Wortel secties

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

Tips gevraagd voor het nemen van wortelsecties.

Alles gaat lekker, afdalingen, hellingen, blubber, drops, draaien maar die wortels blijven lastig!.
En dan bedoel ik niet 1tje, of een paar kleintjes. Nee, het gaat om lange kapot gereden stukken met veel wortels met kuilen.
Ik blijf dit lastig vinden. Ik kom er wel fietsend door, daar niet van maar mijn hele tempo is weg, deze is veranderd in een wandel tempo.
Blijven zitten en doortrappen lukt niet, staand en door trappen vreet energie en is lastig voor de boven benen als ik die al voel. Dus ga ik staan en trap ik niet, sta bijna stil door het gehobbel en geef een paar trappen en blijf weer ff staan enz.. Tot ik er door ben.

Wat is de truc?
Laatst gewijzigd door Mark-ering op zo 6 december 2015, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
One life, ride it!
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Hebben we hier niet allemaal last van?
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Bovenbenen trainen, en vooral veel wortelsecties rijden.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

kan je een pumptrack rijden?

door die techniek te gebruiken zorg je sowieso dat je soepeler over de wortels rolt en minder snelheid verliest en je kan de achterkanten van de (grote) wortels en de kuilen gebruiken om nog wat snelheid te maken.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Bovenbenen kweken of een fully gaan rijden. De keuze voor een fully hangt dan weer af van de rest van het parcours.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Het bovenstaande mbt bovenbenen. En vaak de lage vuursche gaan rijden bv, ideaal oefenterrein (behalve bij veel regen dan) :-D
M@rTinB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 8 november 2015, 16:43
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7

Idee om een versnellinkje hoger te schakelen en te blijven staan? Ik heb het idee dat ik er dan redelijk door kom. Beter dan snel staand te trappen
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Met een 29" fully: gewoon blijven trappen in een liever wat lichter verzetje en je voorwiel daar af en toe een beetje bij optrekken. Achterkant volgt vanzelf. Desnoods even laten uitstuiteren tot er weer bodemcontact is voor de nodige tractie, dan weer trappen.

26" hardtail... Lastig! Stuitert het hardst. Bandendruk in ieder geval verlagen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Licht rijden, pumptechniek, bunny hops etc.
Met een goede techniek kun je er veel soepeler en dus sneller doorheen komen.
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Met een fatbike kun je gewoon in het zadel blijven zitten als je over wortels rijd zo makkelijk rol je daar overheen. Zeker wanneer je ook nog eens een Thudbuster LT verende zadelpen gebruikt.
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Wortelsectie?
Bedoel je zoiets?
https://www.youtube.com/watch?v=JQwMqfDc_Gw" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

das gewoon drek, zie, een gemiddelde nederlandse singletrack :lol:
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Voorbeeld van Hans is extreem en daardoor wel helder.

- Hoe harder je rijdt, hoe makkelijker het wordt: meer conditie en een grotere motor.
- In het zadel blijven zitten helpt niet als het extreem is: dus uit het zadel en dan wordt het op den duur dus wel zwaar op de bovenbenen.
- Tempo houden: met een hoog beentempo blijven rijden. Sommige mensen noemen dat rammen.
- Balans houden. Dat gaat uiteraard makkelijker als je uit het zadel gaat. Als je als de spreekwoordelijke zoutzak op je r**t blijft zitten, krijg je balansproblemen.
- Bandendruk: met hard opgepompte banden stuiter je alle kanten op. Max. 2 bar.

Oefenen helpt. Veel oefenen is beter. Je kunt ook een clinic volgen. Karst Zijlstra weet hele mooie wortelsecties tussen Arnhem en de Posbank.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Volle snelheid er op houden is een flinke uitdaging, bij een beetje pittig tapijtje lukt mij dat in elk geval nooit, maar snelheid is meteen wel weer je vriend.
Ga je te langzaam dan ga je zo'n beetje in de trackstand balancerend van wortel naar wortel, ga je te snel dan gebeuren er dingen die je ook niet voor 100% onder controle hebt :o

Oorzaak van het te langzaam rijden is in dit geval imho, naast angst om te vallen, verkeerd kijken.
Bij te langzaam rijden kijk je vrijwel altijd direct voor je voorwiel hoe dat groepje wortels er uitziet.
Voortdurend het tapijt dat wat verder van je af ligt scannen op wortels die in je rijrichting liggen, die moet je zo mogelijk omzeilen.
Niet focussen op die wortels recht voor je neus maar verderop kijken hoe het tapijt er uitziet, de tijd die ligt tussen het moment dat je het betreffende deel van de route scant en het moment dat die wortels onder je wielen liggen is de tijd die je gebruikt om je ideale rij lijn (die er eigenlijk niet is) te bepalen of bij te stellen.

En verder, niet teveel gewicht op je stuur maar gewichtsverdeling meer alsof je aan het afdalen bent.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik vind deze video's altijd wel behulpzaam, van Global Mountain Bike Network:

https://www.youtube.com/watch?v=jufGk3GwdgQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie