Huid schuurt open in de lies

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
de rob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 23 mei 2014, 14:41
Mijn mountainbike: on one parkwood, on one SS, canyon DUDE

Fiets probleem waar ik al jaren mee bezig ben maar nog steeds geen werkende remedie voor heb: mijn huid raakt geïrriteerd, in beide liezen daar waar de huid overgaat van been naar 'het midden'. En dan aan weerskanten, tussen achterkant kl :o tzak en anus. Aan de zijkanten van het perineum dus. Regelmatig zelfs gaat de huid kapot wat resulteert in een soort langwerpig snijwondje. Niets dramatisch en het geneest altijd ook weer snel, maar wel lastig.

Ik heb er veel over proberen te vinden, ook buiten dit forum, maar vaak gaat het toch over andersoortige problemen (ingegroeide haartjes, pijn aan zitvlak enz). Daarom schroom opzij gezet en jullie hulp gevraagd.

Ik heb hier last van ongeacht de fiets (fully, hardtail, rigid, zelfs op de racer). En ook ongeacht welke (goed passende) koersbroek ik aandoe, al dan niet met een baggy er nog overheen. Ik draag kwaliteitsbroeken van diverse merken (maar geen 200 euro assos broek).

Ook al diverse zadels geprobeerd, van de juiste breedte en wat smaller toelopend naar voren om wat ruimte te creëren voor de bovenbenen. Met mijn huidige specialized en sqlab zadels gaat het redelijk. Als het zadel echt te hoog stond werd het schuren logischerwijs erger, maar dat fietst sowieso niet lekker. Erg laag zetten is op den duur geen optie voor de knieën.
En meer gaan letten op zo stil mogelijk in het zadel zitten, maar ja, het blijft mtb-en he :-D. Wat wel helpt is veel uit het zadel komen...

Ben ook aan de zalf gegaan, uierzalf, sudocreme, broekenvet. Die laatste (anti-schuur creme) helpt wel wat, maar niet genoeg en levert soms ook wat rode huiduitslag op, ik denk in reactie met zweet.

Ik let altijd goed op de eigen hygiëne, koersbroeken na 1 keer gebruik altijd wassen, niet teveel waspoeder enz.
Wel is het zo dat ik stevige bovenbenen heb en relatief meer zweet dan een ander. Op de lange tochten wordt het wat nat daar beneden van het zweet.

Op een gegeven moment maar eens aan de huisarts gevraagd, die wist er niets zinnigs op te zeggen :~
Ik zou naar een huidarts kunnen gaan, maar vraag me af of die er iets mee kan. Het komt toch door het fietsen, ik heb (naast wel een hoop andere :tong ) geen huidafwijking oid.

Zijn er mensen die hier ook last van hebben? (vast wel) Ik trap er geen meter minder door maar het zou wel fijn zijn om hiervoor een oplossing te vinden die wel werkt.

Of moet ik dan maar die re-skin gaan gebruiken? Lijkt een beetje overkill voor elke keer dat je een lekker stukje gaat fietsen, maar ik hoor graag van mensen die hiermee geholpen zijn.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Scheurt het echt open, als een kloofje als het ware? Ruikt het enigszins vreemd?
Zou een schimmelinfectie kunnen zijn (zwemmerseczeem). Daarover kan een huisarts ook prima uitsluitsel geven. Mocht dat niet baten is een dermatoloog denk ik de aangewezen persoon om naar toe te gaan.

Broeken, zadel, wassen, crème, etc. doe je, voor zover te beoordelen, goed. Dus ik zal het eerder aan een professional voorleggen.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
uni
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 10:04
Contacteer:

Lastig probleem, je geeft zelf aan dat je meer dan gemiddeld zweet, het eerste waar ik dan aan denk is talkpoeder om de boel droog te houden.
Hoe weet je dat je geen huidprobleem hebt als je het nog nooit bij een arts hebt voorgelegd ?
de rob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 23 mei 2014, 14:41
Mijn mountainbike: on one parkwood, on one SS, canyon DUDE

@Nimbus: ja een kloofje. Dat was het woord waar ik niet op kwam. Nee het ruikt verder niet vreemd.
De huisarts suggereerde idd een schimmel infectie. Dat heb ik toen een tijdje behandeld, maakte niets uit.
@Uni: vanuit diezelfde gedacht (droog houden) heb ik ook talkpoeder een paar keer gebruikt. Zonder het gewenste resultaat. Denk toch dat het eerder met wrijving te maken heeft.
Hoe weet ik dat ik geen huidprobleem heb? Gna, eigenlijk niet anders dan dat ik nooit met welke huidaandoening op welke plek dan ook last heb gehad/ bij een arts ben geweest.

Waarschijnlijk is een dermatoloog toch de volgende logische stap. Of ik probeer die re-skin eerst nog eens.
B@rry
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 11:13
Mijn mountainbike: Scott Genius 930 (2013)
Contacteer:

Pfoeh, je hebt volgens mij al bijna alle mogelijke tips al zelf getest..Het enige wat ik nog kan bedenken is zo'n zadel met een open gleuf in het midden?? Je hebt meerdere zadels geprobeerd maar ik kan niet opmaken of er zo eentje tussen zat. Het moet toch bijna wel van wiebelen/heen en weer schuiven komen zou je denken? (misschien in combinatie met wat dunnere/gevoeligere huid) Hopelijk vindt je een oplossing.
Be nice :-q
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Hier ook dit probleem gehad. Dikke bovenbenen en zweten als een otter.
Voor korte ritjes gebruik ik niets <30km maar daarboven of bij hoge temperaturen ga ik niet weg zonder Doc's chamois crème. Marathons in de Ardennen mee gereden van ruim 5uur in het zadel zonder problemen.
http://www.on-one.co.uk/i/q/HNDANC/docs ... mois-cream" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook een keer sudocreme gebruikt en dat gaat ook prima (billenzalf voor babies)
Overigens werkt sudocreme ook erg goed tegen zweetvoeten. Een keer smeren en je bent er een poos vanaf :-q
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Bij mij werkt het altijd nog het allerbeste als ik een zeer goed passende dunne en strakke sportboxer van functioneel materiaal onder mn bib draag. Niet alleen geen last meer van irritatie, imho ook nog eens stukken hygienischer. Geen cremes nodig, geen problemen meer. Heb er een aantal, maar deze werkt verreweg het beste (brooks runderwear)

http://www.amazon.com/Brooks-Mens-Runde ... B0002IGWOS" onclick="window.open(this.href);return false;
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Een onderbroek of boxer onder een goed passende fietsbroek doet de werking van je zeem weer teniet: je introduceert juist iets waardoor wrijving weer een kans maakt. Daar is die hele zeem voor bedoeld: wrijving geen kans geven. Hygiene is geen issue als je je broek/zeem na iedere tocht meteen wast, veroorzaakt dit probleem ook niet.

Belangrijk is (ervan uitgaande dat pasvorm zadel goed is):
Goed passende broek/zeem die niet schuurt, de basis.
Creme die wrijving vermindert: bv Assos Chamois, of iets soortgelijks.

Bij overmatig zweten, smetten in liezen:
Dun sudo creme, omdat daar wat zink inzit wat inwerking van vocht in de huid kan verminderen, de huid daartegen beschermt. Dan ook een tijd gebruiken als je niet fietst, dagelijks onderhoud dus, gedurende een paar weken. Geen talkpoeder! Schuurt. Wil je niet in een 'open wond', 'kloof', in de lies (of waar dan ook).
Als dat niet helpt wordt er wel eens Miconazol creme aan toegevoegd bij 'echt' smetten, als je vermoedt dat een schimmeltje ook nog een rol kan spelen. Dan als eerste laagje Miconazol, en als tweede laagje dun Sudo. Ook weer dagelijks, dus niet alleen tijdens de fietsdagen, wederom weken. Vrij verkrijgbaar overigens.
Als dat alles niet helpt: huisarts/dermatoloog voor aanvullend advies? Ter uitsluiting andere oorzaken met name, de behandeling blijft gestoeld op bovenstaande principes.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Ik lees nergens iets over beharing.
Scheer eens een paar cm's vanuit je lies en je zak de beharing weg.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Bowiex schreef:Ik lees nergens iets over beharing.
Scheer eens een paar cm's vanuit je lies en je zak de beharing weg.
Bingo.

Ik heb in de warme maanden een vergelijkbaar probleem. Komt dan wel niet door fietsen maar werken in vochtige tropische omstandigheden waarbij ik veel loop en door transpiratie icm het schuren van been/ lies ook altijd wondjes kreeg. Sudocreme en haarvrij houden heeft het probleem bij mij opgelost.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

... Of bijknippen. Geheel kaal scheren kan ook huidirritatie geven en kleine wondjes veroorzaken, scheren is belastender voor een reeds gevoelige huid dan kort geknipt houden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Dice Oldskool schreef:
Bowiex schreef:Ik lees nergens iets over beharing.
Scheer eens een paar cm's vanuit je lies en je zak de beharing weg.
Bingo.

Ik heb in de warme maanden een vergelijkbaar probleem. Komt dan wel niet door fietsen maar werken in vochtige tropische omstandigheden waarbij ik veel loop en door transpiratie icm het schuren van been/ lies ook altijd wondjes kreeg. Sudocreme en haarvrij houden heeft het probleem bij mij opgelost.
Dat van mij is een oude Gabber truck...... :roll: :lol:
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Bowiex schreef:Ik lees nergens iets over beharing.
Scheer eens een paar cm's vanuit je lies en je zak de beharing weg.
+1

en draag een grotere koersbroek. Of train een stuk minder. Been there done that.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

aurelius schreef:... Of bijknippen. Geheel kaal scheren kan ook huidirritatie geven en kleine wondjes veroorzaken, scheren is belastender voor een reeds gevoelige huid dan kort geknipt houden.
Dat had ik dan juist weer met de stekels die prikte in de gevoelige huid. Anyway, binnen een week staat er al weer een aardige stoppel op.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wellicht een ander wasmiddel gebruiken, of de fietsbroek nog eens extra uitspoelen om zeepresten 100% te verwijderen.
(Veel moderne wasmachines zijn zo zuinig dat ze eigenlijk te weinig water gebruiken.)
Wellicht ben je gevoelig voor 1 vd stoffen die in het wasmiddel zitten (en achterblijven).
Been there, done that zal ik ook maar zeggen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie