt, en zou het liefst in de spaarstand gaan.

Daarom zei ik in mijn eerdere post al. Neem deel aan meer wedstrijden. Elke week zijn er wel een aantal wedstrijden (wilde bonden, kleinschalige streetrace's/mtb wedstrijden).
Of zoek een groepje in de buurt welke behoorlijk doorrijden.
En dit kan ook goed met een 5 ploegen dienst want er zijn genoeg groepen met oude wegrenners welke met pensioen zijn en nog verbazingwekkend hard rijden of met mensen die ook in ploegen werken.

Trainen is leuk en aardig, maar dan moet je ook doelbewust trainen en hele goede begeleiding hebben.
Nu is bij jou het doel al twijfelachtig. "hoger eindigen in wedstrijden"
welke wedstrijden? waar in het seizoen moet je piek liggen? hoeveel trainingsuren wil je maken? hoeveel rust neem je? etc. etc.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

asphaltdude schreef:
bert l. schreef:Meten = Weten.
Oke, en dan heb je iets gemeten, en dan weet je iets.
En dan? :lol:

Als je iets heel precies weet (bv je omslagpunt whatever that may be) maar vervolgens op grond van die gegevens uit de losse pols iets (bv hoe je gaat trainen) gaat beslissen, hoeveel beter wordt die beslissing dan?
Als we van betrokkene zijn VO2max weten en zijn maximale vermogen in een duurtest, dan kunnen we om te beginnen iets zeggen over de haalbaarheid van z'n doelstelling om hoger te eindigen, omdat we dan iets weten over zijn 'motorvermogen' en zijn fysiologische aanleg.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

bert l. schreef:Als we van betrokkene zijn VO2max weten en zijn maximale vermogen in een duurtest, dan kunnen we om te beginnen iets zeggen over de haalbaarheid van z'n doelstelling om hoger te eindigen, omdat we dan iets weten over zijn 'motorvermogen' en zijn fysiologische aanleg.
Oké, dan doen TS zo'n test en blijkt hij een VO2max van 40 ml/kg/min te hebben.

Dan weten we dat het winnen van de Tour de France of een WK, of zelfs maar een NK volledig onhaalbaar is.

En dan? :winkie:
Everybody bought a new bike!
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

asphaltdude schreef:En dan? :winkie:
Gaat hij absoluut niet hoger eindigen, hoe hard hij ook traint. Middenmoot rijdt dan veel harder... :)
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Nee hoor, als hij beter gaat trainen dan hij nu traint zal hij vast wel hoger eindigen dan hij nu eindigt.

Maar is het daarvoor nodig zijn VO2max te weten?
[spoiler]Nee imo[/spoiler]
Everybody bought a new bike!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Tja wat moet ik hier op zeggen :)
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

je geeft zelf al aan wat je wel en niet goed kan.. lange ritten en sprinten kan je, langer rond omslagpunt niet, dus moet je dat gaan trainen. ik zou dan meer blokken in de duurtrainingen gaan doen. de basis is er al dus dan kan je de lat hoger leggen en met blokken zorgen dat je langere tijd harder kan fietsen. sneller worden gaat om opbouw van de trainingen. verdiep je is in trainingschema's. daar kun je zien hoe de opbouw is. ik was ook al 30 toen ik er mee begon, had wat goed tips gehad en ging echt wel harder fietsen. 1e fun klasse van 85e startplek geeindigd op 42e plek ofzo van de 126..
en voor wat betreft je ploegen met werk.. als je moe bent heeft (zware) training geen zin. dan ga je eerder achteruit als vooruit. en ik dronk toen idd geen alcohol.. ;)
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Rayb81 schreef:Tja wat moet ik hier op zeggen :)
Niks. De punten waar je wat mee kunt, haal je eruit en daar ga je mee aan de slag. Punten waar je niets mee kunt, zijn niet voor jou en die laat je liggen.

Martijn Asfaltdoed en ik kunnen meer dan goed met elkaar overweg. Laat je niet misleiden door wat verbaal vuurwerk op het scherp van de snede.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Haha, jullie hebben allemaal gelijk, daarom was ik even stil, denk zelf dat er nog een hoop te winnen valt als ik het zo lees.
Denk dat de strekking wel duidelijk is.
In ieder geval meer gecoordineerdere trainingen ipv een beetje aankloten.

En qua wedstrijden heb ik niet echt een goede site gevonden.
Ik bekijk sowieso alle data van wedstrijden op de KNWU site en daarnaast wat er toevallig hier op het forum of op facebook voorbij komt.
Zelfde geldt voor marathons in Nederland.
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Ploegendienst kan prima icm presteren. Ik werk zelf onregelmatig maar rijd voor mijn eerste jaar wedstrijden geen beroerde uitslagen vind ik zelf.
Daar zou je ook motivatie uit moeten putten. Om jezelf als 1e jaars te vergelijken met mannen die eerder konden fietsen dan lopen slaat nergens op. Je zult een korte en lange termijn visie moeten hebben. Als die lange termijn visie is bij de 1e 25% van de pack eindigen dan moet dit je motiveren.

Verder kun je nog kijken naar voeding en de timing van je biertje. Geen alcohol is een beetje overtrokken, je gaat als ons amateur echt niet harder rijden omdat je je biertje laat staan :roll: . Timing van dat biertje is wel belangrijk. Als je na een zware wedstrijd gelijk een pot bier open trekt dan is veel van je werk gewoon voor niets geweest. Als je weet dat je een verjaardag hebt waar flink gedronken wordt, ga dan geen zware training voor die tijd doen. Doe het na de verjaardag (motiveerd ook om minder te drinken).

Het vervelendste vind ik altijd dat gezanik over dat ik minder bier drink. Maar diezelfde mensen vinden het dan wel heel knap dat ik top 10 fiets in een zware Duitse marathon. Je zult prioriteiten moeten stellen. Als je beter wilt presteren zul je kritisch moeten kijken naar je leefgewoontes. Als je jezelf overtuigd hebt komt het moeilijkste, al dat gezanik over gezond eten en drinken van mensen die er geen hout van snappen wat je probeert te bereiken.

Je leeftijd speelt geen rol, als je gezond en gemotiveerd bent en blijft rijd je straks bij de masters rond de top 10. Het heeft tijd nodig om goed te worden (jaren). Een constant proces waar je lange termijnvisie in het achterhoofd houd.

Grootste vraag is of je het echt wilt. Als je elk weekeind zat bent (zeg niet dat je dat bent hoor :lol: ) kun je niet verwachten dat je beter gaat worden.

Voor de rest is alles al gezegd, harder trainen en meer racen. :-q
amr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: za 8 augustus 2015, 22:32

Wat mij vooral belangrijk lijkt is een gebalanceerd en gevarieerd trainingsschema... niet zomaar wat doen omdat het goed voelt.

Zorg daarnaast voor periodisering (Jaarcyclus en maandcyclus), en voldoende rust (tip: Trainingsdagboek!)
En als je een periode weinig tijd hebt zijn HIT trainingen, zoals Tabata trainingen een uitkomst... ben je in een half uur klaar.... ook prima op weg naar huis te doen. Ze hebben wel één nadeel; ze zijn verdraaide zwaar. Als je zelf de kennis hiervoor niet hebt is het aan te raden een schema voor je te laten schrijven.

En tenslotte; accepteer dat er mensen zijn die nu eenmaal meer talent hebben dan jij... bijna iedereen die dit soort wedstrijden fietst traint hard... en niet iedereen kan winnen ;)
Plaats reactie