Bleutooth hartband zend ook analoog uit

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Hartslagbanden had je vroeger als analoog waarbij je als sporter ook de hartslag van je buurman kon oppikken.
Later kwamen de digitale varianten (was dit al meteen ANT+ of kwam deze standaard daarna pas ??) en tegenwoordig kun je bijna niet meer zonder Bluetooth als je hartslag ook op je smartphone opgenomen moet worden zoals bij Strava.

Kleine geschiedenis:
In ca. 1998/99 heb ik een Polar horloge gekocht met hartband met analoog systeem ... liep toen veel hard en zelfs in 2001 de marathon van Rottedam. Daarna allemal wat minder fanatiek en horloge verdween in de kast en ook de batterij van het horloge raakte leeg.
Ca. 5 jaar geleden had mijn vader 2 Cresta horloges met band gekocht, eentje voor hemzelf en eentje voor mij. Kostte toen ca. 40 Euro de set.
Daar regelmatig mee gefietst maar nadeel van de Cresta is alleen actuele weergave maar geen geheugenfunctie of avg/max waarden en herstelmeting zoals de Polar dat wel had.

Ondertussen zijn we al een tijdje verder en niemand fietst nog zonder smartphone dus zat te overwegen om toch ca. 60 Euro uit te geven voor een Blutooth hartslagband omdat ik ca. 3 jaar al gebruik maak van Strava.
Tot ik vorige week ibij de Lidl een Bluetooth hartslagband van het merk Medisana tegen kwam voor 20 Euro ... waren de laatste exemplaren van een eerdere actie 1e helft van Maart.

Werkt prima en gisteren voor het eerst mee gefiets.
Mijn verbazing was groot dat de hartslag ook op mijn O-Synce fietscomputer getoond werd terwijl deze ook alleen maar geschikt is voor een analoog signaal.

Vandaag toch maar eens alles bij elkaar gezocht om e.e.a. te testen want nu werd ik toch wel nieuwsgierig.
Eerst een nieuwe batterij in de Polar gedaan - de band werkt na ruim 15 jaar nog steeds !!! - en alles gecombineerd.
Bottom line is dat de Bluetooth band ook wekt met beide analoge horloges dus blijkbaar stuurt deze ook een analoog signaal uit .... vreemd maar wel handig :-q

De oude Polar en Cresta sensoren/banden doen het beide goed op mijn hologes en O-Synce computer (zoals het hoort) alleen niet op de iPhone (zoals te verwachten).
De Polar is wel het traagst met het oppikken van het signaal en de timing per apparaat is iets anders waardoor je net wat verschillende hartslagen ziet maar gemiddeld klopt het wel.

Iemand anders ook vergelijkbae ervaringen dat een Bluetooth band ook analoog uitstuurt ?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Leuk verslag. Nu ben ik wel benieuwd of de oude Polar band ook op mijn Garmin werkt?!

Zouden ze toen ook al met een Bluetooth signaal werken? Het kan zijn dat dit alleen werkt met de eerste generatie hardslag meters van Polar en dat ze later een code mee kregen om storing door mede sporters te voorkomen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Garmin werkt met ANT+

Zend de bluetooth band ook analoog uit, of is de frequentie hetzelfde???
De band is Bluetooth 4.0?
speedpiet
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 376
Lid geworden op: do 29 december 2005, 05:16
Mijn mountainbike: Cube LTD 4 en Giant XTC Composite
Contacteer:

Ja, heb er zelf één uit China bij DX besteld voor weinig.
Bluetooth Smart en Polar analoog.
Werkte prima op mn Polar RS200 en Ipad en Android 4.4
Heb de Lidl ook getest, alleen Bluetooth getest en werkte goed met Ipad en Android 4.4

Heb echter een TomTom Runner en deze heeft ook Bluetooth Smart maar deze kan met beide banden niet goed overweg.
Heb hiervoor dus een Polar H7 aangeschaft en die werkt perfect, zowel Bluetooth als analoog Polar.
Protocol zit dus toch kleine verschillen in, niet alles is compatibel.
In eerst instantie werkte de band uit China wel met de TomTom runner, maar na een horloge update was dat over en TomTom garandeert alleen maar een juiste werking met hun eigen band en enkele andere dure banden waaronder de Polar.
In mijn geval is goedkoop dus duurkoop, moet zeggen dat de Polar ook een veel prettiger softstrap heeft, zeker in vergelijking met de Lidl hartslagband
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Jurriaan schreef:Zend de bluetooth band ook analoog uit, of is de frequentie hetzelfde???
De band is Bluetooth 4.0?
De band is inderdaad Bluetooth 4.0 en werk vanaf de iPhone 4S en later.
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Yepp, en veel sporthorloges zenden ook een irritante analoge hoogfrequente pieptoon uit. Razend irritant zelfs als je in bed ligt te dommelen, op het puint om in slaap te vallen en dan je arm in de buurt van je hoofd trekt.
Gebruikersavatar
Aron B
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 714
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 11:31
Mijn mountainbike: Camber alles moet carbon

Ff een vraagje maar in dit topic, gezien t erover gaat.

Ik heb m'n fiets computertje op ant+ met m'n hartslagmeter, cadans en snelheid. Deze wil ik nu koppelen aan strava op mijn iPhone 5s. Kan dit enkel met zon dongle en adaptertje? Of zie ik iets over t hoofd?
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

iPhone5 heeft geen ant+ dus of dongle in iPhone of dongle in een computer.

(moet de fietscomputer wel geschikt zijn om data vanaf te halen)
Gebruikersavatar
Aron B
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 714
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 11:31
Mijn mountainbike: Camber alles moet carbon

Ik wil t koppelen aan strava. Dus de data live opslaan. Ik zal wel zon dongle kopen, zien of t werkt.
Plaats reactie