vloeibare voeding vlak voor wedstrijd

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Mister Bliz
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 10 september 2003, 16:16

Wie kan mij vertellen of het goed, of juist slecht is om vlak voor de start (5min.) een sachet vloeibare voeding naar binenn te werken i.c.m. wat water bijvoorbeeld.

De ene zegt het is goed, de ander zegt het is juist niet goed omdat het de bloedsuikerspiegel verlaagt...

wie heeft er ervaring mee?
Tanja
Reporter
Reporter
Berichten: 3156
Lid geworden op: vr 17 augustus 2001, 02:00

Mijn interpretatie van dergelijke theorieen is dat het niet nuttig is.

Als je goed hebt gegeten de dagen ervoor en max 2 uur van te voren, dan heeft je lichaam de volle max van koolhydraten opgeslagen, de rest wordt dus niet opgenomen. Ik meen dat na ca 45 minuten begint deze voorraad te slinken en je er max 90 min mee kunt doen, afhankelijk van je fysieke gesteldheid. Het is dus eerder interessant om (als je een inspanning langer dan 90min gepland hebt) om na 45 min zo'n gelletje naar binnen te werken. Vooraf zal weinig toevoegen aan die voorraad.

over bloedsuikerspiegel weet ik niet zoveel.
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Hmm, bloedsuikerspiegel zou ik het nodige van af moeten weten. Als ik even logisch redeneer zou ik idd zeggen: niet doen!

Doordat je een grote hoeveelheid koolhydraten tot je neemt gaat je lichaam een behoorlijke hoeveelheid insuline afgeven om deze te verwerken. Vervolgens ga je een stevige inspanning leveren waardoor de koolhydraten efficienter door je lichaam worden opgenomen. Hierdoor is de hoeveelheid insuline die is afgegeven eigenlijk te veel geweest en kan dit leiden tot een verlaagde bloedsuiker.

Bovenstaande gaat op voor 'normale' mensen. Ik neem soms echter wel glucose gel vlak voor een wedstrijd of lange tocht. Doordat ik diabeet ben moet ik de afgifte van insuline in mijn lichaam zelf regelen door het te injecteren. Ik injecteer op dat moment minder insuline als normaal nodig zou zijn voor het verwerken van de koolhydraten van de gel. Daardoor heb ik extra koolhydraten beschikbaar om te kunnen verbranden met een beperkter risico op een verlaagde bloedsuiker.

Hoop dat dit wat dingen duidelijk heeft kunnen maken voor je.
Mister Bliz
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 10 september 2003, 16:16

jep, bedankt voor de reacties.
conclusie: geen gel voor de wedstrijd.
Marcoooooo
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: di 15 oktober 2002, 20:46
Mijn mountainbike: Santos SCC02, XT2004, Marzocchi MXC 63 mm, R. Ralph

vlak voor de wedstrijd kan je, als je denkt tijdens de wedstrijd met een lege tank te komen staan nog best een gel of iets naar binnen werken.

Dit moet je dan wel in de laatste 5 a 10 minuten voor de start doen. Het grootste gevaar op een dip in de suikerspiegel heb je als je nog veel koolhydraten eet in de periode 1 uur tot 10 minuten voor de wedstrijd.

Eet je langer van te voren dan is de insuline al weer uitgewerkt als de wedstrijd begint, eet je vlak voor de wedstrijd, dan heeft je lichaam geen tijd op insuline aan te maken en die zal dat daarom dan ook niet doen.

Zeker als je ook al 'warm' bent als je nog wat eet is de kans op een insuline reactie niet heel erg groot.
Mister Bliz
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 10 september 2003, 16:16

Inderdaad

Ik heb het zondag geprobeerd. 1,5 uur voor de start die gel genomen en daarbij redelijk veel water gedronken.

Wedstrijd ging toppie :D
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Enervitz heeft op de site mooie tabellen en grafieken staan. Daar staat precies wat je wanneer en met welk doel moet gebruiken.
Mister Bliz
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 10 september 2003, 16:16

Achja, de meesten raden altijd wel meer aan dan nodig is...geldklopperij :D
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Marcoooooo schreef:Dit moet je dan wel in de laatste 5 a 10 minuten voor de start doen. Het grootste gevaar op een dip in de suikerspiegel heb je als je nog veel koolhydraten eet in de periode 1 uur tot 10 minuten voor de wedstrijd.
Hier kan ik idd nog wel logica in zien.
Marcoooooo schreef:Eet je langer van te voren dan is de insuline al weer uitgewerkt als de wedstrijd begint...
Dit lijkt me minder relevant. De insuline is wel uitgewerkt, maar heeft zijn werk gedaan en de koolhydraten zijn als brandstof beschikbaar in de cellen, zonder dat er een dip in je bloedsuiker is ontstaan.
Marcoooooo schreef:...eet je vlak voor de wedstrijd, dan heeft je lichaam geen tijd op insuline aan te maken en die zal dat daarom dan ook niet doen.
Je lichaam zal hoe dan ook insuline aanmaken. De vraag is alleen of het moment van afgifte en de hoeveelheid ten gunste zullen komen van je prestatie.
Marcoooooo
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: di 15 oktober 2002, 20:46
Mijn mountainbike: Santos SCC02, XT2004, Marzocchi MXC 63 mm, R. Ralph

Bommie schreef:
Marcoooooo schreef:Eet je langer van te voren dan is de insuline al weer uitgewerkt als de wedstrijd begint...
Dit lijkt me minder relevant. De insuline is wel uitgewerkt, maar heeft zijn werk gedaan en de koolhydraten zijn als brandstof beschikbaar in de cellen, zonder dat er een dip in je bloedsuiker is ontstaan.
De insuline is uitgewerkt en als het goed is zowel je suikerniveau als je insulineniveau weer normaal. Een deel van je suiker is idd omgezet in vet maar een ander deel is in je spiercellen en lever opgenomen.

Als je nu begint te sporten zal je bloedsuiker alleen worden verlaagd door het gebruik in je spieren en niet door je insuline waardoor de kans op een groot te kort veel kleiner wordt dan wanneer je insuline ook nog suiker aan het opruimen was geweest. Dan wordt je suikerpeil namelijk dubbelhard naar benenden gehaald
Bommie schreef:
Marcoooooo schreef:...eet je vlak voor de wedstrijd, dan heeft je lichaam geen tijd op insuline aan te maken en die zal dat daarom dan ook niet doen.
Je lichaam zal hoe dan ook insuline aanmaken. De vraag is alleen of het moment van afgifte en de hoeveelheid ten gunste zullen komen van je prestatie.
Er zal waarschijnlihk altijd wel een beetje insuline gemaakt worden, alleen zal de hoeveelheid veel kleiner zijn als je al aan het sporten bent omdat je lichaam dan ook merkt dath het suikerpeil "vanzelf" naar beneden gehaald is.
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Marcoooooo schreef:De insuline is uitgewerkt en als het goed is zowel je suikerniveau als je insulineniveau weer normaal. Een deel van je suiker is idd omgezet in vet maar een ander deel is in je spiercellen en lever opgenomen.

Als je nu begint te sporten zal je bloedsuiker alleen worden verlaagd door het gebruik in je spieren en niet door je insuline waardoor de kans op een groot te kort veel kleiner wordt dan wanneer je insuline ook nog suiker aan het opruimen was geweest. Dan wordt je suikerpeil namelijk dubbelhard naar benenden gehaald
Beetje een kip-en-ei verhaal dit. Tijdens sporten verbruik je energie uit je cellen, om dit aan te vullen wordt insuline aangemaakt om glucose in je bloed om te zetten etc. Maar volgens mij zijn we het er wel over eens dat eten langer als een uur voor een wedstrijd niet zal lijden tot een dip in je bloedsuiker tijdens de wedstrijd.
Marcoooooo schreef:Er zal waarschijnlihk altijd wel een beetje insuline gemaakt worden, alleen zal de hoeveelheid veel kleiner zijn als je al aan het sporten bent omdat je lichaam dan ook merkt dath het suikerpeil "vanzelf" naar beneden gehaald is.
Ik denk toch dat het verschil in intensiteit tussen warming-up en wedstrijd groot genoeg is om een dip te veroorzaken. Maar dat is meer gevoel en ervaring als wetenschappelijk onderbouwd.
Plaats reactie