Rugpijn op te lossen met verende zadelpen?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Mijn ervaring (twee hernia's en nog wat gedoe met SI) is dat vering onvoldoende helpt. Niet in je zadel, niet in je banden en niet in je veerweg.

Wat helpt is het zoeken van de juiste houding op de juiste fiets, zoals Hans al aangeeft. In mijn geval een fiets waar ik rechtop zit. Dus een kort frame.
Daar kan ik nu pijnloos 200km onverharde wegen en paden meer rijden. Dat zegt wel wat.

Ik ben ook gestopt met wedstrijdsport. Dat was op den duur gewoon niet te hachelen. Als ik straf bergop rijd, wil ik nog nu wel eens rugpijn krijgen. Gewoon effe stoppen is dan het devies. 1 á 5 min. is vaak al genoeg.

Core stability oefeningen helpen ook. Google is je vriend als je voorbeelden zoekt.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4073
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Alles wat genoemd is helpt en kan helpen, maar vooral je houding is essentieel. Mijn tip: 1 zorg ervoor dat je voldoende gestrekt zit en niet een bolle rug rijdt. 2 Rechtop zitten werkt niet altijd, je moet met zowel je schoudergordel als bekkengordel de klappen opvangen. Als je te rechtop zit komt alles op je onderrug.
Arno@MTBArnhem
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: za 21 november 2015, 15:02

Ik heb al last sinds mijn 16e levensjaar icm met wedstrijden en marathons rijden. Gedeeltelijk hoort het ook wel bij hard fietsen. Iets gaat een keer ergens pijn doen. Ik doe veel core stability, dat scheelt al veel. Een 29er scheelt ook al veel. Een fully (ik heb er 1 te koop ;) ) ook, maar het ligt uiteindelijk vooral in je overall training (dus ook core), comfort van je fiets, en hoeveel pijn je wilt lijden om sterker te worden..
atx880
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 19 oktober 2015, 14:11
Mijn mountainbike: Stevens Sonora ES

Hier ben ik wel wat ervaring mee. Ik heb sinds 2005 last van lage rugklachten.
Eens de zoveel tijd slaag mijn rug ook vast. Laatste keer was tijdens het staan op de pedalen tijdens een klimmetje. Vervolgens kan ik zo'n 2 maanden niet meer fatsoenlijk fietsen.
Opvallend bij mij is dat ik bij 50km over de weg rijden (en dus stil zit) meer last van mijn rug heb dan 50km mtb-en.
Ik rij sinds kort een 29 carbon HT en dat rijd al veel comfortabeler dan een 26 alu HT.
Heb dus bewust niet voor een Fully gekozen, omdat ik dan weer meer op mijn zadel blijf zitten.
Ik zit momenteel op fitness om mijn rugspieren en buikspieren te trainen, dit lijkt ook verbetering te geven.
Ik heb dus geen ervaring met een verende zadelpen, maar zou het zeker wel proberen als ik jou was.
Jaws4
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 29 juli 2015, 12:45
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp Carbon

christmtb schreef:
Tim043 schreef:Ik weet niet of een verende zadelpen de oplossing in voor dit soort problemen, vaak is er veel te winnen door het aanpassen van de rijstijl.
Inderdaad.

Ik had evenveel last van mijn rug op de fully dan op de hartail. Lichter trappen bergop/tegenwind en vooral de core verstevigen bleek bij mij een betere oplossing.
Eens. Core stability oefeningen werpt echt vruchten af. En anders materiaalaanpassingen (verende zadelpen, maar ook dikkere en zachtere banden.

Dit jaar overgestapt van hardtail naar (cc-)fully. Had in het begin, gek genoeg, last van onderrug; waarschijnlijk door andere houding op de fiets. Core stability oefeningen (planken, brug, superman) 3-4x per week helpen echter het best!
Riesch
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: zo 22 oktober 2006, 20:22
Mijn mountainbike: BMC Agonist

Mijn ervaring is ook dat krachttraining gericht op je romp helpt.
Na mijn eerste hernia ben ik ermee begonnen met een merkbaar resultaat. Het jaar daarna overgestapt van een 29er hardtail naar een 29er fully. Dit geeft mee op langere afstanden een mindere algehele vermoeidheid, maar of het helpt ivm de onderrug betwijfel ik.
Begin dit jaar heb ik namelijk weer een hernia gehad. Daarbij moet ik zeggen dat ik veel op de racer gereden heb in combinatie met een tilfout waardoor ik de klacht kreeg. Moeilijk om de oorzaak dan naar wel of geen fully te verwijzen.

Wat ik wel merk is: dat wanneer mijn rug stijf aanvoelt ik het gevoel heb weg te zakken in de rug vanwege de achtervering. Dit is geen prettig gevoel en bij momenten denk ik dan of ik dit ook zou ervaren met een hardtail..? Mijn gevoel zegt van niet.

Uiteindelijk denk ik dat core training erg belangrijk is, ook voor je houding in het algemeen als je er gevoelig voor bent.
Dus een dikke plus voor bovenstaand!
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Misschien ook niet onverstandig om uit te zoeken waar de oorzaak zit/zat? Je kunt ook rugproblemen krijgen omdat er iets niet goed zit in je heup/been etc./ (compensatie). Het kan puur een spieren kwestie zijn of bijv een wervel die niet helemaal goed zit. Kijk dus uit dat het niet alleen symptoombestrijding wordt. Ik bedoel als je de hele dag verkeerd op een buro stoel zit om maar iets te noemen, dan zit daar de oorzaak en niet bij het MTBén waarbij het "slechts" tot uiting komt of wat de bekende druppel is.

Ik merk het zelf vooral wanneer ik te veel op kracht fiets en te weinig op souplesse. Ik sta relatief veel (zit weinig), maar zet wel vaak flink aan in technische passages voor de fun (hoe sneller hoe leuker immers). Heb je dan van die rollercoaster banen zoals Dorst, Vlaardingen waar nauwelijks rechte, saaie stukken zitten om bij te komen, dan ga ik het snel merken en pauzeer ik gewoon wat vaker om m'n rug even te strekken.
Overigens heb ik ook een redelijk traject achter de rug (no pun intended) met fysio's, krakers etc). Ik doe hiernaast ook aan boksen (veel core training en flexibiliteit) en heb zelf het idee als ik minder zou sporten ik nog meer problemen zou hebben of minder snel zou hestellen. Als het er nu in schiet (elk jaar toch wel een keer), is het meestal binnen een week weer weg.
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
Riesch
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: zo 22 oktober 2006, 20:22
Mijn mountainbike: BMC Agonist

Mee eens.

In mijn geval is het ook niet te wijten aan de mountainbike of fietsen in het algemeen.
Al jaren last van hetzelfde plekje wat uiteindelijk dus een hernia is geworden. Verkeerde lichaamshouding, onderuit zitten en beenlengteverschil zijn een aantal zaken die ermee te maken hebben.
Riesch
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: zo 22 oktober 2006, 20:22
Mijn mountainbike: BMC Agonist

Mee eens.

In mijn geval is het ook niet te wijten aan de mountainbike of fietsen in het algemeen.
Al jaren last van hetzelfde plekje wat uiteindelijk dus een hernia is geworden. Verkeerde lichaamshouding, onderuit zitten en beenlengteverschil zijn een aantal zaken die ermee te maken hebben.
veentje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 17:34
Mijn mountainbike: Canyon lux 8 / Grail CF 8

Ik heb nog wel een cane creek LT liggen Ø27.2 , gebruik hem niet meer
Gebruikersavatar
Interceptor101
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 28 april 2013, 12:07
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper Comp 29"

Beste mensen,

Hartelijk bedankt voor alle reacties, hints en tips!
Daarbij direct mijn excuses voor de -wel heel erg- late reactie. Ik ben een tijdje serieus uit de running geweest en daarbij hele andere problemen aan mijn hoofd gehad. (Nee, zat niet achter tralies ;) )

Ik heb alles goed doorgenomen en ben ook van plan alles te bekijken/uit te gaan voeren en dergelijke.
Core stability kwam vaak terug bijvoorbeeld en dat klinkt ook logisch. Daarbij komt dat het geen kwaad kan>zeker doen dus. Zitpositie idem en ga zo maar door.

Een verende zadelpen zijn de meningen enigszins over verdeelt, maar kwaad kan het niet, zeker om de scherpte van plotselinge kuilen eruit te halen; dat ga ik dus wel proberen.

@ Veentje; zojuist even gemeten, maar mijn pen is dikker heb ik net even gemeten. Jammer, misschien hadden we tot een deal kunnen komen. Bedankt in ieder geval.

Aan iedereen dus mijn hartelijke dank; bijzonder nuttig en ik ga er mee aan de slag!
matigefietser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 169
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 20:44
Mijn mountainbike: On-One Inbred

Mij heeft de Thudbuster LT veel geholpen op mijn HT. Probleem (voor mij) is dat als je bij elke wortel of kuiltje/hobbel moet gaan staan je op een gegeven moment wel heel langzaam gaat op de NL parcours zonder veel hoogte verschil. Tuurlijk heb ik ook minder last als ik meer getraind ben, maar het is voor mij de investering meer dan waard geweest :-D

Staat ook niet heel slecht vind ikzelf:

Afbeelding
Plaats reactie