erge spierpijn

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
david55
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 13 maart 2015, 20:21
Mijn mountainbike: Bmc Te02 , Orbea oiz m20

hey,
ik ben verleden week zondag (8 dagen geleden) ziek geweest en heb toen ook twee dagen koorts gehad.
nu heb ik sinds toen constant pijn in mijn benen en heb vandaag een rustig ritje van 2u gedaan en op het einde deden mijn benen enorm pijn.
zou dit aan die ziekte kunnen liggen?
want ik vrees namelijk ook een beetje dat ik overtraind ben.
ik trainde de laatste maande vrij veel en heb dus een beetje bang dat het teveel was.
ik trainde vier dagen per week en tussen de 300 en 400 km per week , trainingsdagen waren maandag,dinsdag en donderdag, vrijdag.
ik heb dit wel stilaan opgebouwd op een drie jaar tijd.
ook ging ik wel maar 1 keer per week echt klimmen en de rest gewoon duur ritjes.

mvg,

David
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Als je echt een griep hebt gehad kan dat gemakkelijk een gevolg zijn. Tip: luister naar je lijf. Beter te weinig doen nu dan teveel. Geef je lijf kans te herstellen, en als je voor je ziekte in vorm was kom je er vaak sterker uit mits je geduldig bent.
Te vroeg beginnen kan zorgen voor serieuze lange termijn schade, zeker bij het aantal km's dat je per week maakt naast, naar ik aanneem, school/werk/gezin/etc.
Genoeg voorbeelden van sporters die na een verwaarloosd griepje nooit meer op niveau komen.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

De tijd dat je ziek bent geweest maal 2 is de tijd die je in acht moet nemen voordat je weer begint.
Begin dan weer eerst met een hersteltraining en bouw dan langzaam op.
Denk ook eens aan een sauna of massage om de afvalstoffen uit je spieren te krijgen.

Overtraining is weer een ander hoofdstuk en staat even los van je griep.
Dit vereist een structurele aanpassing in je trainingsschema.
Denk daarbij aan periodiseren.
Deel je jaar in.
Werk dus naar verschillende hoogtepunten en bouw een rustperiode in.
Monitor je HF voor volledig herstel.
Check je spieren voor de volgende training.
Dat wil zeggen voel of je met stramme spieren aan een lange D1 gaat beginnen, omdat ze nog vol zitten met de afval van de laatste training.
Die spieren trap je misschien wel los in het eerste half uur, maar was een hersteltraining of rust misschien beter voor progressie.

Concentreer je op goede voeding voor voldoende brandstof en herstel.
david55
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 13 maart 2015, 20:21
Mijn mountainbike: Bmc Te02 , Orbea oiz m20

heb vandaag de uitslag van het bloedonderzoek gekregen en alle waarden waren normaal.
ook de cpk (spierafbraak) waarden waren normaal dus waarschijnlijk geen overtraining volgens de dokter.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, dit is gewoon een hardnekkig (griep?)virus.
rustig aan weer beginnen, geef je lichaam de tijd om echt te herstellen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Het herstel na ziekte duurt doorgaans net zo lang of langer als dat de ziekte duurde.
Ik heb ooit het advies gekregen om na bv een griepje van 5 dagen, pas 5 dagen na herstel weer echt vol gas in te spannen.

Ik gaf mijzelf juist wel eens extra op mijn donder door een uutje op de rollers te gaan zitten en flink te zweten.
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Bowiex schreef:Het herstel na ziekte duurt doorgaans net zo lang of langer als dat de ziekte duurde.
Ik heb ooit het advies gekregen om na bv een griepje van 5 dagen, pas 5 dagen na herstel weer echt vol gas in te spannen.

Ik gaf mijzelf juist wel eens extra op mijn donder door een uutje op de rollers te gaan zitten en flink te zweten.
"er uit zweten"

Je zweet er niets uit, wat je in feite doet is je lichaam de vernieling in helpen. Je moge god dankbaar zijn dat je geen hartziekte overgehouden hebt.
Je hoort dat soort spreuken wel eens. Dat je juist moet gaan bewegen als je griep hebt. Echt helemaal fout. Ik ben geen dokter maar heb genoeg literatuur achter de kiezen om te weten dat het echt een nogo is. met een verkoudheid boven je hals kun je gewoon trainen. Als je een zere strot krijgt of gaat hoesten, gewoon de fiets laten staan :(( . Check google maar eens. Als je er wat goede bronnen uit filtert krijg je echt een schat aan bruikbare informatie.
Het wiel opnieuw uit proberen te vinden gaat geheid schade opleveren.

Een paar weken terug ook flinke griep gehad. 5 dagen echt plat gelegen. Ik heb een week herstel genomen voordat ik weer ben gaan fietsen. De eerste rit was hel, kramp zere poten helemaal kapot van een rit waar ik normaal gesproken niet eens voor op de fiets stap.
Tot 3 weken na de griep heb ik sympthonen gehad die, waar ik van denk, met de ziekte te maken hebben gehad zoals kramp. Ik had nooit kramp tijdens het fietsen. Gelukkig zijn die sympthonen ook weer verdwenen en kan ik na een tijdje spreken dat ik weer echt in opbouwende fase zit.

Onderschat griep niet. Hoe eerder je accepteert dat je niet kunt fietsen of trainen hoe beter herstel zal gaan. Forceren betekend geheid kwetsuur of erger!!

Lekker uitzieken dus, probeer in de tijd dat je hersteld bijvoorbeeld de zolder op te ruimen of de tuin aan te pakken. Daar heb ik een week lang mooi de tijd voor gehad :-q
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10860
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

beschrijf eens in 'je eigen woorden' hoe je voelt. Moe, energiek, zin in fietsen, uitgeput?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
david55
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 13 maart 2015, 20:21
Mijn mountainbike: Bmc Te02 , Orbea oiz m20

voor de moment ben ik redelijk vermoeit en kom ik precies energie te kort. zaterdag had ik het gevoel dat ik helemaal leeg was zelfs.
ook in rust doen de benen pijn, al is dat de laatste dagen wel beter aan het worden.
tijdens het fietsen loop de energie ook snel weg en na een uur is het beste er precies vanaf, al liep dat vandaag ook weer net iets beter.
en de zin voor het fietsen is er zeker nog wel het is alleen frustrerend dat ik precies een jaar terug achteruit ben gegaan.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10860
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

david55 schreef:voor de moment ben ik redelijk vermoeit en kom ik precies energie te kort. zaterdag had ik het gevoel dat ik helemaal leeg was zelfs.
ook in rust doen de benen pijn, al is dat de laatste dagen wel beter aan het worden.
tijdens het fietsen loop de energie ook snel weg en na een uur is het beste er precies vanaf, al liep dat vandaag ook weer net iets beter.
en de zin voor het fietsen is er zeker nog wel het is alleen frustrerend dat ik precies een jaar terug achteruit ben gegaan.
Als je op dit moment vermoeid bent, dan zou ik lekker een rustweek inlassen. Er zit mooi weer aan te komen. Als je zin hebt, ga je een uurtje buiten peddelen. Als de zin niet terugkomt, hoef je niks. Na een week ga je weer eens wat uitproberen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Gevolg van de griep tenzij je voor de griep ook last van je spieren had.

Hier drie weken griep gehad regelmatig 40+C met longontsteking en antibiotica
Is nu ruim zes weken geleden en nu nog niet volledig hersteld. Nog neusverkoudheid die niet wil overgaan.
Conditie wel weer aan het opbouwen maar zal me nog zeker nog zes weken kosten voordat ik weer op mijn oude niveau zit van zo'n 150km per week incl woonwerk
segunda
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1499
Lid geworden op: ma 8 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Transition Vagrant | Cortina Europe FS | C'dale F400 | Specialized Allez

Drinken, tot het je oren uit komt...
Comebacks are forever | One less 29er...
https://www.shapeways.com/shops/gravity-research
Plaats reactie