Terugkerende keelontsteking

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Bullet
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: do 10 januari 2013, 15:15
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 sl

Ik heb de hele zomer, en nog steeds last van keelontsteking na het fietsen. Na het fietsen voelt mijn keel meteen rauw aan, een dag later komt er in de loop van de dag een koortsje opzetten met lichte verhoging, die nacht daaropvolgend slaap ik dan ook standaard slecht. Meestal helpt een molletje hier wel aardig. Nog een dag later voelt het al weer een stuk beter hoewel mn neus dan meestal wel dicht zit. Ik denk de hele tijd het gaat vanzelf wel weer weg maar heb er nu zeker al een half jaar last van.. Ben niet echt het type wat gelijk naar de dokter loopt...
Door bovenstaande veel meer rust moeten nemen dan normaal en heb volgens Strava iets meer dan de helft van de kilometers van vorig jaar.

Komt iemand bovenstaande bekend voor? Fietserskwaaltje of niet? Tips? Ervaringen?
That which does not kill us makes us stronger
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Laat het juist maar eens objectiveren: de dag waarop je de meeste klachten hebt een afspraak maken bij je huisarts, meteen na het weekend dus. Die kan je dan nakijken als je keelklacht op zijn hoogtepunt is. En tijdens je koortsige gevoel je temp opnemen, wat had je gemeten als je zegt 'verhoging'?
Apart verhaal. Van fietsen op zich krijg je geen keelontsteking. Ben benieuwd.
Hoe dan ook, beterschap!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Niet toevallig last van hooikoorts?
Daar kan je ook griepachtige verschijnselen van krijgen.
Ik spreek helaas uit ervaring...
Een allergietest zou uitsluitsel kunnen geven.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Hooikoorts zou nu toch al wel verdwenen moeten zijn. Of gaat dat geruisloos over in paddestoelenkoorts.

Apart verhaal, buitenlucht zou je juist goed moeten doen. Ik zou ook de tip van Aurelius opvolgen en het laten monitoren.
Bullet
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: do 10 januari 2013, 15:15
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 sl

Ik heb inderdaad wel lichte hooikoortsklachten maar heb daar momenteel geen last van. Ik heb wel moeite om door m'n neus te ademen. Ik dacht dat dat er misschien mee te maken heeft. Rauwe keel wat daarna gaat ontsteken oid.
That which does not kill us makes us stronger
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

En een strepsils oid voor de rit opzuigen? Misschien helpt dat?
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Je lichaam geeft aan dat er ergens niet goed zit. Naar de huisarts dus!

Ik weet niet of je fietst of traint? Als je hard traint dan heeft je lichaam na de training een korte weerstand vermindering en is dus vatbaarder voor ziekte. Bij jou is het echter structureel. Neem je niet te veel hooi op je vork? Stress, andere lichamelijke klachten, te snel gaan fietsen na een hevige koortsaanval.

Je huisarts zou je na moeten kijken..
Bullet
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: do 10 januari 2013, 15:15
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 sl

Glenn-biker schreef:Je lichaam geeft aan dat er ergens niet goed zit. Naar de huisarts dus!

Ik weet niet of je fietst of traint? Als je hard traint dan heeft je lichaam na de training een korte weerstand vermindering en is dus vatbaarder voor ziekte. Bij jou is het echter structureel. Neem je niet te veel hooi op je vork? Stress, andere lichamelijke klachten, te snel gaan fietsen na een hevige koortsaanval.

Je huisarts zou je na moeten kijken..
Jullie hebben ongetwijfeld allemaal gelijk. Blijkbaar niet specifiek een fietserskwaaltje dus?
Heb wel getracht om veel meer rust te nemen dan vorig jaar maar misschien nog niet genoeg? Vind het vreselijk om in de spaarzame vrije tijd (papa van drie jongens waarvan 2 op voetbal..) die ik heb de fiets te laten staan..
Verder heb ik dit jaar geen doelen meer dus eerst maar eens een paar weken rust.
Meestal heb ik er trouwens last van na een flinke tocht van 3-4 uur wat ik meestal op de vrijdagmiddag doe of zoals nu in de vakantie.
That which does not kill us makes us stronger
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Laat de fiets maar staan. Ga bijvoorbeeld zwemmen of een stukje hardlopen (rustig), als je toch wat wilt doen. Dit is dan als de klachten van het fietsen komen he.
Zou zowiezo eerst naar de huisarts gaan, misschien heb je wel wat onder je leden waar hij je bij kan helpen. die 3 koters hebben er ook niets aan als vaders straks opgebrand thuis zit!

Sterkte.
Tone
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 9 augustus 2011, 15:56

Zitten je amandelen er nog in??
Ik had eerst ook om de haverklap keelontstekingen, een rauwe keel en kon slecht door mn neus ademen.
Op mn 34e mn amandelen laten verwijderen.
Daar ben ik wel 2 weken "zoet" mee geweest maar is de beste beslissing die ik ooit genomen heb. Daarna (is bijna 3 jaar geleden) nooit geen keelontsteking meer gehad en kan veel beter slikken.
Maar ik weet natuurlijk niet hoe het met jou amandelen gesteld is.....misschien een tip.
Betty1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 236
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 14:33

Ik denk dat men hooikoorts in dit gedeelte van het jaar zeer onderschat. Juist nu bloeit er nog best veel (of staat opnieuw in bloei) door de hogere temperaturen.
Plaats reactie