Bescherming (voor Oostenrijk/Zuid-Duitsland)

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Vandaag ben ik met een aantal vrienden wezen fietsen in de omgeving Nijmegen. Een van hen klapte flink hard onderuit, helm total loss, en afgevoerd met de ambulance. Op flink wat blikschade na gelukkig niets ernstigs, maar het zette me wel aan het denken. Gelukkig had hij een helm op, wat veel erger heeft voorkomen.

Tijdens het fietsen draag ik altijd een ‘gewone’ helm, zo’n soort model:
Afbeelding
(Niet exact deze helm, maar jullie snappen het idee)

Mijn maat droeg een soortgelijke helm maar had nog flink wat schade aan zijn gezicht, wat natuurlijk nooit helemaal te vermijden is. Nu wil het verhaal echter, dat ik komende zomer waarschijnlijk richting Zuid-Duitsland of Oostenrijk vertrek tijdens de zomervakantie. Ik betwijfelde na dit akkefietje echter ten zeerste, in hoeverre een standaard fietshelm hier voldoet? Ik ben niet van plan om bikeparks en andere hele extreme dingen te gaan doen, meer het ‘cross country-werk’ (voor zover daar nog over te spreken valt, ik bedoel meer een focus op techniek etc. dan absurde snelheden), maar alsnog. Ik fiets in principe enkel met lange handschoenen en een standaard helm hier in Nederland, maar zou ik dan niet meer naar iets als onderstaande helm moeten gaan kijken?

Afbeelding

De Bell Super 2R, met de welbekende verwisselbare kinnebak. Het is wel een duur geintje en een flinke hap uit mijn budget (arme student enzo), maar ik vind veiligheid toch wel erg belangrijk, ik wil het allemaal graag na kunnen vertellen. Wat denken jullie? Is dit overdreven en kan ik net zo goed met een normale helm vertrekken? Of kan ik beter hierin investeren?

Daarnaast zit ik na te denken over knie- en/of elleboogschermers. In onderstaand topic is al een hele discussie over welke beschermers juist wel of niet fijn zijn, maar mijn vraag is meer of ik deze überhaupt aan moet schaffen? Het leek me voor wat meer rotsachtige dingen misschien geen gek idee?
(http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... oostenrijk)

Ik rijd met flatpedalen met de welbekende pinnen, in onderstaand topic las ik dat ook scheenbescherming dan geen gek idee is. Klopt dat, of is dat overdreven? In Nederland ben ik nog nooit van mijn bepadel afgeschoten, gaat dat daar heel veel gekker worden?
(http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... oostenrijk)

Goed, een hoop vragen in een keer zo, maar we zien wel waar het gaat stranden. Even kort:
-Helm: voldoet een ‘gewone’ helm of is een upgrade verstandig/noodzakelijk?
-Been-/knie-/elleboogbescherming: noodzakelijk? Zo ja, wat voor type?
-Overig: wat ben ik nog vergeten? (Er is genoeg gekkigheid te vinden, body armour lijkt me wat overdreven, maar broeken met padding erop?)

Mijn budget blijft altijd een nadeel, maar als ik ga fietsen wil ik dat wel graag overleven, vandaar deze vragen.

Groet, Arjan
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5581
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik kan je geen advies geven maar vind je forumnaam wel bij de topictitel passen. :-D
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Je kan overal vallen. Ook met de stadsfiets... Heb je geluk dan heb je niets, val je ongelukkig dan.....

Voor "normaal" XC gebruik kun je volstaan met een normale helm. Bij veel moderne helmen zie je wel dat de achterkant wat "langer" is en daardoor betere bescheming geeft aan de onderkant van het achterhoofd. Als voorbeeld inderdaad de Bell helm uit je plaatjes maar dan zonder de kinbescherming. Sinds een half jaar heb ik ook zo een helm (ik geloof hier wel in).

Andere bescherming is niet nodig voor XC gebruik. Broek met extra padding (op heupen) kan handig zijn in rotsachtige omgevingen. Knie-, elleboog- en beenscherming lijkt mij overdone. Voel jij jezelf er echter veiliger door dan zal niemand je dit verbieden. Doe dus gewoon wat jou noodzakelijk lijkt en waar je jezelf goed bij voelt.

Deze zomer ben ik onderuit gegaan in een afdaling (was niet meer XC te noemen...) en daardoor fietsbroek afgeschreven plus "het behang eraf". Broek met bescherming op de heupen had dit waarschijnlijk voorkomen. Iets voor zomer 2016 :wink:
StAlTiCa
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7396
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Shit happens...

2) Voor gewoon XC (met XC hardtails) - wat in landen met wat uitdagender terrein ruimer is dan hier - zie je ook in de Alpen bijna uitsluitend "normale" XC helmen of de trail helmen zoals de Super 2 (zonder R), geen kniebeschermers, etc... Intersubjectief zou je kunnen stellen dat dat als voldoende wordt geacht.

3) Je kunt je inpakken, maar voorkomen is beter.... In principe zijn er een paar simpele beginsels die daarbij helpen; in NL kun je het lot nog wel aardig tarten (~veel risico nemen) zonder dat de consequenties al te groot zijn, in een bergomgeving is de kans dat overmoed wordt afgestraft edoch veel groter. Ter illustratie: de bocht uitgaan en midden in een heideveld eindigen is plezieriger dan op een steen 10m lager in een ravijn; dat gaat ook met fullface helm, en alle bescherming die je kon vinden nog steeds serieus pijn doen.

4) Maar uiteindelijk is het toch een persoonlijke afweging aan de hand van het type trails dat je rijdt (deels voorgegeven door wat mogelijk is met het type fiets), het vertrouwen dat je hebt in dat terrein en dde intentie waarmee je onderweg bent .


PS) Heb je dan niet meer aan een stevige broek dan aan heupbescherming...?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Hallo heren, bedankt voor alle feedback. Vallen is en blijft inderdaad altijd mogelijk, dat ga je niet voorkomen. Als ik jullie betoog zo lees kan ik prima met de 'gewone' uitrusting op pad daar. Misschien dat het dan inderdaad wel verstandig is om wat te investeren in een stevige broek o.i.d.

Mocht het toch nodig zijn, dan zou ik daar ter plekke ook nog een winkel op kunnen zoeken om eventueel beschermend spul op te zoeken.

Is er trouwens iets dat ik echt nog over het hoofd heb gezien maar wat in die regio's wel van belang is om bij me te hebben? Ik kan me voorstellen dat de situatie daar anders is dan een rondje op de Heuvelrug...
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7396
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Tja, het is heel erg afhankelijk van wat je precies wilt doen en daar zijn de mogelijkheden daar veel diverser, van routes die ofwel qua hoogtemeters ofwel qua techniek niet veel uitdagender zijn dan een betere routes hier tot echt extreme andere uiterste zowel fysiek als technisch. Ook qua ondergrond zit er aardig wat verschil, afhankelijk van het gebied evenals de hoogte.

Wanneer je echt bergen intrekt en geen routes van dorpje naar dorpje nog ergens in het dal rijdt dan moet je er rekening mee houden dat (dit valt in herhaling van voorgaande topics aangaande dit onderwerp):
a) zoals bij alle bergsporten dat je veel meer met temperatuurverschillen te maken hebt en het weer veel sneller kan omslaan,
b) het vaak een ***** eind lopen is naar de bewoonde wereld c.q. ergens waar je opgepikt kan worden en je dus in een veel hogere mate zelfvoorzienend moet zijn (of dol op wandelen),
c) materiaal het harder te verduren krijgt waardoor defecten kunnen optreden die in NL een paar locaties daargelaten eigenlijk een non-issue zijn (sidewall cuts van banden bijv.) of die een veel grotere impact hebben (bijv. remblokken die praktisch op zijn, een gebroken derailleurkabel, ...).

En vantevoren een partij remblokken inslaan, een reserve ketting, derailleurkabels en een paar reserve buitenbanden kan ook geen kwaad (kun je er ook voor kiezen om banden mee te brengen die meer marge geven mocht dat nodig zijn). Online kan je die vaak aanzienlijk prettiger geprijsd vinden en je hebt het direct beschikbaar zonder er achteraan te moeten (aanwezigheid, beschikbaarheid, openingsuren, ...) In principe zijn dat onderdelen die je toch een keer gaat nodig hebben. Als je met meerdere gaat, kun je ook afspreken wie wat meebrengt.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Welke fiets heb je?

En dan de spullen die Cheeta noemt allemaal in een dagrugzak stoppen met een 3 liter reservoir. Daar passen je reservematerialen in, je repen, je pomp, multitooltje, telefoon met Alpennoodnummers, je regenjasje/windvestje/arm/beenstukken, etc.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Nogmaals dank voor alle adviezen, ik ga voor mezelf eens een lijstje maken wat ik allemaal mee moet nemen en de spullen die ik nodig heb inslaan.

Ik rijd op een simpele beginnersfiets, niets bijzonders (http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=124692). Maar dat wordt dus voornamelijk XC op rustigere stukken, voor heel veel gekker is 'ie niet echt geschikt gok ik zo...
Plaats reactie