Elleboog

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Macg
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: do 22 oktober 2015, 16:24

Ik heb sinds 2 maanden een mtb waarmee ik 4 dagen per week naar mijn werk fiets en die ik 1 keer per week gebruik op het parcours in Bergschenhoek. Totaal fiets ik zo'n 80 km per week.

Nu kreeg ik al snel last van mijn linker elleboog (ik ben rechts). Als ik erop druk doet het pijn, als ik een vuist maak en als ik mijn arm strek. Het lijkt ook erger te worden. Een weekje verplichte rust heeft wat geholpen maar nu wordt het toch weer erger. Het gekke is dat het dus alleen links is!

Ik denk dat het oa komt doordat ik veel te gespannen zit (knijpen in mijn handvaten). Daar probeer ik op te letten maar dat helpt nog niet. Hebben jullie nog tips? Zouden bar ends iets kunnen helpen (komt mijn arm onder een andere hoek).

Groeten
Ed
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Rem handle positionering? Misschien dat dit topic van Cheeta je helpt?
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =9&t=75895" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Uh heb je gezien de klachten niet last van een beginnende tenniselleboog. ...?
Uit ervaring kan ik je aanraden dat niet te onderschatten.

Misschien ergogrips waardoor de positie van je hand in een andere stand gedwongen wordt?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Lees dit aandachtig:

Wat zei de (huis)arts?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Macg
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: do 22 oktober 2015, 16:24

De huisarts zal me direct doorverwijzen naar de fisio. Die heb ik voor vrijdag op de planning staan. Ga vanavond gelijk naar de stand van mijn remmen en shifters kijken. Goede tip!

Ook die ergo grip ga ik me maar eens in verdiepen. Misschien gelijk in combinatie met bar ends dan kan ik ook meer wisselen van houding!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Als je nu al zeker bent dat je naar een fysio wordt gestuurd: dan kun je de huisarts-stap overslaan, daar heb je geen verwijzing meer voor nodig.

En dan goed naar meneer of mevrouw de fysio luisteren hoor ;)!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

Nou ... ik hoop voor je dat de uitkomst een stuk gunstiger is dan waar 'ze' mij begin van het jaar mee hebben opgescheept .. althans .. opschepen ... :P

Zo'n 25 jaar geleden kreeg ik ook last van mijn elleboog, toen op een dag mijn elleboog volledig op slot schoot. Hop naar de fysio, lostrekken die zooi ... want ze gingen er van uit dat ik artritis in mijn elleboog zou hebben.
Nu 25 jaar later, een hoop ziektewet-uurtjes en werkgevers die het ook niet meer begrepen waarom ik wéér thuiszat met een elleboog waar ik door de pijn geen donder meer mee kon, zijn ze na de 2e röntgen-foto erachter gekomen dat ik dus niet 'al' 25 jaar rondloop met artritis, maar met een aandoening "Morbus Panner", wat er op neer komt dat vanaf mijn 1e probleem met mijn elleboog het kraakbeen in mijn elleboog volledig vergald is en nu dus ook klinkt alsof je 2 straatklinkers tegen elkaar aan wrijf (Dan ga ik het niet eens hebben over het gevoel wat het naderhand oplevert na het laten horen van het gekraak).
Qua mountainbiken heb ik mijn rechterarm wel op het stuur, alleen doe ik er verrekt weinig mee dan behalve remmen .. (En richting mee aangeven :P )

Moraal van mijn verhaal ... kijk uit met je elleboog, wees er zuinig op en wees attent ! (Ik heb inmiddels de stempel "arbeidsongeschikt" , waar ik allesbehalve trots op ben ...)
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

En mocht het een tenniselleboog zijn niet gaan lopen kloten bij de lokale fysiotherapie. .. gelijk een afspraak maken in Nijmegen. Daar ben ik nu ook na maanden aanmodderen en na een behandeling merk ik al duidelijk positief verschil. Pijnlijk is de behandeling zeker dat kan ik je beloven maar je merkt al wel gelijk verschil in je elleboog. ... tja dan maar even pijn hahaha
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

In Nijmegen, waar, bij de plaatselijke tennisvereniging?

Of dit: http://www.smcmaartenskliniek.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

:bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

klinkt idd als een tennis elleboog, weet je zeker trouwens dat het door het fietsen komt?
Ik heb er een tijdje last van gehad en dacht dat ik misschien een verkeerde beweging had gemaakt (enfin nog net mijn stuur kunnen vastpakken om een val te voorkomen in een lastige afdaling) en dat het daarna erger werd omdat ik gewoon lekker doorging met fietsen. Fysio en de heleboel, hielp wel, maar wist natuurlijk nog steeds de oorzaak niet, alleen dat het altijd beter ging tijdens mijn vakantie (waar ik wel gewoon lekker aan het mountainbiken bleef). Blijkt nu dus dat het gewoon van het stofzuigen komt :lol:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

'Tennisarm' is een overbelastingsklacht, die door heel veel dingen kan worden uitgelokt, waarbij je je hand omhoog/naar achteren beweegt, met de handpalm in de stand naar beneden gericht: computeren, stand hand stuur, schilderen, etc etc etc etc.

Is op zich onschuldig, gaat vanzelf over als je tijdig stopt met de overbelasting. Overbelasting kan ook een repeterende houding/beweging zijn, die geheel geen kracht kost, en het kan ook optreden aan de niet-dominante kant (!).

Dus: zie erachter te komen wat de overbelasting veroorzaakt, laat dat achterwege, pas dat aan, en het zal overgaan.
Daarnaast kan fysiotherapie helpen, een ontstekingsremmer, een injectie, geen van die drie 'is het best', maar... dat alles is water naar de zee dragen als je niet iets doet aan de onderhoudende/overbelastende factor!

Een kleine groep pechvogels krijgt chronische klachten, die proberen van alles zonder dat het helpt, en bij hen moet dus in uitzonderlijke gevallen wel eens geopereerd worden.
Tracht dus te voorkomen dat het chronisch wordt, door er tijdig achter zien te komen wat de overbelasting in jouw specifieke geval veroorzaakt, en de kans is het grootst dat je bij degenen hoort bij wie het beloop 'normaal' is.

Leesvoer:
http://thuisarts.nl/tennisarm/ik-heb-tennisarm" onclick="window.open(this.href);return false;
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef:In Nijmegen, waar, bij de plaatselijke tennisvereniging?

Of dit: http://www.smcmaartenskliniek.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

:bier:

Nee deze, ben er na vandaag 2x geweest maar hij doet het echt anders als de normale fysio, met dat verschil, je voelt gelijk verbetering...

http://www.tenniselleboog.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Degene die mij kennen weten dat ik allesbehalve zweverig ben. Maar:

In 2010/2011 waren bij mij de klachten in mijn schouders, ellebogen en polsen dusdanig dat ik in alles wat ik deed aanpassingen maakte.
Zo kon ik bijvoorbeeld op armlengte geen pak melk meer optillen zonder voorzichtig te zijn om m niet te laten vallen of moest mijn vrouw mij helpen om mijn zoon halverwege het geven van de fles op mijn andere arm te leggen. Of wat te denken van ik eens "boven" nou dat kon ik echt vergeten.

Ik probeerde evengoed met braces om mijn onderarm wel 100km per week te fietsen maar wist dat ik mijzelf daar veel pijn mee deed.

Na talloze keren fysio had ik eigenlijk alleen maar het idee dat mijn klachten verergerde. Ik zat inmiddels op de maximale dosis Advil liquid caps 400 per dag om de dagen door te komen.
Ik gebruik normaal nooit pijnstillers maar kon toen echt niet zonder.

Mij vrouw stelde mij een arts voor die een vriend van mij met fibromyalgie elk jaar eens behandelde. Hij had mij verteld dat hij hier baat bij had maar dat zijn praktijken wel een beetje vreemd waren. Ik kon pas maanden later in juli 2012 terecht en was inmiddels eigenlijk een beetje vergeten wat mijn maat over hem verteld had.

Eenmaal in zijn behandelkamer besefte ik weer wat voor een rare methodes hij bezigde maar besloot om zo goed als ik kon mee te werken. Immers had nog niets/niemand anders voor mij gewerkt.

Nadat ik mijn pijnlijke plekken had aangewezen heeft hij zijn "trucjes" gedaan. Mijn vrouw had mijn ogen nog nooit zo groot zien worden als tijdens die behandeling. Ik stond 20 minuten later, pijnvrij weer buiten op de stoep en heb sindsdien geen klachten meer gehad.

Ik, als scepticus zal dit nooit adviseren als ik er niet zelf geweest was.

Mocht je interesse hebben zoek dan maar eens op Chrit Roncken in Roermond.
Macg
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: do 22 oktober 2015, 16:24

julie schreef:klinkt idd als een tennis elleboog, weet je zeker trouwens dat het door het fietsen komt?
Ik heb er een tijdje last van gehad en dacht dat ik misschien een verkeerde beweging had gemaakt (enfin nog net mijn stuur kunnen vastpakken om een val te voorkomen in een lastige afdaling) en dat het daarna erger werd omdat ik gewoon lekker doorging met fietsen. Fysio en de heleboel, hielp wel, maar wist natuurlijk nog steeds de oorzaak niet, alleen dat het altijd beter ging tijdens mijn vakantie (waar ik wel gewoon lekker aan het mountainbiken bleef). Blijkt nu dus dat het gewoon van het stofzuigen komt :lol:
Haha ja misschien de combinatie met stofzuigen. De klachten zijn begonnen sinds ik dagelijks naar mijn werk fiets. Verder is er niet veranderd dus dit zou het moeten zijn!
Macg
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: do 22 oktober 2015, 16:24

mud mate schreef:
Kapitein Iglo schreef:In Nijmegen, waar, bij de plaatselijke tennisvereniging?

Of dit: http://www.smcmaartenskliniek.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

:bier:

Nee deze, ben er na vandaag 2x geweest maar hij doet het echt anders als de normale fysio, met dat verschil, je voelt gelijk verbetering...

http://www.tenniselleboog.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik sla hem op, echter niet heel praktisch vanuit Rotterdam. Weet vanuit een andere blessure vanuit het hardlopen dat het vinden van de juiste fysio voor jou kwaal een hele opgave kan zijn
Plaats reactie