Wat zegt mijn gemiddelde hartslag over mijn conditie

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dat is sowieso zinvol advies :lol: !
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Okay. Dat is een duidelijk verhaal.
Ik ben niet op zoek naar een top conditie hoor. Ik draag normaliter geen hartslag band en neem ook nooit gay-pee-ass mee op pad in Nederland. Maar nu ik in het buitenland rij in mijn uppie wil ik letterlijk en figuurlijk wel de vinger aan de pols houden.
Nu had ik voor het eerst een complete set data en dacht; hey, eens kijken of dit mij iets kan vertellen over mijn huidige staat van conditie.

De hartslag band ga ik vaker gebruiken, aangezien ik ADHD heb is doseren niet mijn beste vak. En als ik onder die maximale HF blijf kan ik het behoorlijk lang vol houden.

Mijn absolute maximum ligt geloof ik op 188bpm. Hoger heb ik hem nog nooit gezien, ook niet tijdens een aantal maanden revalideren met fysio fitness.

Dus ik zal eens gaan rekenen waar ik mijn polar op moet gaan instellen. Gisteren stond hij op alarm boven de 173 en hij is alleen af gegaan tijdens het einde van de steilste klimmen waar ik geen lichtere verzetten meer over had.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Wat was die vuistregel ook weer? Je maximum hartslag is 220-je leeftijd? Zou in jouw -en mijn geval- 184 zijn. Ik weet zeker dat ik daarboven kom, eerder 192, maar wat zegt dat? Ja, dat-ie het doet :lol: .
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
allardberends
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 6 oktober 2010, 15:39

d1 (=herstel) 93-111
d2 112-130
d3 131-148
d4 149-167
d5 167-max

Fiets dus grootste gedeelte tussen HF 125/140, dat levert meeste effect op voor verbetering conditie
Rij af en toe, eerste weken/maanden, blokjes van twee of driemaal rond de 150 voor minuut of tien met daartussen helft van de tijd van intensievere blok in D2(dus 10"intensief, 5"rust 10 intensief etc). Dit laatste breidt je uit naar drie of vier blokjes en dan steeds wat langer. Probeer éénmaal in de week een lang training te doen in D2/3, die je iedere keer iets langer maakt
Soms gewoon een heuvel opknallen kan geen kwaad, sterker nog dat helpt maar niet altijd en niet te lang.
Simpele trainingsaanpak die je conditie verbetert
Laatst gewijzigd door allardberends op do 13 augustus 2015, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dus eigenlijk zeg je ook: vaker op de fiets zitten, niet alleen in het weekend. Tipje: als je kunt fietsen naar je werk: doen. Prima voor de basis!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik zal die 1.5 minuut naar mijn werk meepakken dan, hahaha :D


Vaak fietsen zit er momenteel gewoon niet in voor mij. Misschien dat ik over een jaartje weer wat meer ruimte heb maar momenteel zit de agenda barstens vol elke week...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dan moet je misschien gewoon lekker blij zijn met de conditie die je nu hebt :-q ! Zo slecht is-ie niet. Heb je lekker gefietst? Ja? Nou dan :bier: !
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Leuk die theorieën over max hf.
Klopt statistisch gezien misschien echter meten is weten.
Ik haal met mijn bijna 50 de 186 dus kan Patrick misschien nog hoger uitkomen.
Je hebt de gear in huis dus nu maar lekker gericht en bewust trainen.
Heb zelf ook al een heel leven adhd en fietsen maakt me erg rustig.
Probleem wat ik wel ondervind is dat het soms wel eens teveel kan zijn en er dan grenzen worden overschreden.
Resulteerde bij mij soms in blessures en dwaze duikelingen door overmoeidheid.
Dus let ook goed op herstel en voldoende rust.
Ik vind intervaltrainingen altijd heel lekker en dat is ook nog eens goed voor je vo2 max.
Ook mooie training als je weinig tijd hebt.

Maar een saaie duurtraining lijkt vervelend, echter bedenk ik me dan altijd wat het me op de lange termijn opleverd zodat ik toch gemotiveerd blijf.
Ook altijd leuke ritten om te mijmeren over allerlei zaken die je bezig houden.
allardberends
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 6 oktober 2010, 15:39

Hans
Trainen voor hogere max is minst effectieve manier van trainingsarbeid.... Winst die je daar kan halen is miniem
Zorgen voor brede basis en dus je drempel verhogen (van aerobe naar an-aerobe) is meest effectief
maar misschien bedoelen we hetzelfde.

Patrick
ook als fietsen beperkt blijft tot tweemaal per week in weekend kan je de trainingen verschillend maken. Een keer blokjes intervallen en de andere een langere duur in D2/3
Het levert je het meeste effect op. Als je dat niet zo heel veel inetresseert zou ik gewoon lekker zonder welke meter dan ook tweemaal in de week gaan fietsen en zorgen dat je heel blijft :-q
Tweemeter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 18 november 2010, 21:39
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2011
Contacteer:

allardberends schreef:d1 (=herstel) 93-111
d2 112-130
d3 131-148
d4 149-167
d5 167-max
Wanneer je op internet of in andere topics op zoekgaan naar meer informatie let dan goed op dat niet overal dezelfde termen worden gebruikt om de zone's aan te duiden.

Ipv D1-D2-D3-D4-D5 zie je ook regelmatig H (herstel)-D1-D2-D3-W (weerstand). Het is zonde om door een misverstand in de verkeerde zone te trainen.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Patrick_V schreef:De hartslag band ga ik vaker gebruiken, aangezien ik ADHD heb is doseren niet mijn beste vak. En als ik onder die maximale HF blijf kan ik het behoorlijk lang vol houden.
Op een hartslagmeter letten lukte mij totaal niet. Maar ik ben dan ook een ADHD'er met de aandachtsspanne van een demente kiwi en het energie niveau van een Jack Russel die net aan de gekke 5 minuten is begonnen. Ben al eens een sloot ingedoken toen ik uitprobeerde hoe snel ik kon swipen op zo'n Garmin met touchscreen. Gaat dat jou beter af?
Het is hier geen ponykamp!
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

@allardberends

Had mijn verhaal geschreven als reactie op Patrick zijn verhaal.
Adhd en geen tijd om te trainen.
Er zijn zoveel hem voor gegaan hier op het forum met vragen over conditie en uithoudingsvermogen in een beperkte agenda.
Dan gaan adviseren om lange duurtrainingen te doen word toch niet opgepakt.
Om dan nog zoveel mogelijk uit de beperkte tijd te halen is die zo effectief mogelijk te gebruiken.
Interval en kracht zijn nu eenmaal trainingen die wat minder tijd vergen.
Ook leuk en minder tijdrovend is techniek trainen.

Kleine tip nog aan Patrick.
Je kunt ook met een flinke omweg naar je werk trappen.
Is misschien geen vergelijk maar ik woon 20 km van mijn werk en zorg altijd dat er (als ik weer thuiskom) er minimaal 70 op het tellertje staan.
Daarnaast zou je gewoon lekker vroeg kunnen opstaan rondje draaien en dan thuis douchen voor te gaan werken.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

hansdegebruiker schreef:Dan gaan adviseren om lange duurtrainingen te doen word toch niet opgepakt.
Om dan nog zoveel mogelijk uit de beperkte tijd te halen is die zo effectief mogelijk te gebruiken.
Alle boekjes vertellen je dat je urenlang traag moet fietsen, maar volgens mij geldt dat als je de rest van de dag geen fluit uitvoert.
Of zit er werkelijk verschil tussen hartslag 120 op de fiets, en hartslag 120 bij het wandelen?
Ik combineer intervaltraining met een actieve levensstijl. Voor mij werkt het prima, heb een kracht en uithoudingsvermogen waar velen lang voor moeten trainen, zonder dat ik ooit een D1 training heb afgewerkt.
Het is hier geen ponykamp!
Thunder Bart
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 16 augustus 2015, 14:49

Hallo,

Ik heb even het topic doorgelezen, en natuurlijk zijn er al veel nuttige dingen gezegd. Maar 1 ding wat ik nog mis naar aanleiding van de openingspost is dat je je conditie op een hartslagmeter ook kunt afzien aan hoe snel je herstelt. Maximale hartslagen zijn allemaal persoonlijk en je gemiddelde is bij een goede conditie vaak wel wat lager maar dus ook afhankelijk van je max., echter kun je het dus ook zien aan je herstelvermogen. Als na een sprintje of een klimmetje je hartslag weer snel daalt betekend dat over het algemeen dat je een goed conditie hebt en als het heel lang duurt voordat je hartslag weer gedaald is, is je conditie vaak ook wat minder goed. Dit is natuurlijk niet helemaal met getallen te bepalen maar als je lang genoeg met een hartslagmeter hebt gereden weet je wel wat snel en langzaam dalen is :wink:

gr.
Starling MurMur - Kona Honzo ST - Planet-X Tempest - Rose the Bruce

Rider and Photographer for mtboffcamber | www.mtboffcamber.nl
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Snel dalen goede conditie.
Langzaam dalen slechtere conditie.
Heb een commentator ooit eens horen zeggen dat Bauke Mollema zijn hf in 16sec daalt als hij stopt met bv volle bak naar boven en rustig verder trapt.

http://www.runinfo.nl/herstelhartslag.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat je HF na een inspanning nog veel meer info bevat beschrijft dit artikel
https://www.leontien.nl/artikel/1424/le ... tomen.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie