Tips gevraagd voor het nemen van wortelsecties.
Alles gaat lekker, afdalingen, hellingen, blubber, drops, draaien maar die wortels blijven lastig!.
En dan bedoel ik niet 1tje, of een paar kleintjes. Nee, het gaat om lange kapot gereden stukken met veel wortels met kuilen.
Ik blijf dit lastig vinden. Ik kom er wel fietsend door, daar niet van maar mijn hele tempo is weg, deze is veranderd in een wandel tempo.
Blijven zitten en doortrappen lukt niet, staand en door trappen vreet energie en is lastig voor de boven benen als ik die al voel. Dus ga ik staan en trap ik niet, sta bijna stil door het gehobbel en geef een paar trappen en blijf weer ff staan enz.. Tot ik er door ben.
Wat is de truc?
Wortel secties
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 409
- Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
- Mijn mountainbike: Camber comp
Laatst gewijzigd door Mark-ering op zo 6 december 2015, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
One life, ride it!
- kan niet meer
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2192
- Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
- Mijn mountainbike: Spot Mayhem
Hebben we hier niet allemaal last van?
"This species has amused itself to death"
- Glenn-biker
- Extreme Biker
- Berichten: 659
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
- Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje
Bovenbenen trainen, en vooral veel wortelsecties rijden.
kan je een pumptrack rijden?
door die techniek te gebruiken zorg je sowieso dat je soepeler over de wortels rolt en minder snelheid verliest en je kan de achterkanten van de (grote) wortels en de kuilen gebruiken om nog wat snelheid te maken.
door die techniek te gebruiken zorg je sowieso dat je soepeler over de wortels rolt en minder snelheid verliest en je kan de achterkanten van de (grote) wortels en de kuilen gebruiken om nog wat snelheid te maken.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
- Mijn mountainbike: Isn't dead.
Bovenbenen kweken of een fully gaan rijden. De keuze voor een fully hangt dan weer af van de rest van het parcours.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10372
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Met een 29" fully: gewoon blijven trappen in een liever wat lichter verzetje en je voorwiel daar af en toe een beetje bij optrekken. Achterkant volgt vanzelf. Desnoods even laten uitstuiteren tot er weer bodemcontact is voor de nodige tractie, dan weer trappen.
26" hardtail... Lastig! Stuitert het hardst. Bandendruk in ieder geval verlagen.
26" hardtail... Lastig! Stuitert het hardst. Bandendruk in ieder geval verlagen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 291
- Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32
Met een fatbike kun je gewoon in het zadel blijven zitten als je over wortels rijd zo makkelijk rol je daar overheen. Zeker wanneer je ook nog eens een Thudbuster LT verende zadelpen gebruikt.
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
Cannondale Badboy
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4900
- Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
- Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
- Contacteer:
Wortelsectie?
Bedoel je zoiets?
https://www.youtube.com/watch?v=JQwMqfDc_Gw" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedoel je zoiets?
https://www.youtube.com/watch?v=JQwMqfDc_Gw" onclick="window.open(this.href);return false;
- Glenn-biker
- Extreme Biker
- Berichten: 659
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
- Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje
das gewoon drek, zie, een gemiddelde nederlandse singletrack
- bert l.
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10859
- Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
- Mijn mountainbike: Cube AMS 100
- Contacteer:
Voorbeeld van Hans is extreem en daardoor wel helder.
- Hoe harder je rijdt, hoe makkelijker het wordt: meer conditie en een grotere motor.
- In het zadel blijven zitten helpt niet als het extreem is: dus uit het zadel en dan wordt het op den duur dus wel zwaar op de bovenbenen.
- Tempo houden: met een hoog beentempo blijven rijden. Sommige mensen noemen dat rammen.
- Balans houden. Dat gaat uiteraard makkelijker als je uit het zadel gaat. Als je als de spreekwoordelijke zoutzak op je r**t blijft zitten, krijg je balansproblemen.
- Bandendruk: met hard opgepompte banden stuiter je alle kanten op. Max. 2 bar.
Oefenen helpt. Veel oefenen is beter. Je kunt ook een clinic volgen. Karst Zijlstra weet hele mooie wortelsecties tussen Arnhem en de Posbank.
- Hoe harder je rijdt, hoe makkelijker het wordt: meer conditie en een grotere motor.
- In het zadel blijven zitten helpt niet als het extreem is: dus uit het zadel en dan wordt het op den duur dus wel zwaar op de bovenbenen.
- Tempo houden: met een hoog beentempo blijven rijden. Sommige mensen noemen dat rammen.
- Balans houden. Dat gaat uiteraard makkelijker als je uit het zadel gaat. Als je als de spreekwoordelijke zoutzak op je r**t blijft zitten, krijg je balansproblemen.
- Bandendruk: met hard opgepompte banden stuiter je alle kanten op. Max. 2 bar.
Oefenen helpt. Veel oefenen is beter. Je kunt ook een clinic volgen. Karst Zijlstra weet hele mooie wortelsecties tussen Arnhem en de Posbank.
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Volle snelheid er op houden is een flinke uitdaging, bij een beetje pittig tapijtje lukt mij dat in elk geval nooit, maar snelheid is meteen wel weer je vriend.
Ga je te langzaam dan ga je zo'n beetje in de trackstand balancerend van wortel naar wortel, ga je te snel dan gebeuren er dingen die je ook niet voor 100% onder controle hebt
Oorzaak van het te langzaam rijden is in dit geval imho, naast angst om te vallen, verkeerd kijken.
Bij te langzaam rijden kijk je vrijwel altijd direct voor je voorwiel hoe dat groepje wortels er uitziet.
Voortdurend het tapijt dat wat verder van je af ligt scannen op wortels die in je rijrichting liggen, die moet je zo mogelijk omzeilen.
Niet focussen op die wortels recht voor je neus maar verderop kijken hoe het tapijt er uitziet, de tijd die ligt tussen het moment dat je het betreffende deel van de route scant en het moment dat die wortels onder je wielen liggen is de tijd die je gebruikt om je ideale rij lijn (die er eigenlijk niet is) te bepalen of bij te stellen.
En verder, niet teveel gewicht op je stuur maar gewichtsverdeling meer alsof je aan het afdalen bent.
Ga je te langzaam dan ga je zo'n beetje in de trackstand balancerend van wortel naar wortel, ga je te snel dan gebeuren er dingen die je ook niet voor 100% onder controle hebt
Oorzaak van het te langzaam rijden is in dit geval imho, naast angst om te vallen, verkeerd kijken.
Bij te langzaam rijden kijk je vrijwel altijd direct voor je voorwiel hoe dat groepje wortels er uitziet.
Voortdurend het tapijt dat wat verder van je af ligt scannen op wortels die in je rijrichting liggen, die moet je zo mogelijk omzeilen.
Niet focussen op die wortels recht voor je neus maar verderop kijken hoe het tapijt er uitziet, de tijd die ligt tussen het moment dat je het betreffende deel van de route scant en het moment dat die wortels onder je wielen liggen is de tijd die je gebruikt om je ideale rij lijn (die er eigenlijk niet is) te bepalen of bij te stellen.
En verder, niet teveel gewicht op je stuur maar gewichtsverdeling meer alsof je aan het afdalen bent.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Ik vind deze video's altijd wel behulpzaam, van Global Mountain Bike Network:
https://www.youtube.com/watch?v=jufGk3GwdgQ" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=jufGk3GwdgQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7