Huid schuurt open in de lies

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Bushwackert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 16:15
Mijn mountainbike: 1000%

Ben benieuwd waar het aan lag, heb ook wel eens zo een probleem gehad , maar ging vanzelf over na een paar weken, dus waar het aan lag weet ik niet, ben benieuwd waar het bij jou aan lag/ ligt :-q
'Be like water my friend'
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Marke schreef:Zadelafstelling? Iets verder voorover lijkt bij mij minder geschuur op te leveren. In het begin glij je wat naar voren maar dat houdt heel snel op
Dat lijkt mij toch niet echt de gouden tip. Met een verkeerde zadelafstelling krijg je weer andere problemen. Je hoort iig niet naar voren te glijden.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Het kan natuurlijk ook zijn dat het zadel op dit moment juist verkeerd (iets te ver achterover) staat ... Dan is iets verder voorover zetten wellicht de gouden tip.

Naar voren glijden is inderdaad ook niet OK, want dan krijg je wellicht last van je polsen.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
slakkie13
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 16 december 2015, 21:38

mijn ongemak lang niet zo erg en merkte wel verschil met type broek dat ik droeg
..................
vriendin werkt in thuiszorg en adviseerde mij ook
Sudocreme en haarvrij houden.
Bertus51
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 12 oktober 2012, 01:26

Ik heb hier ook last van gehad. In het kort gezegd was de oorzaak bij mij dat ik niet goed op het zadel zat, iets naar voren en dus niet zoals het hoort met beide zitbotjes op het brede deel van het zadel.

Dat kwam weer doordat de maat van mijn frame aan de grote kant was. Ook met het zadel ver naar voren afgesteld en een korte stuurpen schoof ik telkens weer naar voren. Aan het begin van rit kon ik nog wel achter op het zadel blijven zitten maar verderop in de rit schoof ik telkens weer naar voren toe. Hierdoor zat ik een groot deel van de tijd op het 'middengedeelte' en schuurde mijn huid links en rechts richting de lies telkens kapot. Nu heb ik een fiets met een maat kleiner frame en zit ik meest van tijd lekker achterop het zadel. De druk is nu voornamelijk op de zitbotjes. Het 'middengedeelte' komt nu alleen nog in contact met het zadel als ik naar voren schuif voor een sprint of steile klim.
slakkie13
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 16 december 2015, 21:38

kwam recentelijk er achter dat ik ook mn broek niet hoog genoeg optrok.
daardoor ook meer wrijving :x :oops:
Bidonslurper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 18 januari 2016, 13:23
Mijn mountainbike: Sensa Catena

Ik had met hardlopen hier ook last van en een dun hardloop broekje (zo'n strakke) deed wonderen!
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1800
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Oke dit topic maar weer even opgraven.
Ik heb ook ontzettend last van rode irritatie/uitslag op mijn zitvlak, je ziet precies de contouren van mijn zadel op men reet.
Nu ben ik zelf een overmatige zweter, maar altijd geweest, voorheen had ik geen last van die irritatie.
Kan het kloppen dat het dan toch eventueel heeft te maken met wasmiddel dat achterblijft in mijn zemen?
En dat door zweet in aanraking met mijn huid gaat irriteren?

Ik ga komende week naar de Vogezen en wil liefst niet last hebben hiervan.
Werkt Kamferspiritus goed na de eerste keer aanbrengen?
In combinatie met dat ik mijn broeken nog is even goed uitspoel?

Want dan haal ik dat even morgen, zodat ik dat kan gebruiken. (Of sudocreme ook goed?)
Dacht eerst aan talkpoeder maar word toch afgeraden door sommigen.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Wat doe je met de beharing op je zitvlak?
Ik merk bij mijn dat als dat te lang is dat het gaat schuren.
MarclaCross
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 13 november 2015, 13:46

KevinBel schreef:Ik heb ook ontzettend last van rode irritatie/uitslag op mijn zitvlak, je ziet precies de contouren van mijn zadel op men reet.
Ik persoonlijk denk dat je zitvlak niet moet schuiven of bewegen over het zadel heen. Dit gebeurde bij mij alleen wanneer ik mijn zadel te hoog had staan; je gaat dan een soort kantelen om de slag naar beneden te maken. Dit kan ook minimaal gebeuren wanneer het zadel maar iets te hoog staat. Voor mij was het een kwestie van afstellen dat je zogenaamde zitbotjes op het breedste punt van het zadel blijven zitten ongeacht je been bijna gestrekt is als één van je pedalen op de laagste stand staat. En een goeie Castelli broek of Assos doet ook wonderen bij langere ritten.
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1800
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

@Bowiex, met de beharing op men zitvlak doe ik niks :P als ik daar eenmaal aan begin gaat et sneller groeien.

@marciacross mijn zadel staat niet te hoog dat weet ik 100% zeker.

Ik heb de afgelopen week 6dagen gefietst in dr Vogezen/Luxemburg en geen last gehad van irritatie.
Maar dit was wel met 2 nieuwe endura 8panel binnenbroeken.
Maar heb het vermoeden dat het ligt aan te veel waspoeder bij het wassen.
Heb mijn 2 andere binnenbroeken goed uitgespoeld en binnenkort is proberen bij een rit.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

KevinBel schreef:@Bowiex, met de beharing op men zitvlak doe ik niks :P als ik daar eenmaal aan begin gaat et sneller groeien.

@marciacross mijn zadel staat niet te hoog dat weet ik 100% zeker.

Ik heb de afgelopen week 6dagen gefietst in dr Vogezen/Luxemburg en geen last gehad van irritatie.
Maar dit was wel met 2 nieuwe endura 8panel binnenbroeken.
Maar heb het vermoeden dat het ligt aan te veel waspoeder bij het wassen.
Heb mijn 2 andere binnenbroeken goed uitgespoeld en binnenkort is proberen bij een rit.
Haargroei is een fabel: http://www.haarstichting.nl/actueel/nie ... et-scheren" onclick="window.open(this.href);return false;
Wel zorgt weinig haar ervoor dat eea. gemakkelijker af te vegen is na nr.2 en als het beter schoon is dan krijg je ook weer minder last van schuren, zeker als het warm is.

Wasmiddel/verzachter is geen fabel. En gratis en voor niets te proberen. :-q
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Ik heb in het begin ook diverse keren last gehad van geïrriteerde liezen na het fietsen. Sinds de fietsbroek na een wasbeurt nogmaals de machine ingaat zonder wasmiddel zijn de irritaties ook over.
Ik fiets met een Assos fietsbroek.
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1800
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Bowiex schreef: Haargroei is een fabel: http://www.haarstichting.nl/actueel/nie ... et-scheren" onclick="window.open(this.href);return false;
Wel zorgt weinig haar ervoor dat eea. gemakkelijker af te vegen is na nr.2 en als het beter schoon is dan krijg je ook weer minder last van schuren, zeker als het warm is.

Wasmiddel/verzachter is geen fabel. En gratis en voor niets te proberen. :-q
Ooh oke lol wist ik niet, maar ik doe het wel is zo nu en dan, maar das echt niet veel ofzo.
Verder van het weekend is ff uit proberen met uitgespoelde broek
MTE
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 13:27

Wij spoelen alle kleding met azijn ipv wasverzachter. Dit neutraliseert ook eventuele achtergebleven wasmiddelresten.
Fietsbroeken spoelen wij na korte tochten soms alleen uit in azijnwater. Wasmiddel gebruiken we alleen als de broeken vies zijn. Wasmiddel is niet bacteriedodend, maar voor vlekken, dus naar ons idee niet altijd nodig.
Plaats reactie