Mountainbike technieken

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
hag.peters
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 16 april 2012, 12:36
Mijn mountainbike: Specialized Epic S-Works
Contacteer:

Voor het aanleren van de mountainbike technieken is de praktijk nog altijd de beste leermeester. Maar soms is het toch wel handig om een naslagwerk te kunnen raadplegen wat nu de beste techniek is. Iedereen weet dat je in een afdaling niet roekeloos met je voorrem moet gaan remmen, maar om deze dan helemaal niet te gebruiken is natuurlijk ook niet zo slim, 70% van je remkracht komt immers uit je voorrem.
Op de site van http://www.mtbcollege.nl heb ik onder technieken de meeste voorkomende basistechnieken van het mountainbiken beschreven, klimmen, dalen, bochten, remmen en obstakels. Binnenkort ga ik ook nog meer foto's en ook video's hier aan toe voegen.
Nu wil ik even een balletje in de lucht gooien om te kijken of er nog behoefte is aan beschrijvingen van andere technieken. Denk hierbij aan hoe door los zand te rijden tot het nemen van een uitdagende drop-off.
Dus mocht je graag van een bepaalde handeling meer willen weten dan laat dit even weten. Uiteraard zijn alle op en aanmerkingen welkom.
14-08-2015 Op verzoek ook de pumptrack toegevoegd.
Laatst gewijzigd door hag.peters op vr 14 augustus 2015, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
www.mtbcollege.nl Maatwerk in mountainbiken
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Rem met twee vingers en houd met de overige vingers het stuur goed vast. Indien je met alle vingers zou remmen heb je geen goede grip meer met je stuur en bestaat de kans dat deze om zou kunnen slaan bij het in aanraking komen van een steen of tak op je route. De meeste remkracht zit aan de buitenkant van je remhendels. Soms is het verstandiger om de remhendels een klein stukje naar binnen toe te verplaatsen op het stuur zodat met de wijs en middel vinger optimaal van deze remkracht gebruik kan worden gemaakt.
Waarom zou je met twee vingers moeten remmen (zodat je er minder aan je stuur hebt) wanneer je met moderne schijfremmen probleemloos de brutere alpenafdalingen met alleen een wijsvinger kunt doen?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
hag.peters
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 16 april 2012, 12:36
Mijn mountainbike: Specialized Epic S-Works
Contacteer:

@cheeta: Zoals zo vaak zijn de geleerde het hier niet allemaal over eens. Niet iedereen is in het bezit van moderne schijfremmen en soms is het wel prettig om toch wat extra druk te kunnen zetten wat met twee vingers toch makkelijker gaat. Wat ik hier vooral wil aangeven is dat je niet met vier vingers je rem handel vast moet houden omdat je dan helemaal je grip op het stuur kwijt raakt. Gelukkig zijn de moderne rem handels al zo kort dat er geen vier vingers meer op passen.
www.mtbcollege.nl Maatwerk in mountainbiken
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

hag.peters schreef:... Wat ik hier vooral wil aangeven is dat je niet met vier vingers je rem handel vast moet houden omdat je dan helemaal je grip op het stuur kwijt raakt. Gelukkig zijn de moderne rem handels al zo kort dat er geen vier vingers meer op passen.
Da's wel een beetje een open deur, nietwaar? Geef dan ook even als tip om ook vooral je duim niet te gebruiken bij het remmen :winkie: .
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
hag.peters
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 16 april 2012, 12:36
Mijn mountainbike: Specialized Epic S-Works
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef:
hag.peters schreef:... Wat ik hier vooral wil aangeven is dat je niet met vier vingers je rem handel vast moet houden omdat je dan helemaal je grip op het stuur kwijt raakt. Gelukkig zijn de moderne rem handels al zo kort dat er geen vier vingers meer op passen.
Da's wel een beetje een open deur, nietwaar? Geef dan ook even als tip om ook vooral je duim niet te gebruiken bij het remmen :winkie: .
Zou een slechte tip zijn. Zonder duim heb je namelijk helemaal geen grip meer op je stuur. :wink:
www.mtbcollege.nl Maatwerk in mountainbiken
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Daarom is het juist een goéde tip. Lees 'm nog maar eens :tong .

Flauw, ik weet het. Excuses!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
hag.peters
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 16 april 2012, 12:36
Mijn mountainbike: Specialized Epic S-Works
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef:Daarom is het juist een goéde tip. Lees 'm nog maar eens :tong .

Flauw, ik weet het. Excuses!
:-q

Dikke duim voor deze.
www.mtbcollege.nl Maatwerk in mountainbiken
Superstom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 29 juli 2011, 12:48
Mijn mountainbike: Stumperjumer Evo 2023

Ik zou in je stukje over het nemen van bochten iets explicieter zetten dat je bij het nemen van een bocht niet met je lichaam in de bocht moet gaan hangen maar juist alleen de fiets moet kantelen terwijl je je lichaam rechtop houdt.

Dit is namelijk wat heel veel mensen verkeerd doen. ze hangen in de bocht, verliezen grip, gaan remmen, verliezen nog meer grip en komen vervolgens erg langzaam de bocht uit.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Inderdaad buitenbeentje naar onder, lichaam rechtop en bike kantelen. En niet vergeten druk op de beide wielen te houden.

Als je nog met vbrake rijd is 2 vingers of zelfs 3 wel prettig soms. Met hydraulische schijven heb je aan een vinger genoeg
Laatst gewijzigd door niels.o op do 6 augustus 2015, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hag.peters
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 16 april 2012, 12:36
Mijn mountainbike: Specialized Epic S-Works
Contacteer:

Superstom schreef:Ik zou in je stukje over het nemen van bochten iets explicieter zetten dat je bij het nemen van een bocht niet met je lichaam in de bocht moet gaan hangen maar juist alleen de fiets moet kantelen terwijl je je lichaam rechtop houdt.

Dit is namelijk wat heel veel mensen verkeerd doen. ze hangen in de bocht, verliezen grip, gaan remmen, verliezen nog meer grip en komen vervolgens erg langzaam de bocht uit.
@superstorm: Bedankt voor jou response. Door je binnenste arm te strekken en je buitenste elleboog verder naar buiten te draaien gaat je fiets al kantelen. Hierdoor komt je lichaam al automatisch meer rechtop te staan. Ik zal dit wat specifieker in de beschrijving vermelden.
www.mtbcollege.nl Maatwerk in mountainbiken
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

In bochrentechniek praat je over pedalen gelijk voor de bocht, voor 90%van de bochten is de aanvalshouding gelijk aan bochthouding dus buitenbeen omlaag. Die las als verwarring voor mij
Gebruikersavatar
hag.peters
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 16 april 2012, 12:36
Mijn mountainbike: Specialized Epic S-Works
Contacteer:

niels.o schreef:In bochrentechniek praat je over pedalen gelijk voor de bocht, voor 90%van de bochten is de aanvalshouding gelijk aan bochthouding dus buitenbeen omlaag. Die las als verwarring voor mij
@Niels: Ik heb de aanvalshouding voor de bocht aangepast, hopelijk is hiermee de verwarring opgehelderd. Nog bedankt voor je input.
www.mtbcollege.nl Maatwerk in mountainbiken
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Verder voor je verhaal een dikke :-q
vrij helder voor een beginnend biker
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

hag.peters schreef:@cheeta: Zoals zo vaak zijn de geleerde het hier niet allemaal over eens. Niet iedereen is in het bezit van moderne schijfremmen en soms is het wel prettig om toch wat extra druk te kunnen zetten wat met twee vingers toch makkelijker gaat. Wat ik hier vooral wil aangeven is dat je niet met vier vingers je rem handel vast moet houden omdat je dan helemaal je grip op het stuur kwijt raakt. Gelukkig zijn de moderne rem handels al zo kort dat er geen vier vingers meer op passen.
Dat je met vier vingers op je remgreep geen grip meer op je stuur meer hebt zijn we het in ieder geval over eens. Maar ergens overheen springen waarbij je echt aan je stuur moet trekken of enthousiast door een rock garden met alleen duim, pink en ringvinger en twee vingers op de rem: veel plezier, maar dat wil met een middelvinger erbij toch echt beter...

Dat je met een V-brake wat beperkingen hebt Ok, maar met nagenoeg iedere schijfrem die niet op een bouwmarkt fiets kwam de laatste 5 jaar heb je niet meer dan 1 vinger nodig. En je advies begint toch echt expliciet met "Rem met twee vingers" alvorens het nog te detailleren "... met de wijs en middel vinger". Sorry maar als je wel die "moderne" schijfremmen hebt dan is het gewoon een slecht advies.

Misschien dat geleerden het er niet over eens zijn, maar een ander deel van de sport lijkt toch redelijk unaniem te zijn in hun aanpak...

XC (world cup standing):
1. Nino Schurter
2. Jaroslav Kulhavy
3. Julien Absalon

EWS (EWS ranking):
1. Justin Leov
2. Florian Nicolai
3. Richie Rude

DH (world cup standing):
1. Aaron Gwin
2. Loic Bruni
3. Greg Minnaar

Megavalanche (result):
1.Remy Absalon
2. Thomas Lapeyrie
3. Yoann Barelli

Toeval? In zo veel toeval geloof ik niet...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
hag.peters
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 16 april 2012, 12:36
Mijn mountainbike: Specialized Epic S-Works
Contacteer:

cheeta schreef:
hag.peters schreef:@cheeta: Zoals zo vaak zijn de geleerde het hier niet allemaal over eens. Niet iedereen is in het bezit van moderne schijfremmen en soms is het wel prettig om toch wat extra druk te kunnen zetten wat met twee vingers toch makkelijker gaat. Wat ik hier vooral wil aangeven is dat je niet met vier vingers je rem handel vast moet houden omdat je dan helemaal je grip op het stuur kwijt raakt. Gelukkig zijn de moderne rem handels al zo kort dat er geen vier vingers meer op passen.
Dat je met vier vingers op je remgreep geen grip meer op je stuur meer hebt zijn we het in ieder geval over eens. Maar ergens overheen springen waarbij je echt aan je stuur moet trekken of enthousiast door een rock garden met alleen duim, pink en ringvinger en twee vingers op de rem: veel plezier, maar dat wil met een middelvinger erbij toch echt beter...

Dat je met een V-brake wat beperkingen hebt Ok, maar met nagenoeg iedere schijfrem die niet op een bouwmarkt fiets kwam de laatste 5 jaar heb je niet meer dan 1 vinger nodig. En je advies begint toch echt expliciet met "Rem met twee vingers" alvorens het nog te detailleren "... met de wijs en middel vinger". Sorry maar als je wel die "moderne" schijfremmen hebt dan is het gewoon een slecht advies.

Misschien dat geleerden het er niet over eens zijn, maar een ander deel van de sport lijkt toch redelijk unaniem te zijn in hun aanpak...

XC (world cup standing):
1. Nino Schurter
2. Jaroslav Kulhavy
3. Julien Absalon

EWS (EWS ranking):
1. Justin Leov
2. Florian Nicolai
3. Richie Rude

DH (world cup standing):
1. Aaron Gwin
2. Loic Bruni
3. Greg Minnaar

Megavalanche (result):
1.Remy Absalon
2. Thomas Lapeyrie
3. Yoann Barelli

Toeval? In zo veel toeval geloof ik niet...
Hier kan ik natuurlijk niet tegenop, ik heb dan ook mijn verhaal hierop aangepast. Cheeta bedankt voor je overtuigende input.
www.mtbcollege.nl Maatwerk in mountainbiken
Plaats reactie