Pijn in de nek (achterhoofd)

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

GiantRocket schreef:@Rolland, met en profiel bedoel ik een foto van opzij waarbij je zelf op de fiets zit (zie plaatje). Zo kan ik in ieder geval even snel zien waar het probleem kan zitten. Een beeld zegt eer dan duizend woorden!
Met alle respect voor je hulpvaardigheid, maar ik betwijfel of jij met slechts één foto even snel kan zien waar het probleem zit (in musculo-skeletale zin, dat wil zeggen de spier/skelet overgangen, ook in relatie tot zenuwbanen en het effect van een verkeerde houding daarop). Een enkel fotomoment van een persoon legt de houding van diegene vast op dat ene specifieke moment, maar een mens blijft dynamisch, zo zit je natuurlijk niet continu. Dus op basis daarvan een analyse maken van zijn klachten lijkt me vanaf een foto niet goed mogelijk. Tenzij je hier alleen doelt op de geometrische verhoudingen van de fiets(onderdelen) in relatie tot de persoon? En zelfs dan is het op afstand lastig om dit vervolgens in een persoonlijk advies te vertalen zonder verdere kennis van zijn anatomie.
GiantRocket
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 10:39
Mijn mountainbike: Giant XTC Advanced SL 650b 2016

Wiel-Maat schreef:
GiantRocket schreef:@Rolland, met en profiel bedoel ik een foto van opzij waarbij je zelf op de fiets zit (zie plaatje). Zo kan ik in ieder geval even snel zien waar het probleem kan zitten. Een beeld zegt eer dan duizend woorden!
Met alle respect voor je hulpvaardigheid, maar ik betwijfel of jij met slechts één foto even snel kan zien waar het probleem zit (in musculo-skeletale zin, dat wil zeggen de spier/skelet overgangen, ook in relatie tot zenuwbanen en het effect van een verkeerde houding daarop). Een enkel fotomoment van een persoon legt de houding van diegene vast op dat ene specifieke moment, maar een mens blijft dynamisch, zo zit je natuurlijk niet continu. Dus op basis daarvan een analyse maken van zijn klachten lijkt me vanaf een foto niet goed mogelijk. Tenzij je hier alleen doelt op de geometrische verhoudingen van de fiets(onderdelen) in relatie tot de persoon? En zelfs dan is het op afstand lastig om dit vervolgens in een persoonlijk advies te vertalen zonder verdere kennis van zijn anatomie.
Helemaal mee eens! Daarom heb ik in een eerder bericht al een bikefit geadviseerd. Ik lees nu allemaal goed bedoelde adviezen op basis van enkel wat geschreven informatie. Met een beeld kan je in ieder geval (hoe statisch etc ook) wel kijken naar de, zoals jij aangeeft, geometrische verhoudingen van de fiets in relatie tot de persoon. Terecht punt overigens van je.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Rolland schreef:Heb jij hier misschien een voorbeeld van. De laatst paar keer heb ik geprobeerd een andere houding aan te nemen maar of dit de juiste is .....? Wel bemerk ik dat zodra het vlak wordt dat ik mijn armen onbewust helemaal gestrekt heb. Wat uiteraard juist niet de bedoeling is.

Heb diverse geometrie van andere fietsen vergeleken met de mijne en ik concludeer dat deze al snel een veel kortere bovenbuislengte (circa 5 cm) minder hebben. Nu hoop ik dat het hier niet aan ligt want dat zou betekenen dat ik moet kijken naar een andere fiets. Voorlopig wil ik hier nog niet aan geloven maar het speelt al wel een beetje in mijn achterhoofd.
Hoe lang ben je, welke maats fiets/bovenbuislengte heb je, wat is je stuurbreedte, stuurpenlengte? Om even een idee te krijgen van de geometrische verhoudingen... foto van opzij zou ook inderdaad erg helpen daarbij.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

foto. Liefst meerdere actiefoto's van opzij
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

@Roland.
In antwoord op jouw vraag.
Als je de eerder geposte foto ziet wijzen de ellebogen naar beneden in plaats van naar de zijkant.
Dus als je de ellebogen iets naar binnen duwt zodat je onderarmen recht naar achter wijzen zullen je schouderbladen meer uit elkaar staan.
Rolandz
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 7 juli 2014, 15:57
Mijn mountainbike: Bottecchia Stelvio 650B

Ik realiseer mij dat ik bijzonder weinig foto's heb en van de zijkant helemaal al niet.
Daarom zelf maar aan de gang gegaan. Het zijn dan geen actie foto's maar ik heb geprobeerd zo goed mogelijk weer te geven hoe ik op de fiets zit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


@aurellus;
De stuurbreedte is 66 cm. En er zit een stuurpen op van 7 cm. De originele stuurpen was 11 cm.
Ik ben zelf 174 groot.

@hansdegebruiker;
Als ik zelf zo naar mijn eigen foto's kijk rij ik idd met de ellebogen naar buiten.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Je ziet op de foto zelfs je schouders een beetje omhoog steken.
Hierdoor komt het ertussen in gedrang.
Massa word samengeperst en doorbloeding verminderd.
Gevolg irritatie en/of pijn.
Kijk naar mijn schouders.
Ik zit hier op een eigenlijk iets te klein frame, maar heb daar mijn schouders meer naar beneden gedrukt.
Afbeelding
Ondanks dat het frame aan de kleine kant is heb ik daar toch, in de afgelopen jaren, rond de 8k per jaar op weg getrapt.
Het maakt eigenlijk niet uit in welke situatie of op welk frame je rijd als je maar begint te realiseren dat een actievere houding aan de basis ligt.
Neemt niet weg dat het frame wel bij je moet passen.
Internet staat vol met sites over welke maten overheen komen met jouw dimensies.
Denk daarbij niet alleen aan lengte en bbl, maar ook aan schouderbreedte, armlengte en romphoogte.
Actief zoals dit dus.
Afbeelding
:lol:
Laatst gewijzigd door hansdegebruiker op wo 14 oktober 2015, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
GiantRocket
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 10:39
Mijn mountainbike: Giant XTC Advanced SL 650b 2016

Het naar beneden drukken van de schouders lukt alleen als je goed op de fiets zit. De hoek tussen je schouders en romp is het beste wanneer deze ca 90 graden is (liefst bij een actieve houding). Bij de huidige foto's lijkt deze hoek zelfs kleiner dan 90 graden, wat niet ideaal is.

Mijn tip: Laat een bikefit doen en modder zelf niet verder aan. Dan kan diegene kijken naar alle facetten van je houding en ook je klachten meenemen. Één van de meest complete is VeloFysics, mocht dit te ver zijn dan kan je googelen op Retul metingen. Het blijft allemaal mensen werk en dus ook bij een bikefit kan het voorkomen dat je niet 100% ideaal op een fiets zit maar bij de meeste kijken ze wel naar wat het beste bij jouw lichaam past.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Vergeet bij die fitsessie ook de stuurbreedte niet.
Een te breed stuur (en dat zie ik de laatste tijd steeds meer) kan ook voor doorhangen zorgen.
Zoals je op de laatste foto ziet rijd ik op mijn Niner met een klein stuur.
Dit zorgt voor een heel goede controle en mooie race houding.
GiantRocket
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 10:39
Mijn mountainbike: Giant XTC Advanced SL 650b 2016

Daar komt dan een stukje persoonlijke voorkeur bij kijken want ik vind het absoluut niet mooi. Ik rijd tegenwoordig weer met een breed stuur waarbij ik extreem veel controle heb (zie foto). Vandaar, laat het even goed uitzoeken en heb het ook met de fitter over je persoonlijke voorkeur!

Afbeelding
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Breder stuur kiezen, ellebogen wat verder gebogen en wat verder naar buiten laten wijzen, en je schouderbladen zakken ontspannen weer wat terug naar opzi. Nu steken je schouderbladen wat uit naar omhoog.

Als je op de juiste maat fiets zit zou je nog met een oefentherapeut kunnen kijken naar je fietshouding en die evt corrigeren naar een meer ontspannen zit, icm (versterkende) oefeningen voor nek/rug/schouders.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Rolandz
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 7 juli 2014, 15:57
Mijn mountainbike: Bottecchia Stelvio 650B

@hansdegebruiker;

Ondanks dat je aangeeft dat de frame eigenlijks te klein is heb ik even met de foto's van ons zitten stoeien.
Wat opvalt is dat jouw zadel hoger staat dan het stuur. Terwijl die van mijn nagenoeg de zelfde hoogte heeft als het stuur.
Ook lijkt het er op dat jouw zithoek rechter is dan de mijn.
Wat mij het meest opvalt is, dat als ik een loodlijn vanaf de schouder recht naar beneden trek. Die van jou veel dichter bij het stuur uit komt, terwijl die van mij veel verder naar achteren is gelegen.
De foto's spreken voor zich.

Afbeelding

Afbeelding

Zelf zou ik denk als je de stuur verder na achter zou kunnen verplaatsen (wat dus niet mogelijk is). Wordt mijn zithoek rechter en daarmee komt mijn hele lichaamshouding in positieve zin anders te staan. Nu lijkt het er op dat de armen best wel veel gewicht van het bovenlichaam moet opvangen. Zelf begin ik te vermoeden dat de geometrie van deze fietst niet helemaal bij mij past. Kon misschien weleens een dure leer moment worden.
Dit alles voor wat het waard is. Want misschien kan ik hier helemaal wel niks mee.
Plaats reactie