Schouderblessure

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
bleesje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 12:58

Ik ben na een maandenlange schouderblessure weer begonnen met mountainbiken, voor de blessure was ik een pas half jaar aan het fietsen. Ik heb nooit precies geweten waardoor last is gekomen, toen het begon had ik 1,5 week niet op mtb gezeten maar wel net op wintersport geweest, dus leek het daarvandaan te komen.

Nu ben ik voorzichtig weer begonnen met mtb'en en merk dat de pijn weer terugkomt, en.. verontrustender: mijn linkerschouder lijkt hetzelfde probleem te krijgen. Aangezien ik nu enkel mtb lijkt het probleem wellicht toch daarvandaan te komen.

Vraag: Weet iemand waar dit door kan komen?
- Verkeerde houding?
- Te breed/smal stuur?
- Andere afstellingen?
En als iemand het weet, zijn er suggesties om het op te lossen? :roll:

Fysio weet niet waardoor het komt, geen aanwijsbare oorzaak. Probleem zit in spieraanhechting vrij diep aan zijkant van schouder.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

De Fysio heeft wel al je suggesties uitgesloten als oorzaak?
bleesje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 12:58

Fysio is geen fietsexpert. Hij geeft aan dat het zou kunnen dat het door het mountainbiken komt, maar wat er dan verandert kan worden om het op te lossen; geen idee.
Maar hij geeft ook aan dat het ook andere oorzaak kan hebben (bureauwerk, tennis, ...). Dus ik dacht ik probeer het hier :)
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

bleesje schreef:Nu ben ik voorzichtig weer begonnen met mtb'en en merk dat de pijn weer terugkomt, en.. verontrustender: mijn linkerschouder lijkt hetzelfde probleem te krijgen. Aangezien ik nu enkel mtb lijkt het probleem wellicht toch daarvandaan te komen.
De mate van zorgen maken hangt samen met de mate van pijn. Voor het gemak onderscheiden we effe drie niveau's.
1. Het doet pijn tijdens het fietsen, maar zodra je afstapt is het over.
2. Het doet pijn tijdens het fietsen, maar zodra je afstapt is het binnen x minuten/uurtjes over. (strikvraag: hoe groot is x?)
3. Het doet pijn tijdens het fietsen en als je afgestapt ben heb je tenminste de volgende dag nog pijn en kan je eigenlijk niet zonder de hulp van de verpleegster een plas doen, laat staan fietsen

Waar zit jij?
En geef eens een rapportcijfer voor de pijn. 10 is 'absoluut niet te harden' en zo omlaag tot 1 voor 'zeurt een beetje'
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Silvia
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: za 13 april 2013, 14:19

Kijk eens op http://www.schoudernetwerk.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor meer info over schouderblessures.
Zelf heb ik ook al een paar maanden schouderklachten.
De 1e fysio gooide het op mijn houding maar zijn behandelingen sloegen niet aan.
Nu aan de slag met de 2e fysio en die heeft duidelijk meer kijk op schouders dan de 1e.
De behandelingen geven langzaam resultaat maar het kan volgens haar een langdurige geschiedenis worden.
Volgens haar heb ik een instabiele schouder en zit de kop niet recht in de kom, vergelijk het met een trekhaak die niet goed vast zit.
Sterkte met uitzoeken wat het probleem is en met de revalidatie!
Plaats reactie