Beter techniek leren op normale pedalen voor beginner

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
andrelar66
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 5 oktober 2015, 17:36

Hoi Lui,

Sinds 3 weken begonnen met Mountainbiken. Geweldig! Alleen heb ik helemaal geen ervaring hiermee.
de verkoper adviseerde mij gelijk te beginnen met spd pedalen. Het was voor mij even wennen ,zeker al bij het remmen. De angst is echter nu groter om compleet met fiets en al om te vallen, zeker op de single tracks bij bochten, modder etc. heb het gevoel vast aan de fiets te zitten en wordt er onzeker van. Vandaag 2x op mijn plaat gegaan in een kleine klim met gelijk een bocht naar links met wat rul zand en een boom ervoor( moest dus scherp insturen, paniek, remmen ). Heb afgelopen zaterdag nog een clinic gedaan , en ja je moet natuurlijk het geleerde in de praktijk brengen. Echter ben nu nog onzekerder geworden op de tracks.
Is het niet beter om eerst de fiets en techniek onder controle te krijgen maar dan met gewone pedalen.
Ik verkramp gewoon bij insturen van scherpe bochtjes, kuilen en rul zand? graag hoor ik van jullie.

groeten,

Andre
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Daar kan een kort antwoord op gegeven worden: Ja!

Neem dan wel een paar goede Flat pedals en bijpassende schoenen. Een 5/10 (five-Ten) schoen bijvoorbeeld, dan kom je ook geen grip te kort.
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Ja, en er zijn er velen die met "gewone" pedalen blijven rijden.
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Ik heb van meerdere mensen gehoord, die er verstand van hebben, dat je de basics het beste leert op flat pedals. Die mening deel ik ook; je kan te makkelijk 'shortcuts' aanleren op klik pedalen..

Met een paar goede pedalen (met metalen pinnen) en een paar goeie Five Tens kom je een heel end.
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Er zijn er ook die al vele jaren gereden hebben met SPD en dan naar flats zijn overgestapt :lol: zoals ondergetekende...ik durf nu meer, en blijf langer op de pedalen, omdat ik altijd het gevoel heb snel een voetje bij te kunnen zetten...

goede pedalen zoals bv de Saint icm de eerder genoemde 5/10's zijn wel belangrijk hierbij
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Jarsiv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: do 4 september 2008, 14:22
Contacteer:

Maar dan heb ik een vraag. Ben begonnen op een cube die had pedalen met stalen kartles als pedalen en gymschoenen. Vond dat je heel weinig grip had en met klei er makelijk vanaf glipte( dus ook regelmatig wondjes gehad). Nu is mijn zoon (12 jaar ) dit wekend ook begonnen. Heb je dan wel genoeg grip met flat's of glij je er ook makelijk vanaf. Of is het een combi van flats en goede schoenen
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Jarsiv schreef:Maar dan heb ik een vraag. Ben begonnen op een cube die had pedalen met stalen kartles als pedalen en gymschoenen. Vond dat je heel weinig grip had en met klei er makelijk vanaf glipte( dus ook regelmatig wondjes gehad). Nu is mijn zoon (12 jaar ) dit wekend ook begonnen. Heb je dan wel genoeg grip met flat's of glij je er ook makelijk vanaf. Of is het een combi van flats en goede schoenen
Het begint met goeie flat-pedalen, bijv. Shimano Saints. Met sportschoenen met een fijn profiel, zoals Vans, kom je dan al een heel eind. Het voordeel van Five-Tens is dat de zool rubberachtig is, dus veel grip, maar wel stijf, dus kun je veel kracht zetten.
Jarsiv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: do 4 september 2008, 14:22
Contacteer:

Maar even de domme jonge uithangen dan, vans en modder, hoe krijge je dan je schoenen schoon.?
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

Inderdaad, alles is eigenlijk gezegd. Met een goede pedaal-schoen combi glij je er absoluut niet van af. Veel hier wordt inderdaad Shimano Saints pedalen en Five Ten schoenen genoemd, is een gouden combinatie! :-q
Windsurfer1979
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 3 september 2014, 23:24
Mijn mountainbike: Trek feul ex 8

gewoon die vans gebruiken voor het fietsen en een ander paar voor mooi.
ik gebruik zelf oude sport schoenen en gaat dikke prima
trek feul ex 8
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Jarsiv schreef:Maar even de domme jonge uithangen dan, vans en modder, hoe krijge je dan je schoenen schoon.?
Niet. (een keertje in de wasmachine helpt nog wel). Oude Vans gebruiken en als ze echt te ranzig zijn weggooien. :-q
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

vibemaker schreef:
Jarsiv schreef:Maar even de domme jonge uithangen dan, vans en modder, hoe krijge je dan je schoenen schoon.?
Niet. (een keertje in de wasmachine helpt nog wel). Oude Vans gebruiken en als ze echt te ranzig zijn weggooien. :-q
ach, als je je fiets afspuit na een modderrit... de schoenen meteen ook maar...ook even borstel gebruiken :-q nieuw worden ze niet, wel schoner :winkie: daarna paar kranten erin en ze drogen sneller.
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
marcof
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 22 februari 2015, 17:47
Mijn mountainbike: Wilier 503PLUS 29+

Ik verwijs je graag naar het Flat Pedal Manifesto. :-q

[edit: url aangepast naar website ipv deeplink naar pdf]
Laatst gewijzigd door marcof op ma 5 oktober 2015, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

marcof schreef:Ik verwijs je graag naar het Flat Pedal Manifesto. :-q
Hey, die kende ik nog niet :-D Thanx! :-q
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

> en zie, alweer pleidooi voor de flat pedal! :-q :-D Ben zelf dus ook een enthousiast flat rijder en ik zag dat het ook al over flat pedal schoenen gaat die ook een beetje goed schoon te houden zijn: check dan ook ff de Shimano AM 41's...echt goeie grip i.c.m. flat pedals. Het zijn veterschoenen maar er zit ook een flap over het vetergedeelte waardoor je veters niet nat/vies worden. De flap (en sowieso de hele schoen) is makkelijk schoon te houden, het is een soort gladde kunstof. De looks zijn wel apart te noemen, niet iedereen vindt ze mooi, maar ze zijn wel functioneel; bv ter hoogte van de enkel heeft de binnenzijde een hogere kant waardoor je enkel niet in contact komt met de crank, wat erg prettig is. Ik rij er nu al ruim een jaar op en ze zien er nog perfect uit; ik maak ze dan ook wel - zo nodig - elke keer schoon maar ook de zolen zijn nog steeds prima. Tip als je ze bestelt: koop ze 2 maten te groot want ze vallen nogal klein.

Qua pedals rij ik zelf met DMR V8, bevalt mij prima en zijn ook nog betaalbaar.
Plaats reactie