Energy bars of gels

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

De afgelopen tijd op de fiets had ik een aantal x het terugkerende probleem van wegvloeiende of een tekort aan energie. En dan zit je wel in een dip.
Nu dacht ik eraan, na wat Googlen, om vooraf en/of tijdens het fietsen, om zoiets http://www.sportvoedingwebshop.com/maxi ... p-306.html" onclick="window.open(this.href);return false; of deze http://www.sportvoedingwebshop.com/maxi ... -2116.html" onclick="window.open(this.href);return false;, of deze http://www.sportvoedingwebshop.com/born ... -2603.html" onclick="window.open(this.href);return false; te gaan proberen. Eerder gebruikte ik voorafgaande aan een ritje imitatie snelle jelle’s van de ALDI of een Knoppers . Op een gegeven moment ben je hier ook wel in uitgegeten. Om maar niet te spreken over het omhoog boeren van de maaginhoud. Voordat ik overga tot het plaatsen van een bestelling vraag ik me af wat ik ga “voelen” als ik deze producten inneem. Dus wat is de meerwaarde (behalve de prijs) t.o.v. Snelle Jelle, Knoppers, boterham met pindakaas of jam? Verneem ik dan een boost aan extra energie, of word ik een Duracell konijn wat van geen ophouden weet.
Zomaar een paar vragen waar ik niet echt een antwoord op kan vinden.
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Van gels of bars ga je niet harder fietsen. Het is enkel uitstel van executie. Er voor zorgen dat je niet leeg komt te zitten, man met de hamer, moet je eten of drinken.

Ik kan je uit mijn ervaring melden dat het gebruik van gels verre van ideaal is in gewone ritten. Het sopt, het pikt, bij teveel eten wordt je misselijk en het is duur.
Ik gebruik enkel gels tijdens wedstrijden en of op vakantie als ik veel eten mee moet nemen.

Ik neem vaak rozijnen mee op de fiets, of een banaantje of een snelle jelle of iets.
http://www.topsporttopics.nl/kennisbank ... rprestatie" onclick="window.open(this.href);return false;

Er wordt nog wel eens gedacht dat je extra hard gaat op die gels, een mythe. Het enige wat bij mij werkt is een gelletje met caffeine toevoeging. Ik kan wat dieper zonder de pijn daarvan helemaal te voelen.

Ik zou er nog eens over nadenken om fulltime gells te vreten op de fiets.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ik eet met treinen gewoon een boterham met kaas.

En Tijdens een marathon gelletjes. Puur omdat die makkelijk mee te nemen zijn en omdat je dan niet hoeft te kauwen.
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Gels zijn inderdaad nogal plakkerig. Zowel aan de vingers, als in je shirt, als je het lege zakje weer opbergt.
Bij de ALDI heb je ook Snelle Jelle's met rozijnen in de koek. Alleen vind ik deze nogal "muffig". Deze heb ik een tijdlang gebruikt.
Ik weet dat je van deze producten niet sneller of beter gaat fietsen, ook weet ik dat als de man met de hamer komt dat de inname van voeding en/of vocht te laat is geweest. Ik zou graag willen weten wat het effect is als ik een dergelijk product vooraf of tijdens een rit inneem. Vooral t.o.v. van de in mijn startpost aangehaalde producten.
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Gelletjes gebruik ik alleen in lange klimmen met de racefiets, puur omdat kauwen dan bijna niet te doen is.
Wat hierboven ook al gezegd is een banaan of gewoon een boterham voldoet ook.
Ik heb wel aangemaakte sportdrank in mijn bidon en dan niet van die zoete troep.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

No Biker schreef:Voordat ik overga tot het plaatsen van een bestelling vraag ik me af wat ik ga “voelen” als ik deze producten inneem. Dus wat is de meerwaarde (behalve de prijs) t.o.v. Snelle Jelle, Knoppers, boterham met pindakaas of jam? Verneem ik dan een boost aan extra energie, of word ik een Duracell konijn wat van geen ophouden weet.
De meerwaarde is natuurlijk beperkt. Sportrepen en gelletjes bevatten gewoon koolhydraten, net zoals Bananen, Sultana's en Snelle Jelles. Zie verpakking voor de exacte hoeveelheden. Je gaat er echt geen ongelooflijke 'boost' van voelen. Als het je om de cafeïne te doen is die in sommige gelletjes zit, kun je ook gewoon cafeïnepillen kopen.


Het belangrijkste voordeel is dat ze wat geconcentreerder en/of sneller verteerbaar dan 'normaal' voedsel zijn waardoor ze je in staat stellen om ook tijdens intensievere inspanning voldoende brandstof binnen te harken.

Als je jezelf 2 minuutjes de tijd geeft om eventjes wat rustiger te rijden tijdens/na het oppeuzelen van je Snelle Jelle kun je dus heel veel geld besparen :wink:
Everybody bought a new bike!
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Ervan uitgaande dat je conditie goed is en dat je goed gegeten en goede sportdrank bij hebt. Kan een gellletje er goed van pas komen op het juist gekozen tijdstip.
Meestal aan het eind van een rit voor dat laatste stuk vol gas op het omslagpunt of eroverheen.
Tijdens zware wedstrijden gooi ik er 1 in mij bidon met isotone of pepto sportdrank.
Ik Voel duidelijk de extra energie die een gel geeft en heb er veel baat bij.
Van het begin tot het eind van een rit (ongeacht op welk niveau) gelletjes naar binnen werken heeft, denk ik, niet zoveel zin.
Het lichaam kan maar een beperkte hoeveelheid energie opnemen en gebruiken.
Je lijf neemt de overtollige snelle suikers niet op en zet ze om in vet.
Dit vet word dan niet meer verbrand omdat je HF te hoog is.
Ook kan je suikerspiegel te ver doorslaan wat weer negatieve gevolgen kan hebben op je prestaties.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

hansdegebruiker schreef: Van het begin tot het eind van een rit (ongeacht op welk niveau) gelletjes naar binnen werken heeft, denk ik, niet zoveel zin.
Het lichaam kan maar een beperkte hoeveelheid energie opnemen en gebruiken.
Je lijf neemt de overtollige snelle suikers niet op en zet ze om in vet.
Dit vet word dan niet meer verbrand omdat je HF te hoog is.
Tijdens inspanning is de opname van KH door de dunne darm de beperkende factor. (Want slecht doorbloed)
Dus als tijdens de rit iets niet 'opgenomen' wordt, wordt daarmee bedoeld dat het niet eens in het bloed terecht komt, maar in de maag of dunne darm blijft. Het wordt dus niet omgezet in vet :wink:

Als je in rust teveel KH eet terwijl je glycogeenvoorraden al vol zijn, worden die wel omgezet in vet.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Nog een tip.
Probeer wat minder te eten in trainingen. Door dit te doen wordt je ook minder afhankelijk van voedsel tot een bepaalde intensiteit.
Ik heb bijvoorbeeld ritten gemaakt van 5 á 6 uur op een klein broodje rookvlees en een bidon sportdrank.
Je voelt wel dat het meer pijn doet dan normaal maar het effect is dat je minder afhankelijk bent van eten je volgende rit. Ergens is natuurlijk een grens. Tijdens intensieve ritten moet ik ook gewoon eten aangezien ik dan enkel op koolhydraten teer.

Voor een uur of 3 met af en toe een snel stukje singletrack of beklimming zoals we die in nederland kennen zou je het, na een beetje training, makkelijk af kunnen op een bus isotone drank en een banaan.
Je lichaam reageert op alles wat je er mee doet.
Als je weinig vreet tijdens fietstochten dan past het zich hier op aan. Als je veel vreet tijdens het fietsen, dan zul je direct gevolgen merken als je het niet doet.
Ik snap ook dat mensen niet allemaal krom op de fiets willen liggen omdat ze niet eten.
Gewoon vanalles proberen. Winegums of anders snoepgoed doen het ook altijd goed :-q

Door wat minder te gaan eten kun je ook beter varieren in voeding op de fiets.
Een gel is echt geen doodzonde maar het is eigenlijk een beetje overkill voor je normale rit.

Goede opmerking trouwens dat tijdens hoge intensiteit voedsel minder snel opgenomen wordt. Dan komen gels echt van pas :-q

Zie ook regel 91:

Rule #91 // No Food On Training Rides Under Four Hours.
This one also comes from the Apostle, Johan Museeuw, who said to @frank: “Yes, no food on rides under four hours. You need to lose some weight.” Or, as Fignon put it, sometimes, when we train, we simply have to go out to meet the Man with the Hammer. The exception is, of course, hard rides over two hours and races. Also, if you’re planning on being out for more than four hours, start eating before you get hungry. This also applies to energy drink supplements.

Geintje natuurlijk
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Niet doen. Dat is iets wat je niet kunt en moet willen trainen. Eten hoort de hele dag door, ook zeker tijdens trainen.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

1 broodje rookvlees??? dan heb je waarschijnlijk een langzame stofwisseling.. ik eet voor dat ik op de fiets stap thuis 3 boterhammen en als ik naar t bos ga met de auto moet ik er 5 op hebben. (als ik na het opstaan gelijk ga fietsen)

wat betrefd gels enzo; tja.. gebruikte ze wel is met langere ritten. of wedstrijden idd. je hebt gels met taurine/caffeine. ben je wel scherp/hyper maar nog steeds geen duracel konijn. met trainen gewoon bidon born en banaan/snelle jelle en klaar.
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Nimbus schreef:Niet doen. Dat is iets wat je niet kunt en moet willen trainen. Eten hoort de hele dag door, ook zeker tijdens trainen.

Vetverbranding (en daarmee het sparen van je KH voorraad) lijkt wel degelijk trainbaar te zijn door te fietsen terwijl je minder of geen KH eet of van tevoren gegeten hebt.

Mét inname van Kh kun je wel intensiever trainen, dat is ook weer wat waard.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

asphaltdude schreef:
Nimbus schreef:Niet doen. Dat is iets wat je niet kunt en moet willen trainen. Eten hoort de hele dag door, ook zeker tijdens trainen.

Vetverbranding (en daarmee het sparen van je KH voorraad) lijkt wel degelijk trainbaar te zijn door te fietsen terwijl je minder of geen KH eet of van tevoren gegeten hebt.

Mét inname van Kh kun je wel intensiever trainen, dat is ook weer wat waard.
Klopt inderdaad, heb verschillende onderzoeken gelezen waar dit uit blijkt. Daarbij horen ook nuchtertrainingen.
Nieuwste is dat je enkel een eiwit ontbijt neemt voor het fietsen. Schaaltje kwark met noten en een bakkie espresso.
Nuchter of semi-nuchter trainen is zwaar, zowel mentaal als fysiologisch. Ik heb er goede ervaring mee. Je leert je lichaam goed kennen. Vooral de signalen wanneer je moet gaan eten. Met enkel een bakkie espresso een uurtje gaan fietsen geeft niet alleen een fysoligische prikkel maar ook een mentale prikkel. Heel bruikbaar allemaal.
Ik begrijp ook goed dat mensen gewoon lekker willen fietsen en daarbij willen eten.
Groot misverstand over nuchter trainen is dat je er mee zou afvallen. Ik denk dat dit juist niet de bedoeling moet zijn van een nuchter training. Die is puur gericht op de ontwikkeling van je energievoorziening op basis van vetten.

@ nimbus, ik kan je wel een artikeltje laten lezen in het fiets magazine waar het bevestigd wordt. Helemaal niet eten kan ik ook afraden. En als iemand dit wil doen gewoon rustig uitproberen.


@g60.
Zo zag mijn gemiddeld vreetpatroon er ook uit. Tot ik onderzoeken ging lezen waarbij in stond dat in bijvoorbeeld duurtrainingen. Dus tot je d2 drempel. Prima kunt afdoen met wat minder. Door je lichaam vol te douwen met koolhydraten geef je het niet de kans om zich een verbeterde prestatie op vet te ontwikkelen.
Heeft als resultaat gegeven dat ik op dat broodje rookvlees een uur of 5 kan trappen zonder enige moeite. Zogauw ik richting mijn d2 drempel kom gaat het meer pijn doen.

Bijvoorbeeld: Ik fiets regelmatig met mijn broer, die er een "normaal" eetpatroon op nahoud, betekene om het uur een banaantje of gel. Tijdens die rit heeft hij enkel in mijn wiel gehangen terwijl ik relaxed tourde met een gangetje van 30 km/h. te bedenken dat ik bijna niets gegeten had.
Nu heb ik wel wat meer uren gemaakt dan mijn broer, maar het zegt een boel dat ik zonder vreten op kop kan rijden en hij enkel in mijn wiel al niet zonder vreten kon.
Mij heeft het wel wat opgeleverd. En het is ook nog verdomde makkelijk om niet altijd maar een rugzak mee te hoeven zuilen vol met vreten :winkie: .

Heeft denk ik ook niet veel met stofwisseling te maken maar meer met gewenning. Ik kan over het algemeen vreten wat ik wil zonder er mega van aan te komen, is wel wat minder als in m'n tienerjaren maar toch :lol: .
Gerwinator
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 22:06
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Een banaan, ontbijtkoek of energiereep voldoen voor mijn prima. Een gelletje wordt ik persoonlijk niet blij van, pikkerige zoete rommel onderweg aan mij niet besteed.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Even in perspectief.
Als ik 5 uur op een mtb zit met 4500 calorieën verstookt in het oventje en dan 1 didon en 2 gelletjes naar binnen kap dan is dat eigenlijk nog te weinig.
Die gelletjes zijn eerder broodnodig om aan het eind nog mee te kunnen met de rest a 40km/h over de weg naar huis anders lig ik er gewoon naast.
Als ik over de weg rijd (70% van mijn tijd op een fiets) gaat er onder de 2 uur alleen een bidon water in en daarboven isotone drank.
Bij meer als 3 uur een iets grotere bidon of camelbak met pepto eiwitten drank.

Voor elke rit langzame koolhydraten en erna eiwitten.
Dus ook bij mij gaat er doorgaans misschien te weinig in tijdens het bewegen.
Misschien zou ik beter presteren door beter te eten, maar waar laat je al die zooi tijdens het rijden :lol:
Plaats reactie