Spinnen en krachthonk als voorbereiding op Giro Dolomiti?
Heb me in 2013 door @Aurelius over laten halen om een TransAlp te rijden (Mittenwald-Merano). Woon zelf in hartje Amsterdam en had de afgelopen 50 jaar nog nooit op een MTB of racefiets gereden . Wel sportief (marathons, spinnen, snowboarden, hockey en boksen). Heb 6 maanden voor de TransAlp een Canyon Grand Canyon AL 29 + volledige uitrusting gekocht en ben gaan trainen (mn. spinnen en lopen). Na de finishlijn in Merano had ik precies 13x op een (mijn) MTB gereden (7x techniektraining met Aurelius in Limburg + 6 dagen TransAlp) . Ik vond het super gaaf en ga dit jaar weer de Giro Dolomiti rijden . Heb inmiddels een Nerve AL 8.9 besteld want ik blijf echte biken! Omdat ik in Amsterdam woon en een drukke baan heb kan ik relatief weinig specifieke MTB training doen. Mijn voorbereiding bestaat dus uit een paar keer techniektraining in Limburg/Vaals/Luik en 6-9 uur per week spinnen, boksen en krachtraining. Heeft iemand ervaring met deze alternatieve manier van (cross) trainen of een goed schema voor de spinningbike. De Giro Dolomiti is veel klimwerk 1600-2000 hoogtemeters per dag (vandaar de krachttraining)! Alvast dank voor jullie advies!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2233
- Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
- Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik
Spinning is niet goed te implementeren in een trainingsprogramma voor duursport. Wat je wil bereiken is een soort van gewenning van het energiesysteem aan langdurige inspanning. Dat wil zeggen dat je lijf efficient moet worden in het verbranden van koolhydraten in het aerobe systeem.
Wat je met spinning bereikt is precies het tegenovergestelde; je spreekt slechts het ATP systeem aan in het anaerobe gebied, waardoor je je lijf maar aan 1 ding went; het zo snel mogelijk opsouperen van de in de spieren aanwezige brandstof.
Uiteraard kun je wel trainen op een spinningfiets, maar het is dan meer een kwestie van uurtjes rustig trappen en de spinningroutines zoals in een gemiddelde sportschool op het programma staan vergeten.
Bokstraining op zichzelf is voor een fietser volkomen a-specifiek. Conditionele aerobe aspect van de conditietraining kan geen kwaad, maar echt iets bijdragen aan je fietsconditie doet het niet, zeker niet omdat je bij bokstraining voor 90% op je voeten staat. Da's nooit top als je daarnaast nog veel uurtjes moet trappen
Krachttraining kan nuttig zijn, mits je ook echt krachttraining doet en geen 'fitness'.
Verder vraag ik me af: als je 8-9u pw tijd kan vrijmaken om in een sportschool te zitten....kun je in die tijd ook buiten in het zadel doorbrengen. Specifieker dan dat gaat het niet worden.
Wat je met spinning bereikt is precies het tegenovergestelde; je spreekt slechts het ATP systeem aan in het anaerobe gebied, waardoor je je lijf maar aan 1 ding went; het zo snel mogelijk opsouperen van de in de spieren aanwezige brandstof.
Uiteraard kun je wel trainen op een spinningfiets, maar het is dan meer een kwestie van uurtjes rustig trappen en de spinningroutines zoals in een gemiddelde sportschool op het programma staan vergeten.
Bokstraining op zichzelf is voor een fietser volkomen a-specifiek. Conditionele aerobe aspect van de conditietraining kan geen kwaad, maar echt iets bijdragen aan je fietsconditie doet het niet, zeker niet omdat je bij bokstraining voor 90% op je voeten staat. Da's nooit top als je daarnaast nog veel uurtjes moet trappen
Krachttraining kan nuttig zijn, mits je ook echt krachttraining doet en geen 'fitness'.
Verder vraag ik me af: als je 8-9u pw tijd kan vrijmaken om in een sportschool te zitten....kun je in die tijd ook buiten in het zadel doorbrengen. Specifieker dan dat gaat het niet worden.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
- bert l.
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10858
- Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
- Mijn mountainbike: Cube AMS 100
- Contacteer:
Je hebt deze voorbereiding eerder succesvol gebruikt om met Keizer Marcus Aurelius de TransAlp te rijden. Dat ging goed.
Nu ga je hetzelfde doen als voorbereiding op de Giro Dolomiti.
Wat is je vraag nu percies?
Nu ga je hetzelfde doen als voorbereiding op de Giro Dolomiti.
Wat is je vraag nu percies?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10371
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Nou voel ik me natuurlijk aangesproken, @Bertelomeus .
De belangrijkste vragen staan in het blauw gearceerde deel.
En dit is mijn toelichting:
Bergie63 reed de eerste keer in 2013 voor het eerst een 'gemiddelde' Transalp qua zwaarte en techniek.
We begonnen, voor het geval dat, in de lichtblauwe groep, volgens de VASA-sport indeling, en stapten halverwege over op donkerblauw. Lukte! Knappe prestatie.
Nu staat er echter een zwaardere huttentocht op het program, met meer hoogtemeters per dag. En... minder oefentijd met mij in het wild.
Die hadden we de eerste keer namelijk wel (3x een 70km-90km met 1450-1900hm rit). Deze keer dus geen lange afstand tochten meer ter voorbereiding, alleen korte ritten met wat techniektraining hier in de omgeving (Voerstreek/Vise).
Dus lijkt het me een zeer interessante vraag hoe je hier specifiek nog voor kunt (cross)trainen, met spinnen en krachttraining alleen.
Dat het kan had 'ie al bewezen, maar hoe het nu nog beter kan?
Ik heb er echt geen kaas van gegeten (ik rij gewoon eens per maand een lange tocht met 6 uren of zo in het zadel, naast de gewone ritten), heb geen schema's, nooit gehad, ik train niet op vermogens, of met frequentiemeters, etc. Ik kan hem alleen helpen met techniektraining. Dus wees ik hem op dit forum...
Want andere (ervarings-)deskundigen op trainingsgebied kunnen misschien nog wel waardevolle tips aanleveren? Die hebben misschien wel een geschikt spinningschema, of andere waardevolle tips?
Blijft toch een heel aparte voorbereiding, alleen crosstrainen/spinnen.
Ik zou het zo niet kunnen in ieder geval.
De belangrijkste vragen staan in het blauw gearceerde deel.
En dit is mijn toelichting:
Bergie63 reed de eerste keer in 2013 voor het eerst een 'gemiddelde' Transalp qua zwaarte en techniek.
We begonnen, voor het geval dat, in de lichtblauwe groep, volgens de VASA-sport indeling, en stapten halverwege over op donkerblauw. Lukte! Knappe prestatie.
Nu staat er echter een zwaardere huttentocht op het program, met meer hoogtemeters per dag. En... minder oefentijd met mij in het wild.
Die hadden we de eerste keer namelijk wel (3x een 70km-90km met 1450-1900hm rit). Deze keer dus geen lange afstand tochten meer ter voorbereiding, alleen korte ritten met wat techniektraining hier in de omgeving (Voerstreek/Vise).
Dus lijkt het me een zeer interessante vraag hoe je hier specifiek nog voor kunt (cross)trainen, met spinnen en krachttraining alleen.
Dat het kan had 'ie al bewezen, maar hoe het nu nog beter kan?
Ik heb er echt geen kaas van gegeten (ik rij gewoon eens per maand een lange tocht met 6 uren of zo in het zadel, naast de gewone ritten), heb geen schema's, nooit gehad, ik train niet op vermogens, of met frequentiemeters, etc. Ik kan hem alleen helpen met techniektraining. Dus wees ik hem op dit forum...
Want andere (ervarings-)deskundigen op trainingsgebied kunnen misschien nog wel waardevolle tips aanleveren? Die hebben misschien wel een geschikt spinningschema, of andere waardevolle tips?
Blijft toch een heel aparte voorbereiding, alleen crosstrainen/spinnen.
Ik zou het zo niet kunnen in ieder geval.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
- Glenn-biker
- Extreme Biker
- Berichten: 659
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
- Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje
Aan je basisconditie zal het niet liggen. Die voorsprong heb je op de gemiddelde mtber zonder sportverleden. Vooral het marathon lopen zal je helpen. Ik zie vaak dat lopers makkelijk op de mtb stappen en zonder veel pijn of moeite zich aanpassen op het fietsen.
De andere trainingsvormen "met name spinning" gaan je niet veel verder helpen. Bokstraining versterkt natuurlijk wel je core, dus die basis zou ook goed moeten zijn om verder mee te trainen.
Het is allemaal heel erg knap wat je hebt gedaan. Maar de vraag of je met deze specifieke trainingen je kunt voorbereiden is eigenlijk niet zo moeilijk. Antwoord daarop is nee. Het licht ook aan je doelstelling.
Een bokstraining inruilen voor een duurtraining op de weg van een paar uur, helpt je al een stuk verder. En de spinning lessen helemaal vergeten. Daarvoor zou je beter mee kunnen rijden bij de plaatselijke wielerclub op een baantraining. Hier wordt je meer kerel van en is veel specifieker voor je doel. Het is ook leuk ook nog om je spierballen te vergelijken met de plaatselijke elite en amateurs. Meestal duren dit soort wedstrijdjes een uur tot anderhalf. Zoek ook eens op google voor een krachtprogamma voor wielrenners. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar het schijnt te werken.
Kort gezegd zul je gewoon zitvlees moeten kweken. Al het andere is te verwaarlozen om bij te dragen aan specifieke wielerprestaties.
Veel succes met de voorbereiding.
De andere trainingsvormen "met name spinning" gaan je niet veel verder helpen. Bokstraining versterkt natuurlijk wel je core, dus die basis zou ook goed moeten zijn om verder mee te trainen.
Het is allemaal heel erg knap wat je hebt gedaan. Maar de vraag of je met deze specifieke trainingen je kunt voorbereiden is eigenlijk niet zo moeilijk. Antwoord daarop is nee. Het licht ook aan je doelstelling.
Een bokstraining inruilen voor een duurtraining op de weg van een paar uur, helpt je al een stuk verder. En de spinning lessen helemaal vergeten. Daarvoor zou je beter mee kunnen rijden bij de plaatselijke wielerclub op een baantraining. Hier wordt je meer kerel van en is veel specifieker voor je doel. Het is ook leuk ook nog om je spierballen te vergelijken met de plaatselijke elite en amateurs. Meestal duren dit soort wedstrijdjes een uur tot anderhalf. Zoek ook eens op google voor een krachtprogamma voor wielrenners. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar het schijnt te werken.
Kort gezegd zul je gewoon zitvlees moeten kweken. Al het andere is te verwaarlozen om bij te dragen aan specifieke wielerprestaties.
Veel succes met de voorbereiding.
- bert l.
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10858
- Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
- Mijn mountainbike: Cube AMS 100
- Contacteer:
Als je Marco of iemand anders van de Vasasport-begeleiders kunt vragen naar een overzicht van de verschillen tussen wat je gedaan hebt en wat je van plan bent te doen, dan kunnen we er gericht wat over zeggen.
Je hebt 'blauw' al gedaan. Deze Vasa-vakantie kun je ook op niveau 'blauw' doen, dus dan zou het op basis van karakter en inzet moeten kunnen. Tip: zo veel mogelijk buiten op je MTB gaan fietsen. Er is een aantal mtb-parcoursen niet ver van Amsterdam.
Je hebt 'blauw' al gedaan. Deze Vasa-vakantie kun je ook op niveau 'blauw' doen, dus dan zou het op basis van karakter en inzet moeten kunnen. Tip: zo veel mogelijk buiten op je MTB gaan fietsen. Er is een aantal mtb-parcoursen niet ver van Amsterdam.
-
- All rounder
- Berichten: 56
- Lid geworden op: ma 17 januari 2011, 14:57
- Mijn mountainbike: Planet X Dirty Harry
Zoals anderen al gezegd hebben zou ik spinning ook laten voor wat het is. Bokstraining is misschien leuk, maar ook niet effectief in de voorbereiding op een marathon.
Specifieke krachttraining kan erg nuttig zijn. Besteed voornamelijk aandacht aan je core, omdat je tijdens een marathon vooral een sterke rug en buikspieren wilt hebben.
Zorg er echter voor dat je niet aankomt door de krachttraining. Hoe lichter je namelijk aan de start staat hoe beter; je wilt immers zo min mogelijk kilo's omhoog sjouwen.
Het beste is zoveel mogelijk uren in het zadel zitten op de weg, waarbij je hartslag niet boven de 70% van je maximum komt. Daarmee verbrand je (voornamelijk) vet, bouw je duurvermogen op, wen je aan eten op de fiets (wanneer je wat moet eten) en wordt je zadelhard. Dit kan je natuurlijk ook op de Tacx doen, al vind ik het persoonlijk een stuk lastiger om de discipline op te brengen om +2 uur op Tacx te zitten, dan op de racefiets.
Specifieke krachttraining kan erg nuttig zijn. Besteed voornamelijk aandacht aan je core, omdat je tijdens een marathon vooral een sterke rug en buikspieren wilt hebben.
Zorg er echter voor dat je niet aankomt door de krachttraining. Hoe lichter je namelijk aan de start staat hoe beter; je wilt immers zo min mogelijk kilo's omhoog sjouwen.
Het beste is zoveel mogelijk uren in het zadel zitten op de weg, waarbij je hartslag niet boven de 70% van je maximum komt. Daarmee verbrand je (voornamelijk) vet, bouw je duurvermogen op, wen je aan eten op de fiets (wanneer je wat moet eten) en wordt je zadelhard. Dit kan je natuurlijk ook op de Tacx doen, al vind ik het persoonlijk een stuk lastiger om de discipline op te brengen om +2 uur op Tacx te zitten, dan op de racefiets.
Dank voor al jullie reacties, tips en adviezen. ff ter verduidelijking; ik heb thuis een spinningbike die ik gebruik om alle HF zones te trainen; tijdritten (RPM 100+), intervallen, klimmen (RPM <60 + hoge weerstand). Ja, ja... dat klinkt misschien erg saai maar ik kan het goed volhouden en het past beter in mijn huidige drukke bestaan. Ik zit regelmatig 90-150 min op dat ding! Boksen gebruik ik mn. voor core- en interval training (en omdat ik het leuk vind natuurlijk!!). Daarnaast 1-2x per week 45 min spinnen op de sportschool (interval). Mijn doel met krachttraining is om 1-2kg extra spiermassa op te bouwen en een vetpercentage richting 10% te realiseren.
Mocht iemand toch nog een goed fiets/Tacx schema hebben voor de laatste 3 maanden Giro Dolomiti voorbereiding (was mijn oorspronkelijke vraag ) dan houd ik mij aanbevolen. Op internet heb ik helaas niets kunnen vinden. Sportieve groeten!
Mocht iemand toch nog een goed fiets/Tacx schema hebben voor de laatste 3 maanden Giro Dolomiti voorbereiding (was mijn oorspronkelijke vraag ) dan houd ik mij aanbevolen. Op internet heb ik helaas niets kunnen vinden. Sportieve groeten!
-
- All rounder
- Berichten: 56
- Lid geworden op: ma 17 januari 2011, 14:57
- Mijn mountainbike: Planet X Dirty Harry
De spinningbike thuis kan prima fungeren als vervanging voor een Tacx. Laat alleen de tijdritten achterwege, dat voegt namelijk niet veel toe in je voorbereiding op een marathon. Ik zou voornamelijk trainingen van 90-150 minuten pakken, met een incidentele klim erin (mag best zwaar zijn).
Spiermassa opbouwen en vet verbranden tegelijkertijd is niet mogelijk. Op spieren te laten groeien moet je een "surplus" eten en dan kom je onvermijdelijk ook een beetje vet aan. Ik zou aanraden om voor nu vooral te richten op het omlaag brengen van je vetpercentage. 10% is een erg mooi streven!
Spiermassa opbouwen en vet verbranden tegelijkertijd is niet mogelijk. Op spieren te laten groeien moet je een "surplus" eten en dan kom je onvermijdelijk ook een beetje vet aan. Ik zou aanraden om voor nu vooral te richten op het omlaag brengen van je vetpercentage. 10% is een erg mooi streven!
- bert l.
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10858
- Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
- Mijn mountainbike: Cube AMS 100
- Contacteer:
Als je aan fietsers vraagt wat de beste voorbereiding is op een fietsvakantie, dan hoef je niet te raden naar het advies wat je krijgt: naar buiten en fietsen.
Je plan om meer gewicht aan te kweken en ook af te vallen, zou ik eens aan een arts voorleggen
Als specifieke voorbereiding op een fietsvakantie is dat redelijk zinloos.
Wil je toch per sé iets met je gewicht doen, probeer dan zoveel mogelijk af te vallen. Vermogen is Watt per kg lichaamsgewicht. Daar kun je voordeel behalen.
Je plan om meer gewicht aan te kweken en ook af te vallen, zou ik eens aan een arts voorleggen
Als specifieke voorbereiding op een fietsvakantie is dat redelijk zinloos.
Wil je toch per sé iets met je gewicht doen, probeer dan zoveel mogelijk af te vallen. Vermogen is Watt per kg lichaamsgewicht. Daar kun je voordeel behalen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10371
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Sportarts, in dit zeer specifieke geval.
Er stond trouwens een jaar of wat geleden ook in de Mountainbike Magazine (Dtsl) een artikelreeksje over iemand die met weinig tijd en een vorm van cross/krachttraining een Transalp trainde en succesvol uitreed.
Minder gewicht lijkt mij ook een pre hebben boven zwaarder worden tgv meer spiermassa bergop.
En zitvlees kweken, duurtraining dus, waarbij kracht en snelheid niet eens zo belangrijk zijn. Dat is 'my old way'. Maar er zijn dus ook andere wegen...
Er stond trouwens een jaar of wat geleden ook in de Mountainbike Magazine (Dtsl) een artikelreeksje over iemand die met weinig tijd en een vorm van cross/krachttraining een Transalp trainde en succesvol uitreed.
Minder gewicht lijkt mij ook een pre hebben boven zwaarder worden tgv meer spiermassa bergop.
En zitvlees kweken, duurtraining dus, waarbij kracht en snelheid niet eens zo belangrijk zijn. Dat is 'my old way'. Maar er zijn dus ook andere wegen...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
klopt @aurelius maar mijn trainingsschema en voeding is afgestemd op het gelijk houden van het gewicht, een lager vetpercentage (rond 10%) en mn opbouwen van meer spierkracht (trainen met gewichten en veel herhalingen 3-5 setjes x 16-20 reps). het gaat dus meer om het bereiken van een andere samenstelling van de (vetvrije) massa ipv afvallen! Bij de laatste training in Limburg had ik echt het gevoel meer kracht in mijn benen te hebben btw op internet lees ik dat specifieke krachttraining (mn benen en core) heel populair is bij de profs!!
- bert l.
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10858
- Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
- Mijn mountainbike: Cube AMS 100
- Contacteer:
Wat was je vraag nou percies?bert l. schreef:Je hebt deze voorbereiding eerder succesvol gebruikt om met Keizer Marcus Aurelius de TransAlp te rijden. Dat ging goed.
Nu ga je hetzelfde doen als voorbereiding op de Giro Dolomiti.
Wat is je vraag nu percies?
mijn vraag is/was (zie openingstopic) of iemand een goed schema had dat ik kan gebruiken om de Giro Dolomiti voor te breiden op een spinningbike. Ik kan wel wat met sommige tips maar het meeste wist ik wel. Ik ben dus opzoek naar een opbouwschema Bert
- bert l.
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10858
- Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
- Mijn mountainbike: Cube AMS 100
- Contacteer:
bergie63 schreef:mijn vraag is/was (zie openingstopic) of iemand een goed schema had dat ik kan gebruiken om de Giro Dolomiti voor te breiden op een spinningbike. Ik kan wel wat met sommige tips maar het meeste wist ik wel. Ik ben dus opzoek naar een opbouwschema Bert
bert l. schreef:Als je aan fietsers vraagt wat de beste voorbereiding is op een fietsvakantie, dan hoef je niet te raden naar het advies wat je krijgt: naar buiten en fietsen.
Je plan om meer gewicht aan te kweken en ook af te vallen, zou ik eens aan een arts voorleggen
Als specifieke voorbereiding op een fietsvakantie is dat redelijk zinloos.
Wil je toch per sé iets met je gewicht doen, probeer dan zoveel mogelijk af te vallen. Vermogen is Watt per kg lichaamsgewicht. Daar kun je voordeel behalen.