Eerst water dan sportdrank, of gelijk een sportdrank?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10861
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

jeffreyh1984 schreef:Voor ritjes tot 2,5 uur pak ik meestal ook 2 bidons met een ranja, dat werkt tot nog toe perfect voor mij. Maar a.s. zaterdag rijd ik een tocht van nog ongeveer 4 uur en daarom eigenlijk ook mijn vraag. In een isotone sportdrank zitten ongeveer 250-300 kcal per liter. Met mijn gewicht van 88 kilo zal ongeveer 600-700 kcal verbranden per uur. Afvallen hoef ik gelukkig niet. Aangezien het lichaam gemiddeld maar 60 gram koolhydraten per uur kan verwerken denk ik dat een bidon isotone energie drank, aangevuld met voeding, meer dan voldoende is. De rest van het water dan in de camelbag. Ik vind het altijd fijn om goed voorbereid op pad te gaan.
afhankelijk van de intensiteit van je inspanning ga die vieruurs rit ook deels op vetverbranding doen. Twee bidons siroop en een paar sultana's moeten voldoende zijn.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik zou toch wel wat water bij die twee bidons siroop doen.

:bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
jeffreyh1984
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: za 17 januari 2015, 19:35
Mijn mountainbike: Cube Acid 29" 2015 blue/red.

Voorbeeld energieverbruik.
Een toerfietser van 70 kg gebruikt tijdens een toertocht van 100 km in 4 uur (dus: 25 km/u) ongeveer 2800 kcal. Zie: Rekenmachine energieverbruik. Voor de start zit in de spieren en lever van tussen 400 tot 500 gram glycogeen opgeslagen. 1 gram glycogeen levert 4 kcal. Dus totaal gemiddeld 1800 kcal (4 x 450 gram glycogeen).
Het percentage vetbranding is naar schatting 25 %, dus 600 kcal (2800/4). Deze fietser kan het beste tijdens de tocht 400 kcal (2800 - 1800 - 600) gebruiken in de vorm van sportdrank of energy gel. Ook moet hij of zij voldoende drinken: per kwartier 150-250 ml. Meer drinken dan een liter per uur heeft geen zin omdat het lichaam niet meer vocht kan verwerken.
Bron: http://www.wielersportinfo.nl/sportvoed ... ens-na.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit geeft al wat meer duidelijkheid!
Op zoek naar een mooie hardtail? http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0&t=122378" onclick="window.open(this.href);return false;
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Ik zeg sla water en sportdrank over en gelijk aan het bier.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

hansdegebruiker schreef:Ik zeg sla water en sportdrank over en gelijk aan het bier.
dat gaat zo in je benen zitten, heb dan altijd het gevoel dat ik mijn kuiten aan het volgieten ben in plaats van de maag
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Als je langere ritten doet, eerst sportdrank en daarna water.
Waarom? Het duurt een tijdje voordat je lichaam de energie uit sportdrank opneemt. Daarom bij ritten van bijvoorbeeld 2,5 half uur, een half uur voor je rit een energierijke drank (isotoon) wegdrinken en dan geleidelijk tijdens de rit overschakelen op water. JE hebt niets aan die snelle energie op het eind van je rit (cooling down).

Tijdens wedstrijden een ander verhaal, eten met water en als het heel intensief is, bijvoorbeeld in een klim, neem ik altijd een hypoyone/isotone drank. is ook makkelijker dan eten.
Ik prefereer zowiezo een hypotone drank ipv isotoon aangezien je dar ruimte laat voor wat eten.

Het hangt ook af van het soort training. Bij een duurtraining is isotoon onzin. Kun je beter op de helft van je training wat eten. tijdens een zware interval training is een suikerdrankje ook smerig, lekker water met een snufje zout drinken ;).
Is ook nog eens beter voor je tanden dan al die liters sportdrank en gemodificeerde suikeren :P.

Uitproberen dus, trouwens vind ik de opmerking van een hongerklop opvangen met isotone sportdrank wel raak. Dat is mij ook nog niet gelukt. Eten, vooral eten!
Plaats reactie