Hoesten na het biken

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim043
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: do 20 december 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Pyga OneTen29 /\ Zealous Division
Contacteer:

Wanneer ik een stuk ben gaan fietsen en ik kom terug thuis aan, en ik heb de fiets en mezelf verzorgd dan krijg ik last van mijn luchtwegen. Ik moet iedere keer weer opnieuw hoesten zowel bij warm als koud weer en dit houdt een twee a drietal dagen aan. Tijdens het fietsen heb ik overigens nergens last van, verder heb ik wel Asma maar weet niet of dit een connectie hiermee heeft.
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Spuit je misschien ook chemicalien op je fiets bij het schoonmaken of smeren?
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Inspanningsastma?
paul-robert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: za 15 november 2014, 16:47
Mijn mountainbike: cube ltd sl 29

lijkt mij ook inspanningsastma. Zo af en toe heb ik het ook wel eens na het fietsen dan neem ik even een dropje (standaard ligt dit namelijk naast de kauwgom in de auto) en ben er dan meteen vanaf.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lijkt inspanningsastma, bij je reeds bekende astma is inspanning een bekende hoestprikkel.
Welke puffers heb je?
15 min voor inspannen/sport je blauwe puffer puffen, evt erna ook (salbutamol).
Heb je je blauwe dan nog te vaak 'zo nodig' nodig, dan inhalatiecorticosteroid overwegen iom je eigen huisarts.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Tim043
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: do 20 december 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Pyga OneTen29 /\ Zealous Division
Contacteer:

Heb inderdaad zowel blauwe als bruine puffer!

Is dit te verhelpen?
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Niet hier vragen maar aan de voorschrijver van het medicijn.
Gebruikersavatar
Tim043
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: do 20 december 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Pyga OneTen29 /\ Zealous Division
Contacteer:

Ik weet toevallig dat iemand me hier waarschijnlijk een goede tip kan geven!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dan de bruine dagelijks ter onderhoud nemen, om de astma rustig te krijgen en te houden, en de blauwe zo nodig daarbij op de momenten dat de astma toch opspeelt. Dus bij kortademigheid en/of hoesterigheid en/of piepen.
Waarbij zo nodig in ieder geval dus ook voor je inspanning betekent, en evt erna.
Helpt deze basisaanpak niet, dan naar de wijze raad van @Peter 234 luisteren, en naar je eigen HA gaan om te fijntunen.
Ps: als je ook nog hooikoorts zou hebben kan dat een extra reden zijn dat je astma nu instabieler is dan in je niet-hooikoortsseizoen.
Astma kent vele aspecten, je eigen HA kent 'jouw astma' het beste, dus.... Naar @Peter 234's wijze raad luisteren :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Ik ben kort door de bocht, maar het zit in die finetuning, met je longen moet je zorgvuldig omgaan. Vaak zit er ook nog wel wat winst in preventie, goed warmdraaien enz.
slakkie13
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 16 december 2015, 21:38

wou niet nieuw topic starten vandaar hier maar erbij................
heb t hoesten niet direct Na biken.............heb hoesten en ongemak met biken als t extra koud is.........

heb verschillende kapjes mutsjes etc geprobeerd voor de mond maar werkt juist averechts krijg dan astmatische nijgingen,

mijn broer nam smints mee van de winkel dacht, ja hoor dat maakt extra koud............
in mijn geval wel een oplossing. onder de tong gedaan en er komt toch warmte af combi met koude lucht inademen maakte mijn ongemak heel wat draagzamer. dat even als persoonlijke ervaring wie weet heeft iemand deze winter er nog baat bij.
Plaats reactie