Terugval onderbreking duurtraining

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MARI0
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: di 4 augustus 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Cannondale F29 4 -2014

Om maar meteen met de vraag te beginnen:
Hoe "schadelijk" is het als je een tijdje geen duurtrainingen doet?

Ik wil in 2016 MTB wedstrijden wil gaan rijden, focus op de kortere XC wesdtrijden.
Momenteel ben ik al 9 maanden bezig met gestructureerd (vind ik :wink: ) trainen.
Hopelijk sta ik dan na 1,5 jaar enigszins competitief aan de start (heb al een licentie etc.)

Ik zit momenteel aan 8 tot 10 trainingsuren in de week waarvan toch wel 50% duurtraining (3+ uur D1) op de weg.
Dit alles naast 2x in de week ehh... voetbal... vies woord hier schijnbaar, ik weet het.

Planmatig wil het wel eens voorkomen weinig tijd is voor sport. Gezin/werk, je kent het.
Dan komt het voor dat er 14 dagen geen duurtrainingen gedaan worden maar vooral korte en intensieve activiteiten (voetbal of sprintjes/intervalletjes of de MTB).
Dus niet langer dan 1 tot 1,5 uur, maar wel enkele malen per week. In totaal mss 5 uur training in de week incl voetbal.
Dit jaar is het 3 keer voorgekomen.

Nu begrijp ik het verhaal achter supercompensatie bij krachtsinspanningen en het verlies aan kracht wanneer er niet getraind wordt.

Maar hoe zit dat met je duurvermogen.
Dus: Hoe "schadelijk" is het als je een tijdje geen duurtrainingen doet?
Ik kan er namelijk redelijk van balen dat het "schema" onderbroken wordt.
Uiteraard besef dat ik geen prof ben en dat ik, als hobby-biker, niet te veel moet willen (ook geen voetbal ernaast) :-D
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Je geeft zelf aan dat het planmatig al wel voorkomt. Wat merk je daarvan als je de duurtrainingen weer oppakt? Gaan die merkbaar moeilijker?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MARI0
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: di 4 augustus 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Cannondale F29 4 -2014

Na zo'n periode van bv 2-3 weken zonder duurtrainingen moet ik toch weer wat "opstarten".
Ik raak iets sneller leeg en het herstel gaat iets minder snel.
Als ik na de onderbreking door zou gaan met waar ik gebleven was zou ik mezelf toch overtrainen denk ik.
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Volgens mij is het juist wel goed om een tijdje je geplande duurtraining te laten staan. Ik plan ze meestal in blokken aan elkaar. Voor bijvoorbeeld een marathon. Als ik een tijdje geen wedstrijden heb probeer ik aan mijn duur te werken. Tussen wedstrijden door is het enkel intensief waar ik mee bezig ben. Op die manier probeer ik het lichaam te prikkelen.

Elke week op donderdag een duurrit van 4 uur is op een gegeven moment niet meer genoeg om je lichaam die prikkel te geven die je wilt. wat het oplevert is onderhoud. En ik wil geen duurtraining doen om het te onderhouden maar om er beter van te worden. Daarom ook de blokken. Als je weet dat je wat meer tijd hebt, plan je meer duur. Niet hersteld van een duurtraining opnieuw duurtrainen is niet zo spannend (ervaar ik) Na een uur of 2 loopt het motortje warm en zou ik weer met 45 km/h over een dijk kunnen knallen.

Dus probeer je lichaam te prikkelen door elke week wat anders te doen en niet in hetzelfde patroon te vallen. Het is dus wel goed dat je soms 2 á 3 weken geen lange training hebt. Vergeet het echter niet helemaal want dan ga je het helemaal kwijtraken.

Ik ervaar andere sporten naast het trainen als hinderlijk. Voetbal heeft niet echt een meerwaarde voor specifieke kracht en uithoudingsvermogen. Wel aan balans en stabiliteit op je benen.

Ik heb jaren gevoetbald, veel getraind maar ben sinds ik wedstrijden fiets veel, veel fitter!
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Als je trouwens nu al traint voor 2016 ben je er wel erg vroeg bij. van die 50 % duurtraining zou ik wat meer maken. Waar heb je de intensiteit nu immers voor nodig? Met voetbal houd je genoeg intensiteit overgens ;).
Gebruikersavatar
MARI0
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: di 4 augustus 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Cannondale F29 4 -2014

Bedankt voor de tips. De blokken ben ik inderdaad ook van overtuigd ja.
Ik wil graag rustig aan, zonder blessures en al te grote financiële uitgave's groeien richting een serieus niveau.
Ik geloof niet dat iemand (ik dus) met 0 fietservaring en fietssouplesse etc met 1 jaar training leuk mee kan doen met de wedstrijden.
Met de 2 MTB marathons en regionale crossjes dit jaar eindigde ik bij de bovenste 40% maar ik voel dat ik zeker stappen kan maken.
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

je kunt pas leuk meedoen aan wedstrijden als je wedstrijden fietst. Met andere woorden, je wordt een stuk beter door wedstrijden te gaan fietsen ipv al dat getrain. Training is je basis maar soms heb je prikkels nodig, wedstrijden geven je die.

Niet zo bang zijn maar gewoon gas er op!
Gebruikersavatar
MARI0
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: di 4 augustus 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Cannondale F29 4 -2014

Glenn-biker schreef:Niet zo bang zijn maar gewoon gas er op!
Haha daar heb je helemaal gelijk in!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik zou mij er niet zo druk om maken. Op de mtb ben ik een recreant maar heb 20 jaar lange afstanden gelopen. Mijn beste tijden waren vaak na periodes waarin ik minder getraind had. Zoals hierboven ook al gesteld is, met trainen leg je een basis.
Plaats reactie