Aan het twijfelen... Wel of geen MTB - Clinic

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Adrenalinejnk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 5 september 2014, 18:13

Nu ik weer rustig begonnen ben met het trotseren van Oosterbeekse bossen, merk ik dat ik toch enige finetuning mis.

Mijn conditie gaat langzaam weer omhoog, maar ik merk toch dat ik op sommige gebieden de juiste techniek mis (voornamelijk klimmen en afdalen). Ik merk dat ik mijn schoenen niet ingeklikt krijg op een heuvel (als ik om welke reden dan ook stil ben komen te staan) :o en sterke afdalingen met (te)veel remmen gepaard gaan.

Hebben jullie goede tips, of leuke MTB clinics waar ik wellicht iets aan zou kunnen hebben?
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Tik deze tekst eens in op youtube en ga eens een paar uur genieten.
mtb techniques
Train stap voor stap de getoonde technieken.
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Ik sluit me bij hansdegebruiker aan, youtube is je vriend.
Maar hierbij enkele vuistregels.
Klimmen: Gewicht naar voren op het puntje van het zadel, ellebogen naar buiten en je neus naar het stuur.
Maak je klein.
Afdalen: Gewicht naar achteren, achter het zadel. Armen en benen zijn hierbij bijna gestrekt.
Goed vooruit kijken waar je naar toe wilt, zie obstakels maar blijf hier niet naar kijken want dan ga je er tegenaan of overheen.
Sturen met je lichaam, gewicht verplaatsen. Houd contact met je fiets, doormiddel van het zadel tussen de bovenbenen te voelen en te sturen.

Dit kun je mooi trainen in een kort rondje met een kleine/korte afdaling en klim, slinger tussen bomen door, doe dit met een lage snelheid op een licht verzet. beetje trailrijden.

In en uitklikken is gewoon een kwestie van gewenning, hierbij oefening baart kunst.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Lijkt op de Youtube generatie hier.... :lol:

Olv een goede trainer en samen met medebikers leer je van elkaar én in de praktijk.

Ik hoor goede verhalen over de MTB clinics van:
http://www.mtb-school.com
http://www.mikeysbikeadventures.com

Ken verschillende bikers die bij een van beide een clinic hebben gedaan er er erg over te spreken waren.
StAlTiCa
Gebruikersavatar
Jelle73
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 476
Lid geworden op: wo 1 januari 2014, 11:56
Mijn mountainbike: is smerig...

In de buurt !!
http://www.mtbclinic.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Goed voor tips en techniek !
Leuk om een keer te doen.
beter scheef erin dan recht ernaast
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ook al zit ik ondertussen een jaar of 15 op de mtb en heb ik al vele marathons gefietst, toch heb ik onlangs weer een clinic gevolg.
Niet dat je daar wonderen verricht maak ik stond er toch versteld van wat je er van opsteekt.
Juist op dat ene zwakke punt oefenen en weer en weer. Dit in plaats van er snel aan voorbij te fietsen.

Was toch nuttig.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Er staan uitstekende filmpjes op Youtube en er zijn prima DVD's, maar vooral op Youtube staan ook filmpjes met ofwel discutabele tips (van simpelweg een slecht idee tot alleen aan te bevelen wanneer je andere skills onder de knie hebt) ofwel alleen in specifieke condities werken zonder dat dat echt duidelijk gemaakt wordt. Succes met de goede eruit te vissen...

2) Je mist op Youtube twee dingen:
- Iemand die het voor kan doen bij jouw obstakel in het bos,
- Directe terugkoppeling van iemand die observeert; hoe je het uitvoerde (goed/slecht) voel je doorgaans wel maar waarom het goed of slecht ging, heb je zeker zonder ervaring terugkoppeling voor nodig.

3) Als je techniek wilt trainen, ook daar op concentreren: proberen, stoppen, omkeren, terug en gelijk opnieuw wanneer je 20 minuten later en 5 items verder het weer gaat proberen dan ben je het al weer half vergeten, gaan factoren als vermoeidheid op een gegeven moment ook meespelen en in een ronde moet je ook nog een keer uitkomen in de aanloop.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Adrenalinejnk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 5 september 2014, 18:13

Wat leuke, maar vooral waardevolle reacties! Mijn dank is groot!

Ik zie vooral dat YouTube vaak genoemd wordt. Ik ga in mijn vrije momenten (al zijn deze zeer schaars) deze zeker bekijken. En serieus aan denken om een clinic te volgen. Al wordt het in m'n eentje best kansloos denk ik.
Mijn bike-maatje heeft al aangegeven dat niet te gaan doen, omdat hij voor zijn werk al enige fietstraining gehad heeft en ook met ernstig tijdtekort zit...
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Die clinic van mtbclinic.nl is echt om de hoek! echt een aanrader.

Ik woon ook in Oosterbeek en ben er lekker op het fietsje naartoe gepeddeld. Ik hen de freeride cusus gedaan en heb een top dag gehad. Van de gewone clinics hoor ik ook alleen goede verhalen.
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Al die opa's met hun clinic's zucht.....
power to the young ones youtubepowerrrrrr
:lol:
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Als ik kan kiezen tussen youtuben en een bos dan weet ik het wel :)

Ik kom dan ook uit de jaren '70 8)
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Youtube is leuk. Het geeft veel tips en adviezen. Maar je mist iemand die jou de handeling ziet verrichten en kan analyseren wat je fout doet. Ook het een keer voordoen is soms erg belangrijk om een blokkade uit je hoofd weg te halen...

Dus ja youtube is handig en zeker leerzaam, maar niets gaat boven een echte clinic.

En ja ook een jaren 70 lichting.... :lol:
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Tinnieman schreef:Die clinic van mtbclinic.nl is echt om de hoek! echt een aanrader.
+1 (zo dat scheelt weer typen). :-q
Iedereen kan iets leren van Karst Zijlstra en z'n instructeurs.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
dennisv
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: za 5 oktober 2013, 16:23

Ik zeg beetje van beide.
Van Youtube kan je hoop leren maar met een clinic wordt er ook verteld wat je goed doet en vooral wat je niet goed doet.
Clinic gewoon alleen doen zonder je maatje, kan je je alleen op jezelf focussen en niet op wat je maatje al wel of niet kan.
Pak toch die lift omhoog..........
Gebruikersavatar
Bushwackert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 16:15
Mijn mountainbike: 1000%

Ik vind you tube een goed plan , je krijgt ' een beeld van het idee' en daar kan je op zich een boel van leren.
Het lijkt mij verder een goed idee om toch aan clinics deel te nemen , om de redenen die al eerder genoemd werden, wanneer je iets fout doet , of juist goed doet maar je er niet bewust van bent, etc
'Be like water my friend'
Plaats reactie