Pijn in de nek (achterhoofd)

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Rolandz
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 7 juli 2014, 15:57
Mijn mountainbike: Bottecchia Stelvio 650B

Altijd als ik fiets heb ik wel even last van wat pijntjes. Meestal verdwijnen ze ook na een minuut of 5 weer. De afgelopen 2 keer heb ik tochten van 50 (zondag) en 60 km (vandaag woensdag) gefietst. Bij de tocht van zondag kreeg ik opeens nekklachten (achterhoofd), en deze bleef en de dagen daarna maar aan houden.

Vandaag woensdag 30 sep heb ik er weer een tocht van 60 km op zitten, met nog steeds een beetje pijn in de nek. (achterhoofd). Tijdens het fietsen heb ik geprobeerd te analyseren waar dit probleem mogelijk vandaan kan komen. Het viel mij op dat na ongeveer een 40 km ik last begin te krijgen hiervan.

Het begint tussen de beide schouderbladen en trekken langzaam naar boven toe in mijn achterhoofd. Ook viel het mij opdat ik tegelijk ook wat pijntjes ga voelen in de lage onderrug. Nu ik weer een paar uur thuis ben zijn de andere pijntjes heel snel verdwenen. Maar de pijn in mijn nek (achterhoofd) blijft irritant aanwezig. Heeft iemand enig idee waardoor dit mogelijk zou kunnen komen?
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

Het kan zijn dat je stuur te laag staat of je stuurpen te lang is. Hierdoor kan je nekklachten krijgen omdat je teveel omhoog moet kijken.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Misschien leun je teveel op je armen en bang je door.
Hierdoor drukken je schouderbladen je nekspieren samen.
Probeer je er eens op te concentreren dat je meer met je schouders naar beneden rijd.
Breinstein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 168
Lid geworden op: do 28 april 2011, 10:03
Mijn mountainbike: Cube LTD Pro 2012, Wilier 501xn 29 2014

Houding is zeker iets waar je naar kan kijken. Een aanvullende tip die ik heb, en die wellicht wat minder voor de hand ligt, is je bandendruk. Wanneer je met te harde banden rond stuift kan dit ook door werken naar je nek.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Rolland, enkele tips voor je nek zijn al gegeven maar wat betreft die pijn in je lage rug: had ik ook last van, maar ben mijn onderrug wat meer gaan trainen in de sportschool (waar ik toch al kwam) en dat helpt om het sterker te maken waardoor al veel minder last...die spieren kunnen het dan beter verwerken. En je houding speelt ook mee, zoals al eerder genoemd werd. MTB'en is sowieso al een sport waarbij je het bovenlichaam actiever gebruikt, meer dan bv bij wielrennen, en ik merk dat fitness daar zeker ondersteunend bij kan zijn (wellicht in jouw geval ook bij de nekklachten).
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

hansdegebruiker schreef:Misschien leun je teveel op je armen en bang je door.
Hierdoor drukken je schouderbladen je nekspieren samen.
Probeer je er eens op te concentreren dat je meer met je schouders naar beneden rijd.
Mee eens. Met name op de langere afstanden is dit iets om voor uit te kijken, aangezien dit ongemerkt gebeurt wanneer je moe wordt.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Rolandz
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 7 juli 2014, 15:57
Mijn mountainbike: Bottecchia Stelvio 650B

@crankstel;
Eigenlijk had ik gehoopt deze optie niet te horen. Hoewel ik vrees dat jij weleens gelijk kan hebben.

Nog steeds voel ik een lichte irritante pijn in de nek. Het is net of je een stijve nek hebt.
Met de rug leek het aanvankelijk mee te vallen maar deze bleek een dag later pijnlijker zijn te geworden. De pijn zit/zat nu midden in de rug. Nu had ik vrijdag weer willen fietsen, maar ik heb er maar van afgezien omdat ik de pijn niet wilde verergeren.

Vorige jaar heb ik er ook een paar keer last van gehad, maar niet zo erg als nu. Het viel mij toen op dat dit vooral op de wat langere rechte stukken (veldritten) waren. Als ik ergens fiets waarbij je heel actief bent zoals op de single tracks heb ik nergens last van.

Omdat ik vorig jaar er ook al een paar keer last van heb gehad, heb ik mijn stuurpen die 11 cm was laten vervangen door eentje van 7 cm. Nu heb ik mij laten vertellen dat mijn bovenbuis 61 cm lengte (hart zadelbuis - hart stuurbuis (horizontaal gemeten)) vrij lang is, vrees ik een beetje of ik het wel red met het inkorten van de stuurpen.

Ook merk ik dat ik moeite heb met mijn houding als ik op asfalt fiets of door de weilanden fiets. Gevoelsmatig wil ik dan rechter om gaan zitten maar dat lukt niet echt omdat ik dan de stuur niet normaal beet kan pakken.

@breinstein;
Mijn banden druk is ongeveer 1,7 bar. De banden die ik er in heb zitten hebben een minimale spanning nodig van 1,8 bar. Ik vermoed dus dat het hier niet aan kan liggen.

@hansdegebruiker;
Ik heb inderdaad het idee dat ik te veel op mijn armen leun. De afgelopen tocht was best wel vermoeiend. En het zou dus weleens kunnen zijn dat ik dan begin door te hangen. Wat hier aan te doen?
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Core training zodat je buikspieren sterker worden.
Dan ga je minder hangen op de armen.
Probeer je armen niet geheel te strekken, dan ga je vanzelf minder erop hangen.

Ik heb er zelf ook last van. Actief biken geen probleem, minder actief wel (racefiets veel meer)
Mijn fysio geeft aan dat ik mijn borst naar kin moet houden. Maar dat valt niet mee.
(Je ziet zo weinig :) )
Gebruikersavatar
wvdb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: wo 2 mei 2012, 16:41

Wat is er verandert? Rij je nu een grotere afstand? Ben je die week drukker geweest met werk (wat voor werk?)? Ander soort parcours? Heb je iets aan je fiets verandert?

Wat voor soort pijn is het? Zeurend, stekend, iets anders. Precieze locatie van de pijn?
Zijn er nog dingen die de klacht verder provoceren?

Wat houden die pijntjes in die je normaal gesproken ervaart? Wanneer ervaar je die?
Rolandz
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 7 juli 2014, 15:57
Mijn mountainbike: Bottecchia Stelvio 650B

Normaal rij ik meestal 20 tot 35 km. De laatste paar week rij ik langere afstanden. Tijdens de toertocht van Odoorn had ik 50 km gereden en nergens last van. Exloo was ook 50 km en daar kreeg ik opeens op de terug weg naar huis last van de pijn in de nek.

Ondanks dat de pijn niet helemaal afgezwakt was ben ik de 3 dagen later de kibbelkoele route gaan fietsen. In totaal toen 63 km gereden. Die toch was te hoog gegrepen voor mij. Want ik kwam doodvermoeid thuis en laag een uur later op de bank dan ook energie bij te tanken.

Tijdens die rit voelde de knieën ook wat branderig aan. En ik kreeg daar bij last van zadelpijn. Echt vreemd keek ik hier niet van op want het lichaam moest natuurlijk wennen dat ik langere afstanden af leg.

Over de pijn in de nek maakte ik mij wel zorgen. Dit heb ik vorig jaar ook een paar keer gehad en dat op betrekkelijk kortere afstanden. Dat was ook de reden dat ik de stuurpen van het voorjaar ingekort heb.

Van de pijn in de rug en de zeurende nekpijn (leek wel op een stijve nek) heb ik behoorlijk last van gehad. Zoveel zelfs dat ik afgelopen vrijdag besloot om maar niet te gaan fietsen. Ondanks dat de pijn nog niet helemaal over was heb ik zondag 40 km in Grolloo gereden. Bewust naar voor deze afstand gekozen omdat ik langer niet aandurfde i.v.m de bovengenoemde pijntjes.

De huidige stand van zake is dat ik de nek nog steeds voel. Niet zo erg als een paar dagen geleden maar het is er nog steeds.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Ik rijd veel afwisselend staand/zittend.
Op de weg focus ik erop dat ik mijn schouders naar beneden duw.
Ik zie mijn eigen schaduw en zie dan dat mijn schouders omhoog staan.
Duw ze dan naar beneden zodat ze mooi gebogen doorlopen.
Belangrijk is dat je erg bewust bent van je houding.
Dit corrigeren kost kracht en is ook een soort training waardoor je op die spiergroepen sterker word.
Na verloop van tijd zal je minder last hebben.
Je kunt daarnaast ook krachttraining gaan doen.
GiantRocket
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 10:39
Mijn mountainbike: Giant XTC Advanced SL 650b 2016

Rolland, als ik het zo hoor adviseer ik je om eens een bikefit te doen bij iemand. Als je een foto en profiel post dan kan hier op het forum ook al meer gezegd worden overigens.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Een bikefit kan zoals GiantRocket noemt kan zeker nuttig zijn voor je Rolland, maar je laatste post lezend zou ik wel oppassen met doorrijden met pijn(tjes) ook al is het bijna over. Je kan daardoor toch net over een grens heengaan en dingen verder beschadigen. Heb je in dat kader bv al een consult bij een fysiotherapeut overwogen? Ik zag dat namelijk niet terug in je eerdere posts. Die kan je probleem vanuit zijn/haar expertise in kaart brengen en hopelijk ook bijdragen aan 'n oplossing.

Sterkte ermee iig!
Rolandz
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 7 juli 2014, 15:57
Mijn mountainbike: Bottecchia Stelvio 650B

De pijntjes lijken sinds vandaag weer over te zijn. Morgen is het de bedoeling weer even op de fiets te stappen.

@Giantrocket;
Wat bedoel jij met een foto en profiel? Foto van? en profiel van?

Ik overweeg idd een fietsmeting te doen want op deze manier is het niet echt leuk meer fietsen. Heb er nu ongeveer 3 weken mee rond gelopen en kan jullie vertellen dat dit niet prettig was.
Vooropgesteld ik heb hier nooit echt problemen mee gehad sinds ik fiets. Alleen de laatste paar keer sinds ik mijn grenzen verder probeer te verleggen. Zelf vrees ik een beetje dat de fietst misschien net te groot voor mij is. Zo lang ik actief fiets is er niks aan de hand. Maar zodra het vlak wordt en ik minder actief op de fiets zit, ben ik bang dat de lange bovenbuislengte van de fiets 610 mm weleens de oorzaak kan zijn dat het mijn in de schouders/nek schiet.

@hansdegebruiker;
Op de weg focus ik erop dat ik mijn schouders naar beneden duw.
Ik zie mijn eigen schaduw en zie dan dat mijn schouders omhoog staan.
Duw ze dan naar beneden zodat ze mooi gebogen doorlopen.
Belangrijk is dat je erg bewust bent van je houding.
Heb jij hier misschien een voorbeeld van. De laatst paar keer heb ik geprobeerd een andere houding aan te nemen maar of dit de juiste is .....? Wel bemerk ik dat zodra het vlak wordt dat ik mijn armen onbewust helemaal gestrekt heb. Wat uiteraard juist niet de bedoeling is.

Volgende week ga ik naar bikemotion. Geen idee wat ik hier kan verwachten maar ik hoop een beetje dat ik daar op wat fietsen terecht kan zodat ik het verschil kan ervaren met mijn huidige fiets. Heb diverse geometrie van andere fietsen vergeleken met de mijne en ik concludeer dat deze al snel een veel kortere bovenbuislengte (circa 5 cm) minder hebben. Nu hoop ik dat het hier niet aan ligt want dat zou betekenen dat ik moet kijken naar een andere fiets. Voorlopig wil ik hier nog niet aan geloven maar het speelt al wel een beetje in mijn achterhoofd.
GiantRocket
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 10:39
Mijn mountainbike: Giant XTC Advanced SL 650b 2016

@Rolland, met en profiel bedoel ik een foto van opzij waarbij je zelf op de fiets zit (zie plaatje). Zo kan ik in ieder geval even snel zien waar het probleem kan zitten. Een beeld zegt eer dan duizend woorden!

Afbeelding
Plaats reactie