Training-afvallen-conditie

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
eastwoodbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 29 juli 2012, 10:46
Mijn mountainbike: Specialized Camber Comp 2016

Tips aub

Ik ben 1.92 en weeg 117 kg.

Ik fiets gemiddeld zo'n 120-140 km per week, gecombineerd op de weg en in het bos (Dorst-cadetten-meerberg en LDD).

Volgens de standaard berekening zit mijn ideale hartslag voor duurtraining tussen de 150-155. Maar ik merk tijdens het fietsen dat ik dit langzaam vind en liever iets harder fiets en op 160-165 uitkom. (Weg).

Ik gebruik nu een trainingsprogramma voor MTB transalp (10 weken 4 trainingen per week).

Waar moet ik op letten? Voeding? halfvolle chocomel na het fietsen?
Drink nu alleen water tijdens het fietsen tochten van 1 uur en DT van 4 tot 5 uur.
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

Interval training doe je dat ook?

Wat vaak ook helpt is 6 keer per dag kleine porties eten dit zorgt ervoor dat je spijsvertering optimaal werkt. Eet dan om de 2 uur iets. Hierdoor val je meestal ook al af. Ook is het belangrijk om te zorgen dat je minimaal 2 tot 3 liter water per dag drinkt. Tijdens fietsen kan het een liter per uur zijn. Eet ook genoeg groenten en 3 tot 4 stuks fruit en 6 tot 8 boterhammen. Als hersteldrank werkt chocomelkt inderdaad goed.
jeffreyh1984
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: za 17 januari 2015, 19:35
Mijn mountainbike: Cube Acid 29" 2015 blue/red.

Wat is je doel? En waarom zou je chocolademelk na het fietsen willen drinken? Om je spierglycogeen gelijk aan te vullen? Zou in het geval van jouw doel, afvallen, zinloos en vooral zonde zijn van je training. Neem dan liever een banaan. Als je een dag nadat je gesport hebt niet weer intensief gaat trainen vult je lichaam je glycogeen niveau gedurende de dag ook gewoon aan. Elke koolhydraat die je dan eet wordt niet gelijk omgezet in vet omdat je je spieren en lever al vol hebt lopen pompen met chocolademelk ;)

Bij een lagere hartslag (60%) verbrand je 50% koolhydraten en 50% vet. Schroef je de intensiteit wat omhoog (60-85%) dan zul je ongeveer 75% koolhydraten en 25% vet verbranden, maar uiteraard ook (veel) meer calorieën! Je moet met een lage intensiteit dus langer fietsen om hetzelfde aantal calorieën te verbranden. Uiteraard hou je sporten met een lage intensiteit langer vol.
Op zoek naar een mooie hardtail? http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0&t=122378" onclick="window.open(this.href);return false;
eastwoodbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 29 juli 2012, 10:46
Mijn mountainbike: Specialized Camber Comp 2016

Ik doe ook interval training

Hieronder link met schema
http://www.vasasport.nl/data/bike/downl ... ansalp.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Waarom chocomel, 1 glas halfvolle chocomelk word geadviseerd als goed Hersteldrank, tip van het forum hier en van mijn jiu jitsu van vroeger. Bananen ben ik allergisch voor :o .

Mijn doel is uiteraard afvallen en mijn conditie opkrikken! Heb volgens mij een goede conditie voor mijn postuur maar het altijd beter. En ik wil langer op stoemp vermogen kunnen knallen.

Heb mezelf als doel gestes om volgend haar de RDHF te gaan fietsen.
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

Een andere optie is een inspanning test doen om je echte hartslag zones te bepalen. Echter is dit een redelijke uitgave...

Net je schema gelezen best pittig en goed gevarieerd.

Uit mijn ervaring is gebleken dat je wel goed naar je lichaam moet luisteren...
Maikelvw
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: do 23 juni 2011, 22:38
Mijn mountainbike: S-works 650B

crankstel schreef:Een andere optie is een inspanning test doen om je echte hartslag zones te bepalen. Echter is dit een redelijke uitgave...

Net je schema gelezen best pittig en goed gevarieerd.

Uit mijn ervaring is gebleken dat je wel goed naar je lichaam moet luisteren...
Dat valt toch wel mee? voor ronde de 75 euro kan je al een goede test krijgen.

Mocht je het op gevoel willen blijven doen probeer dan vooraf te bepalen wat je gaat doen, dus bv dinsdag Interval Donderdag korte duur training en in het weekend een goede duurtraining (lage hartslag).

Wat voor mij help (wil dus niet zeggen dat dit voor jou ook werkt) is om op zaterdag lekker op de weg te gaan rijden met een lage hartslag. neem zowel sportdrank als water mee en wissel dit af. en blijf eten al is het maar een stroopwafel per uur. zo kan je de duurtrainingen ook steeds een beetje langer maken.
eastwoodbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 29 juli 2012, 10:46
Mijn mountainbike: Specialized Camber Comp 2016

Het trainingsschema wat ik nu volg werkt op dit principe. 2 keer per week op de weg 2 keer per week in het bos. Duurttraining, interval en Hersteltraining.

Ik fiets nu op de mbt 27 gem op de weg, race 31. Op hartslag 155-165.

In het bos gem. 21 km (LDD en dorst)

Kan ik op deze manier zowel mijn duurconditie als explosiviteitconditie(versnellen snel herstellen en weer kunnen versnellen) verbeteren. Heb vorig jaar insanity gedaan(4maanden) en van jan tot maart dit jaar 2 keer in de week spinning.
Martinezz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 247
Lid geworden op: za 19 juli 2014, 18:00
Mijn mountainbike: Bianchi Methanol sx 29.5

Na je training is het beter voor het herstel een groot glas karnemelk te drinken plus een banaan als je wilt afvallen.

Wat iemand eet ook zei eet groenten bij je maaltijden tomaat, sla, bij kleine maaltijden, grote maaltijden maakt niet uit welke groenten. Fruit let op eet niet te veel bananen en appels ze bevatten bijna alleen maar suikers, grape fruit en sinaasappels kan geen kwaad om meer van te eten.
Maikelvw
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: do 23 juni 2011, 22:38
Mijn mountainbike: S-works 650B

eastwoodbiker schreef:Het trainingsschema wat ik nu volg werkt op dit principe. 2 keer per week op de weg 2 keer per week in het bos. Duurttraining, interval en Hersteltraining.

Ik fiets nu op de mbt 27 gem op de weg, race 31. Op hartslag 155-165.

In het bos gem. 21 km (LDD en dorst)

Kan ik op deze manier zowel mijn duurconditie als explosiviteitconditie(versnellen snel herstellen en weer kunnen versnellen) verbeteren. Heb vorig jaar insanity gedaan(4maanden) en van jan tot maart dit jaar 2 keer in de week spinning.
Van Spinnen heb ik niet echt het idee dat je daar beter van gaat fietsen of van gaat afvallen.
Dan ben je op de goede weg, nu je voeding goed in de gaten houden. Ik track mijn inname met my fitnesspall.
Tweemeter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 18 november 2010, 21:39
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2011
Contacteer:

eastwoodbiker schreef:Het trainingsschema wat ik nu volg werkt op dit principe. 2 keer per week op de weg 2 keer per week in het bos. Duurttraining, interval en Hersteltraining.

Ik fiets nu op de mbt 27 gem op de weg, race 31. Op hartslag 155-165.
Met welke hartslag doe je je herstel en duurtrainingen?
Tweemeter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 18 november 2010, 21:39
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2011
Contacteer:

Sorry, dat had je al gezegd:
"Volgens de standaard berekening zit mijn ideale hartslag voor duurtraining tussen de 150-155. Maar ik merk tijdens het fietsen dat ik dit langzaam vind en liever iets harder fiets en op 160-165 uitkom. (Weg)."

Ik weet niet welke standaard berekening je bedoelt maar naar mijn mening is dit geen duurtraining. Bij een duurtraining zou je hartslag veeeeel lager moeten zijn (onder de 140).
eastwoodbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 29 juli 2012, 10:46
Mijn mountainbike: Specialized Camber Comp 2016

http://www.wielersportinfo.nl/duurtraining.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Tweemeter ik zie wat ik verkeerd doe, ik hanteer de aenerobe drempel ipv de aerobe drempel. :-?

haahaha mooi afgelopen twee weken dus duurtrainingen van 2 en 3 uur op hoge hartslag gefietst
Gebruikersavatar
Bushwackert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 16:15
Mijn mountainbike: 1000%

Eet om je training heen, dus voor training meer koolhydraten, en na training meer eiwit.
Van eiwit blijf je ook langer verzadigd.
En zo zijn er nog een heleboel tips, maar deze is echt goed :-q

En eet idd vaak, kleine porties
'Be like water my friend'
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 753
Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

Je wilt afvallen?
Minder eten en vooral minder suikers nuttigen heeft bij mij erg goed uitgepakt. Ipv bijvoorbeeld cruslie als ontbijt, eet ik tegenwoordig havermout (google op overnight oats) met (volle griekse) yoghurt eten, van 6 tot 8 boterhammen terug naar 4 per dag en s'avonds één maal een normale maaltijd opscheppen.
Meer sporten helpt niet als je daarna weer meer gaat eten omdat je trek hebt. Stil trek met fruit (banaan, appel, druiven) en niet met brood ofzo. Ik eet ongeveer 4 stuks fruit per dag.

Lees wat over geraffineerde suikers en je begrijpt waarom je die beter kunt skippen.
Tweemeter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 18 november 2010, 21:39
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2011
Contacteer:

Op zich ziet het schema er wel goed uit. De trainingen met intensiteit "DT1" (ongeveer de helft van het totaal) zou je naar mijn mening allemaal met een hartslag van max. 140 moeten doen. In het begin zal je zien dat je wordt ingehaald door oma's op electrische fietsen, je zal denk ik tot onder de 25km per uur zakken, lekker belangrijk. Als het goed is zal je merken dat je snelheid (bij gelijke hartslag) uiteindelijk omhoog gaat. Die trainingen op lage intensiteit vormen de basis. En omdat je vier keer per week traint is het belagrijk dat niet alles op die (te) hoge intensiteit gebeurt, dat breekt je uiteindelijk op.
Plaats reactie