Wat zegt mijn gemiddelde hartslag over mijn conditie

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
M1983
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Aspect 910

Patrick_V schreef:Okay. Dat is een duidelijk verhaal.
Ik ben niet op zoek naar een top conditie hoor. Ik draag normaliter geen hartslag band en neem ook nooit gay-pee-ass mee op pad in Nederland. Maar nu ik in het buitenland rij in mijn uppie wil ik letterlijk en figuurlijk wel de vinger aan de pols houden.
Nu had ik voor het eerst een complete set data en dacht; hey, eens kijken of dit mij iets kan vertellen over mijn huidige staat van conditie.

De hartslag band ga ik vaker gebruiken, aangezien ik ADHD heb is doseren niet mijn beste vak. En als ik onder die maximale HF blijf kan ik het behoorlijk lang vol houden.

Mijn absolute maximum ligt geloof ik op 188bpm. Hoger heb ik hem nog nooit gezien, ook niet tijdens een aantal maanden revalideren met fysio fitness.

Dus ik zal eens gaan rekenen waar ik mijn polar op moet gaan instellen. Gisteren stond hij op alarm boven de 173 en hij is alleen af gegaan tijdens het einde van de steilste klimmen waar ik geen lichtere verzetten meer over had.
Zeker vaker gebruiken die hartslagband. Al is het alleen maar om je data gewoon te loggen, dan kun je het altijd nog eens terugkijken en zien of je veranderingen ziet.

Met een hartslagmeter kun je gerichter trainen.
Hans postte de link van http://www.runinfo.nl" onclick="window.open(this.href);return false; al, deze heeft ook nog een broertje http://www.wielersportinfo.nl" onclick="window.open(this.href);return false; met daarin een stukje gericht op de MTB.
Verdiep je eens in het trainen met een hartslagmeter en ga aan de slag met een trainingsschema. (Die kun je zelf maken op die sites).
Pin je er niet te vast op maar gebruik het als een leidraad. Mij helpt het om ondanks een volle agenda toch gericht te trainen en ik maak nog altijd progressie. Dat komt het plezier ten goede bij mij. En plezier is toch het belangrijkste!
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Thunder Bart schreef:Hallo,

Ik heb even het topic doorgelezen, en natuurlijk zijn er al veel nuttige dingen gezegd. Maar 1 ding wat ik nog mis naar aanleiding van de openingspost is dat je je conditie op een hartslagmeter ook kunt afzien aan hoe snel je herstelt. Maximale hartslagen zijn allemaal persoonlijk en je gemiddelde is bij een goede conditie vaak wel wat lager maar dus ook afhankelijk van je max., echter kun je het dus ook zien aan je herstelvermogen. Als na een sprintje of een klimmetje je hartslag weer snel daalt betekend dat over het algemeen dat je een goed conditie hebt en als het heel lang duurt voordat je hartslag weer gedaald is, is je conditie vaak ook wat minder goed. Dit is natuurlijk niet helemaal met getallen te bepalen maar als je lang genoeg met een hartslagmeter hebt gereden weet je wel wat snel en langzaam dalen is :wink:

gr.
Dit zeggen ze op het voetbalveld inderdaad. Mijn inziens niets met een goede conditie of niet te maken. Waar je het over hebt is over hoe snel lactaat verwerkt wordt door je lichaam zodat je sneller herstelt. Begin dit seizoen was dat bij mij dramatisch. Maar trainde elke week gemiddeld 10 tot 15 uur, in lagere zone's zonder af en toe intensief te gaan. Heb ik dan een slechte conditie? Uh-Uh.

Dit zijn voetbal verhalen. Dit moet het laatste topje van je training naar een race of evenement zijn. En je traint het door weerstand trainingen te doen (niet leuk), of wedstrijden te fietsen. Vooral criteriums en xc races maken je tot een herstel monster.

On.
Met een beperkte trainingsduur zou je niet moeten nuilen over "trainen" maar gewoon lekker gaan fietsen en je geen zorgen maken of je beter wordt of niet. Dat wordt je namelijk niet met 1 keer in de week fietsen.
Adviezen zijn allemaal al gegeven. Al adviseer ik persoonlijk om als je een beperkte trainingsduur hebt, bijvoorbeeld 6 uur, wat meer in zone's d2/d3 te trainen. Vetverbranding trainen heeft tijd nodig, die heb je niet, dus je kunt beter goed worden in vet/koolhydraat verbranding en hier zo hard mogelijk op gaan.

Anaerobe, weerstand & vo2max intervallen zou ik als recreatieve fietser helemaal niet doen. Is niet leuk en doet erg veel pijn als je het goed uitvoert, ik kon soms na enkele van deze trainingen niet eens meer op mijn benen staan. Heeft niets te maken met lekker fietsen...
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Glenn-biker schreef:En je traint het door weerstand trainingen te doen (niet leuk), of wedstrijden te fietsen. Vooral criteriums en xc races maken je tot een herstel monster.
Weerstandstraining niet leuk? Ik heb een enorme smile als ik mezelf te pleuris sprint op een BMX baantje :-q
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Even voor de duidelijkheid, ik heb weinig tot geen ambities om serieus te gaan trainen omdat ik, in de tijd die ik heb, liever lol maak!
Ik was gewoon nieuwsgierig en heb veel nuttige informatie gehad hier, top!!
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Qprs schreef:
Glenn-biker schreef:En je traint het door weerstand trainingen te doen (niet leuk), of wedstrijden te fietsen. Vooral criteriums en xc races maken je tot een herstel monster.
Weerstandstraining niet leuk? Ik heb een enorme smile als ik mezelf te pleuris sprint op een BMX baantje :-q
Wel en niet leuk indeed.
Vooral tijdens een wedstrijd.
Compleet los op je machine dat alles zeer begint te doen en je hart uit je borst lijkt te klappen.
Nog een sprintje en nog 1 en nog 1 (help waarneer is het over).
Juichend publiek zorgt voor toch nog wat energie en dan voel je die pijn niet meer, ga je nog een keer plat op je stuur weer naar die 40 op het rechte stuk.
Met benen als kauwgom op de pedalen jezelf door de bochten trekkend.
Omhoog staan en rollend over die kleine hobbels dan weer laag in het zadel naar achter met je kin op het stuur, machine plat in de bocht, bekken naar de uitgang gedraaid, druk op je voorwiel dan weer omhoog staan en weer stampen.
Losjes door die zandstrook, hard naar beneden, stoempen omhoog.

Dan eindelijk de finish en gedaan is de race, uithijgen en uitslag checken.
Ineens is de pijn weg en groeit de trots op je prestatie en geniet je in de afterparty.
Heerlijk dat mountainbiken.
Laatst gewijzigd door hansdegebruiker op vr 21 augustus 2015, 15:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Qprs schreef:
Glenn-biker schreef:En je traint het door weerstand trainingen te doen (niet leuk), of wedstrijden te fietsen. Vooral criteriums en xc races maken je tot een herstel monster.
Weerstandstraining niet leuk? Ik heb een enorme smile als ik mezelf te pleuris sprint op een BMX baantje :-q
Mits het een lach is die veroorzaakt wordt door hevig interne pijn en lactaat dat je in je vingers voelt stromen. Anders ga je niet diep genoeg voor een weerstand training.

Sprinten is wat anders dan weerstand trainen :(( .
Gebruikersavatar
SenV2312
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 335
Lid geworden op: wo 6 januari 2010, 12:04
Mijn mountainbike: Kingdom Vendetta X2 & Bionicon Edison 2009
Contacteer:

Interessant onderwerp. Sinds kort heb ik ook een hartslagmeter. Waar ik daarvoor alleen keek naar mijn uiteindelijke gemiddelde kijk ik nu wat mijn hart heeft gedaan. Inmiddels weet ik mijn hartslag in rust, mijn max en mijn omslagpunt. Maar daar moet ik het helaas bij laten. Wat de verschillende zones betreft ben ik (nog) compleet een leek. Ik fiets het liefst boven de 85% van mijn max. Dan heb ik het gevoel iet gedaan te hebben. Laatst geprobeerd tussen de 65% en 75% (volgens mij de zone waar je vet verbrandt) te fietsen maar dat gaat echt te langzaam en heb na het fietsen totaal geen voldaan gevoel. Ook weet ik inmiddels (wist het eigenlijk al) dat mijn benen totaal los staan van mijn hart. Vandaag een rondje gedaan waar mijn benen zeiden van je hebt het goed gedaan, maar mijn hart totaal niet onder de indruk was. Terwijl eergisteren een zelfde soort rondje het tegenovergestelde was – hogere hartslag, lager gemiddelde, meer calorieën maar minder km’s en hm’s . En dat is wat ik niet begrijp. Mijn gevoel zegt mij vaak wat anders dan wat mijn hart verteld…vreemd…heb nog veel te leren…
Laatst gewijzigd door SenV2312 op vr 21 augustus 2015, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Het is vooral leren investeren.
Sporten met het doel tot groei is een wetenschap.
Internet staat er vol mee.
Maar investeren, goed doseren en periodiseren levert daadwerkelijk wat op als je dat wil.
Wat je investeert is enkel tijd.
Tijd in training.
Tijd in rust en herstel.
Tijd in groeiende kracht en uithoudingsvermogen.
Verdeel je tijd en energie wijs en word sneller dan ooit tevoren.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Patrick_V schreef:Is er niks tussen een niks zeggend antwoord en een sport-medische keuring in die op basis van deze gegevens iets kan zeggen volgens jou? Dat is wel jammer :cry:
Daar zit zeker wel wat tussen.
sintesibiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: di 3 mei 2011, 11:07
Mijn mountainbike: Trek 8500 650B

Beste SenV2312,

Als je het een maand of 2 volhoudt op 65-75% van je max hartslag te fietsen, zal je zien dat je gemiddelde snelheid omhoog vliegt en dat je na een tijdje net zo hard gaat als nu op 90% van je max hartslag.

Ik heb het ook zo gedaan en rij nu gemiddeld 30 op mn racer @130 bpm, bij een max van 189. Daarmee heb je een brede basis om op verder te bouwen.

Het is in het begin ff slikken als je na een ritje van 2 uur thuis komt met een gem van 23, maar later volgt echt een beloning!
Plaats reactie